Den förvirrade saxofonisten
Hmm.
Nu har jag precis fått 10 000 xp i forumskunskap.
Jag har således numera FV 2 i forumskunskap, från att tidigare ha -1.
Hursomhelst, jag ska besvara några av trådens inlägg. Inte för att jag tycker att jag är så himla bra och fin utan för att försöka ge er en chans att förstå hur jag tänker.
Yass (coolt va?!) skriver så här:
Applicerar man dock samma fråga på ett visst diskussionsforum när någon uttryckligen ber om hjälp eller tips om en speciell sak så tycker jag att jazzsaxofonisten ska svara på frågan som är ställd, inte sväva ut om att spela på svengelska, till exempel.
Fler än han utrycker samma tanke och jag tror att det finns något värdefullt i detta.
När jag har ett problem och ber mina kompisar om hjälp så brukar jag få väldigt olika svar. Ibland inte alls svar som jag trodde att jag skulle få. Som exempel kan tjäna när jag och min fru tjafsar och mina kompisar helt oväntat ställer sig på hennes sida- i avsikt att hjälpa oss att
lösa problemet. Förstår ni?
Det där kan vara väldigt känsligt- om man kör över mig fullständigt kommer jag ju bara bli sårad och yra något om att '...ingen förstår mig...' men mina kompisar brukar märka var gränsen går.
Sedan, om man tänker på forumet och hur vi beter oss här så handlar det väl litegrann om vem som ska ha rätt att byta ämne. För jag förstår nog både Eksem och alla andra i den där olyckliga tråden om Eberron-ord. Det blir väl lite klampigt och stampigt och hävda något som är OT som svar.
Om det har verkat som att jag är en klampare och stampare som bara kommer och förstör en tråd ber jag verkligen om ursäkt. Det var inte min avsikt. Min avsikt var att ge ett råd som syftade till att
lösa problemet. Och betraktat ur den synvinkeln så tycker jag att man kan få gå på tvärs och förelå saker som kanske inte ryms bland frågeställarens svarsalternativ.
Det är ju kanske inte säkert att bara för att Eksem tror att problemet handlar om översättningstekniska detaljer, så gör det verkligen det. Det kan ju ha att göra med något större, mer övergripande problem.
Eller...är det bara fräckt att göra den analysen? Nu är det djupt vatten. Det som retar upp folk är nog att jag har mage att tala om för Eksem vad problemet egentligen består i, istället för att bara svara honom på det sätt han ber om, eller hur? Frågan jag grunnar på är då följande: Vet vi per automatik vad våra problem egentligen består i? Om jag har tråkigt när jag spelar ett visst spel- vet jag alltid vad det beror på? Kan man alltid själv svara på varför man reagerar som man gör?
Och det är på den här punkten som jag tror att våra åsikter går åt skilda håll. Jag vet bara att många, många gånger har åtminstone jag fått svar från min omgivning som både hjälpt mig men som också fått mig att förstå att jag nog inte hade nån koll på vad problemet egentligen bestod i. Hursomhelst, jag vill inte låta förmäten nu, men jag tycker att jag
känner Eksem lite. Vi har ju trots allt druckit gammeldansk ihop.
Och i takt med att man lär känna varandra, desto rakare och ärligare blir man (hoppas jag!). Och därför så svarade jag Eksem som jag skulle svarat en polare.
Det där, som jag sa tidigare, kan göras mer eller mindre finkänsligt och jag är nog rätt ovig, av svaren att döma.
Så jag flikar in en extra ursäkt för mina oviga manér.
Sorry.
I fortsättningen ska jag låta bli att svara så där.
Walle skriver så här:
Har du något som du vill diskutera så föreslår jag att du struntar i fåniga liknelser och går rakt på sak istället.
Ahh- touché! Men faktum är att jag tror att det här är ett 'jag-har-ett-problem-med-forumet-problem' och då tyckte jag att det var ett bra sätt att ta reda på hur wrnuiterna
rent generellt betraktar en situation som den om bossan och hårdrockarna.
Så jag kan tycka att gåtan nog ändå har ett berättigande men måste samtidigt vara lite självkritisk och mena på att den var otillräcklig. Nåja, nu kan vi diskutera det här utan att ta utrymme från Eberron-ord.
Sedan Walle- stryk och stryk. Ähh, kan du inte hitta på nåt roligare än våld?
Så här skriver Han:
Om jazzartisten däremot hade glidit in och nämnt ett par bra hårdrockslåter som river igång stämningen, så hade han vunnit hårdrockarnas förtroende.. Då kan han börja mata på med ett gäng bossanovalåter som förslag.. "Ja, men killar.. Lyssna på det här och säg vad ni tycker".. En filmrecensent som gillar de filmer jag gillar lyssnar jag på.. Förslår personen en ny film så tar jag gärna till mig filmtipset och ger det en chans..
Ok, nu börjar det klarna. Det är bara det att ...det tar tid att köra det där första. Tid och energi. Jag är en rastlös saxofonist som vill passa på att tipsa såfortsommöjligt.
Tyvärr alltför rastlös och min slutsummering får väl bli att ta till mig Hans råd om vinnande koncept!
Nåja, jag svamlar som vanligt, men jag hoppas att ett och annat har klarnat.
/Basenanji