Nekromanti Sovjets fall

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,642
En eloge

En eloge till RipperDoc, som håller en neutral linje, reder ut definitionsgap och försöker få till en ordnad debatt. Ett bra jobb, om än otacksamt.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,993
Location
Port Kad, The Rim
грозный

Det där var ett ord vi diskuterade när jag pluggade militärryska under kalla kriget. Läraren var väldigt noga, eftersom han var missnöjd med den gängse översättningen, och jag minns lektionen tydligt.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,993
Location
Port Kad, The Rim
Re: En eloge

Jag tycker vi alla är värda en eloge, eftersom alla har lyckats hålla huvudena kalla. Tidigare brukade ordet kommunism snabbt leda till trådlåsning pga gräl.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,642
Re: грозный

Det där var ett ord vi diskuterade när jag pluggade militärryska under kalla kriget. Läraren var väldigt noga, eftersom han var missnöjd med den gängse översättningen, och jag minns lektionen tydligt.
OK, men faktum kvarstår, Ivan IV kommer inte att kvala in på världshistoriens tio-i-topp över trevliga ledare. Jag tror att det är en skaplig gissning att han hamnar på botten 5-percentilen.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,642
Re: En eloge

Jag tycker vi alla är värda en eloge, eftersom alla har lyckats hålla huvudena kalla. Tidigare brukade ordet kommunism snabbt leda till trådlåsning pga gräl.
Fast det var ju för att ni fascistiska löneslavsridande kapitalistsvin var sådana inskränkta och förtryckande dynghjärnor som lever på att äta fattiga arbetares små barn. :gremgrin:

(och innan någon låser, det var ett skämt)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,258
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Varför klarar min dator inte kyrilliska?

Öh...på vilket sätt spelar detta minsta roll? Tsar Ivan IV var galen, morbid och osympatisk, och 'Den förskräcklige'-epitetet verkar iaf mer passande sett till hur Vasnetsov avbildade honom:



In fact, han ser -alltid- tokond ut, på alla ryska bilder. Min slutsats är alltså således att han verkligen uppfattas som ond i det ryska historiemedvetandet, något som tex inte gäller för Kristian Tyrann eller Valdemar Atterdag i det danska. Uppfattningen om deras eventuella ondska, är helt ett utomstående (svenskt) påfund. Uppfattningen om Ivan IV:s, verkar i hög grad vara ett ryskt.

- Ymir, just sayin'
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: En eloge

Oj, det hade jag inte förväntat mig. Jag skulle vilja påstå att det är ganska tacksamt att lägga sig i mitten (eller strax höger om den, som i trafiken :gremwink: ), eftersom man verkar så resonabel i jämförelse med dem som ligger i skyttegravarna.

Om det är elogedags så vill jag ge min till walium som kommit med många eftertänksamma inlägg av typen "låtom oss alla fundera på vad detta innebär" eller "låtom oss inte förhasta". Visst, det kan uppfattas som lite förmyndande, men det mår vi bara bra av :gremsmile: Raljering och gliringar är ju inget debatten vinner på.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,258
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Svastikan

Heh. 'Hitler' lär visst vara ett populärt namn bland indiska lokalpolitiker också. Sök på 'Hitler' på wikipedia så får ni se.

- Ymir, lite förbryllad över det
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,993
Location
Port Kad, The Rim
Re: Varför klarar min dator inte kyrilliska?

Jag skriver kyrilliska tecken i Word och klistrar in dem i webbläsaren.

Jag måste göra samma sak när jag skriver på hebreiska på rollspel.nu. Lyckligtvis sköter då webbläsaren höger-till-vännster-skriften på ett vettigt sätt.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: detta inlägg blir inte vackert, men tydligt.

En häpnadsväckande stor andel av vårt tankegods är hämtat ifrån 1700- och 1800-talet och ibland ända ifrån antiken. Det går säkerligen att hitta bokstavstrogna galningar som enbart utgår ifrån de ursprungliga texterna, men dessa är få och har ett begränsat inlflytande. Marxismen, liberalismen et al. hade inte överlevt till våra dagar och vårt föränderliga samhälle om de inte hade omtolkats, inspirerat och utvidgats. Dessutom kan man ifrågasätta hur någon som öppet bekänner sig till liberalismen kan ha sådan insyn i hela den komplexa vänstern att han tvärsäkert kan uttala sig om vad de tror och inte tror på. Jag hoppas att du är lika öppen för mina surmulna kommentarer om borgerlig politik.

Men allvarligt talat, jag vill helst se en fortsatt debatt där folk är villiga att bortse ifrån sina egna skygglappar, eller åtminstone erkänna deras existens, och sluta demonisera sina motståndare på diverse osnygga sätt. Jag har väldigt liten insyn i den borgerliga sfären men jag tror inte att den består av en samling storbukade fabrikörer som dricker toddy och bussar sina hundar på arbetare. Nyansering och saklighet är väl också några av de saker som man lär sig på universitet?
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Dåligt skämt bifogat

walium är lite som lugnande medel för debatten

höhöhöhöh

höhö







*gömmer sig*
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,642
Re: En eloge

Om det är elogedags så vill jag ge min till walium som kommit med många eftertänksamma inlägg av typen "låtom oss alla fundera på vad detta innebär" eller "låtom oss inte förhasta".
Det är väl ingen större hemlighet att jag inte alltid är nöjd med Waliums insatser, men i detta fall har han lyckats bra. Rätt nivå Walium, bra jobb!
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,993
Location
Port Kad, The Rim
Re: Svastikan

Hitler är också ett ord för "ragata" på hindi och hinglish. T ex She's a real hitler in the house.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag tycker att det vore intressant...

...att fundera lite kring vad kommunismen och Sovjetunionen konkret har bidragit till när det gäller vårt moderna välfärdssamhälle. Kommunismen har ju nästan alltid framstått som en extrem som till varje pris ska undvikas, ett otydligt hot vid horisonten. Åtminstone socialdemokratin borde ha tjänat på att framstå som "vänster light" och jag kan föreställa mig att många konservativa statsmän (av typen Bismarck) har gett folket begränsade rättigheter av rädsla för att de annars skulle ta sig mer frihet genom våld. Och under det kalla kriget så kunde inte väst-världen framstå som svaga eller tappa ansiktet vilket i viss mån måste ha gynnat reformer och välfärd. Samtidigt så har samma stater förföljt kommunister genom olika paranoida processer (det har flera gånger påpekats att det funnits historiska motsättningar mellan kommunister och socialdemokrater, ytterligare ett bevis på att det saknas en vänster som enas i sin okritiska dyrkan av Marx). Vi kan fundera kring kontrafaktiska skeenden men ändå inte bortse ifrån det faktum att kommunismen existerat och utgjort ett alternativ i flera generationer. Jag skrattar gott åt de naiva yrhuvuden som skymtar förbi i klipp ifrån kårockupationen eller "Upp till kamp", så långt ifrån den sovjetiska verkligheten de är. Men samtidigt kan man inte förneka kraften i denna massrörelse. Vi kommer alltid att skapa poler och motpoler på den politiska skalan, höger och vänsteralternativ som egentligen bara är avsedda att existera som tankeexperiment.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Svastikan

"Hitler är också ett ord för "ragata" på hindi och hinglish. T ex She's a real hitler in the house."

Hitler verkar få allt det roliga, jag hör aldrig några lustigheter kopplade till herrarna Göring, Goebbels eller Himmler. :gremsmile:
 

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
Re: Varför Sovjet föll...

Man kan inte avskaffa kapitalismen. Att handla med varandra ligger i människans natur.
 

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
Re: Varför Sovjet föll...

Romarrikets fall kan skyllas på mycket, men jag skulle inte sätta dåliga ledare som ens i närheten av topp tio anledningar. Ekonomisk stagnation är faktiskt en långt viktigare anledning. För att inte tala om folkvandringen osv.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Komplettering

Jag är rätt säker på att det har gjort åtskilliga försök att kartlägga antalet döda under Stalins tid, både av försvarare och motståndare. Vid det här laget torde det vara tämligen väl etablerat att Stalin var en massmördare med få förlåtande drag. Samtidigt så har vi i väst gynnast av hans totalitära fasoner och hänsynslöshet, han var en bra kille att ha som ledare för en av världens största nationer när Hitler började rulla sina tanks mot Moskva. Vi kanske rentav tjänat mer än vi förlorat på honom även om situationen ser något annorlunda ut för ryssarna.

Men alltså, måste man försvara Stalin och hans handlingar för att kalla sig kommunist eller uttala sig positivt om kommunismen? Det tycker i alla fall inte jag. Förhålla sig till honom kanske, men det borde nog de flesta någorlunda historiskt medvetna personer göra.
 
Top