Nekromanti Sovjets fall

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Dilemmat med ordet kommunism

Kapitalism är inte en livsåskådning/ideologi som kommunismen. Men får det dig att känna dig som en FINARE person så får du gärna kalla mig för det... :gremgrin: Det kan jag bjuda på.

Fast samtidigt tycker jag det är ganska obehagligt när kommunister regelmässigt kallar folk som inte håller med dom för kapitalister, eftersom det finns ett underliggande hot i det, och en förminskning/avförmänskligande av meningsmotståndaren. Vi vet ju vad kommunisten helst vill göra med kapitalisten.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,923
Location
Stockholm
Re: Kallas

Troberg said:
Fast det gillar inte jag, jag är ju den riktige Anders!
Möh?! Vi är på ett rollspelforum – här kan omöjligen finnas en riktigare Anders än hr Blixt.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Varumärkesproblem

Det är ju ett gigantiskt problem... nynazisterna har ju ett liknade, och de har försökt lösa det genom att förneka sina föregångares brott...

...troligen skulle en sån strategi vara mer lyckosam för moderna kommunister, då de har myckat folk i media på sin sida... nassarna har ju INGA andra på sin sida, utom en handfull invandrarfientliga dumsossar i bruksorter kanske.

Jag tor att de helt enkelt får försöka vända det negativa till nåt positivt. "Ja, Stalin mördade miljoner för att skapa ett starkt Sovjet, men det var nödvändigt för att möta det facistiska hotet" osv. Med tillräcklig envishet och konsekvens skulle kanske fok köpa budskapet.

Eller så gör man "New Labour"-tricket... men kallar sig "Nymarxismer" och påstår sig ha en reformerad syn, som utgår från källan (Marx), oberoende de kommunistiska partierna i världen. Marxist är trots allt mindre negativt klingande än kommunist, då Marx själv aldrig utförde några brott mot mänskligheten och saknar blod på händerna, han skrev ju bara böcker.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Varumärkesproblem

Nåja, visst fanns det massor med västpropaganda, men antikommunismen i amerika på 50-talet skadade nog USA mer än östblocket.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Rättssäkerheten saknas fullständigt.

en oreglerad demokrati är en demokrati utan konstitution. Dvs, pöpelvälde, där populister kan avrätta medborgare hur dem vill. Tänk dig att riksdagsmajoriteten lät avrätta minoriteten efter varje val, exempelvis. det är destruktivt.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,993
Location
Port Kad, The Rim
Re: Varumärkesproblem

Eller så gör man "New Labour"-tricket... men kallar sig "Nymarxismer" och påstår sig ha en reformerad syn, som utgår från källan (Marx), oberoende de kommunistiska partierna i världen.
Det här är nog en bra strategi. Både Tony Blair och Fredrik Reinfeldt har ju vunnit val på den manövern.

Vänsterpartiet Ny-Marxisterna (VPNM), vad sägs om det? Kanske lite långt. Ny-Marxistiska Partiet?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Varumärkesproblem

..fast det enklaste sättet är nog att göra revolution, stänga gränserna, klippa av sladden till internet, konfiskera alla mobiltelefoner och paraboler, och förbjuda all "kontrarevolutionär kapitalistpropaganda". Om ett par generationer är problemet löst. ;-)
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Re: detta inlägg blir inte vackert, men tydligt.

Av dem, är den ende jag ens har ögnat Gramsci, och jag medger att han är en bra karl.

Men det du säger bekräftar min anklagelse. Marx är portalfiguren, och ingen liknande finns hos oss. Ingen Lockian erkänner någonsin att mill har något att komma med. Vår gemenskap ligger i slutsatserna, inte i vägen dit. Det finns ingen liberal analysmetod.

För att bilda mig... Vad menar du är det som blir kvar av den marxistiska analysen, om man bortser från den historiska dialektiken, den "dialektiskmaterialistiska" klasskampsanalysen och "mycket annat gammalt mög".
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Komplettering

Baserat på diagrammet du presenterade vore det förstås trams att beskylla Stalin för folkmord. Men sedan vet jag att de som forskar i Sovjet har betydligt mer på fötterna än dylika diagram. :gremwink:
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Re: Nä

givet hur jag formulerade min inlednngsfråga, så har det faktiskt inte med saken att göra.

OM du kan visa en ickemarxistisk vänsterrörelse i sverige, som inte är broderskaparna, och har fler än 20 medlemmar, så är jag idel öga. Däremot ÄR de huvudsakliga "arbetarrörelserna :gremconfused:" i sverige marxistiska, liksom sveriges vänster i sin helhet. Hur stor andel som fakriskt läst sina källor... Jag vet inte.

Med tanke på den argumentationskvalitet som råder bland vänsterdebattörer i allmänhet, så är min tro att proportionen är lägre än dem som läst Burke, Hume eller Paine i muf, vilket innebär att den är oerhört liten.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Livegenskap

Du kan inte jämföra mellan ett land på 1800-talet, som egentligen slutade som historisk period slutade med första världskriget (som tsarryssland), och ett land på 1900-talet. Jag är helt övertygad om att rysslands Utveckling under 1900-talet hade vart betydligt mer gynsam för alla invånare om oktoberrevolutionen aldrig inträffat. Dörren till demokrati var öppen, men stängdes brutalt.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Falskspelarnas övertag?

Nåja, nu jobbar du ju med reklam, så just den biten lär du väl inte ha problem med. Men tycker du verkligen att det är ok att buntas ihop med moralkonservativa*?

* Givet då att du inte är moralkonservativ, alltså :gremsmile:


----

Men marknadsekonomi är väl inte riktigt rakt av jämförbart med t.ex. kommunism, utan snarare planekonomi. Men vad som görs klart i den här tråden är ju att kommunism också innebär en väldig massa olika processer och åsikter.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Nä

"Med tanke på den argumentationskvalitet som råder bland vänsterdebattörer i allmänhet, så är min tro att proportionen är lägre än dem som läst Burke, Hume eller Paine i muf, vilket innebär att den är oerhört liten. "

Fast det där var det lägsta jag läst sett till argumentationskvalitet. Osakligt, subjektivt och oelegant.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Falskspelarnas övertag?

nej, men jag känner inte att jag buntas ihop med dom heller.. eller om nån försökt göra det har jag inte fattat det. Eller tyckt att de vart FÖR korkade att bry sig om. :gremgrin:
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Re: Nä

icke destå mindre sannt.

De flesta mufare blir mufare för att det är coolt, och läser på sin höjd foldrar. Enligt vad man ser bland vänsterdebattörer, även dem som bär sovjets röda stjärna, så verkar många hänvisa till sitt samvete, och hävda revolution samtidigt som pacifism, antimaterialism samtidigt som marxism, etc.

Mufarna är för det mesta i alla fall konsekventa i sitt ensidiga försvar av marknaden. Det är mer än vänstern är.
 
Top