Nu tror jag att du missförstår mig. Jag skrev alltså att man kan spåra genus' uttryck till biologi i någon mån. Är det nu vi som lekmän ska börja diskutera i vilken grad biologiskt kön påverkar socialt kön? Med diskussionsunderlag som "jag sätter en plåtfemma på att det är busenkelt att genom lite statistik knyta samman faktorer hos genus med medicin/biologi" känns oseriöst för den nivå på vilken vi diskuterar.RasmusL said:Men där har du redan bestämt dig för en förklaringsmodell.Recca said:Det gör det inte. Genus, alltså bilden av könens karaktäristika reproduceras genom kultur, förändras och förstärks på olika sätt genom den sociala konstruktionen. Biologi har egentligen väldigt lite att göra med hur genus ser ut nu i modern tid. Egentligen kan vi i teori göra vad vi vill med bilden av kön.
Men ursprungligen kan man säkert spåra genus uttryck till biologi i någon mån. Biologi skapar förutsättningar, den sociala konstruktionen skapar resten.
Fenomenet existerar men hur vi väljer att förklara det har mer att göra med våra val än verkligheten. Tyvärr kan vi inte isolera ALLA påverkande faktorerna i verkligheten och jag sätter en plåtfemma på att det är busenkelt att genom lite statistik knyta samman faktorer hos genus med medicin/biologi.
Den förklaringsmodell som "jag" bestämt mig för är den vetenskapligt korrekta i den här diskussionen.
Kortfattat sammanfattar jag den som "biologin skapar förutsättningar, kulturen resten". Det här bara måste du hålla med om. Vi kan diskutera nivåer och grader och skalor och shit förstås. Men i slutändan så kan det ändå sammanfattas som det jag skriver och om vi inte är ense om tesen ovan så känns fortsatt diskussion meningslös.