Re: detta inlägg blir inte vackert, men tydligt.
En häpnadsväckande stor andel av vårt tankegods är hämtat ifrån 1700- och 1800-talet och ibland ända ifrån antiken. Det går säkerligen att hitta bokstavstrogna galningar som enbart utgår ifrån de ursprungliga texterna, men dessa är få och har ett begränsat inlflytande. Marxismen, liberalismen et al. hade inte överlevt till våra dagar och vårt föränderliga samhälle om de inte hade omtolkats, inspirerat och utvidgats. Dessutom kan man ifrågasätta hur någon som öppet bekänner sig till liberalismen kan ha sådan insyn i hela den komplexa vänstern att han tvärsäkert kan uttala sig om vad de tror och inte tror på. Jag hoppas att du är lika öppen för mina surmulna kommentarer om borgerlig politik.
Men allvarligt talat, jag vill helst se en fortsatt debatt där folk är villiga att bortse ifrån sina egna skygglappar, eller åtminstone erkänna deras existens, och sluta demonisera sina motståndare på diverse osnygga sätt. Jag har väldigt liten insyn i den borgerliga sfären men jag tror inte att den består av en samling storbukade fabrikörer som dricker toddy och bussar sina hundar på arbetare. Nyansering och saklighet är väl också några av de saker som man lär sig på universitet?