Re: Den lilla vitala skillnaden
"Nå, det går dock att friforma och samtidigt tänka på detta."
Jag säger inte att det inte går. Däremot hävdar jag å det bestämdaste att det kräver en spelledare med en så inihelvetes självdisciplin att de flesta inte klarar av det. Så till skillnad från dig tycker jag inte att det fungerar bra.
"När det kommer fler stråtrövare än vi är i spelargruppen, till exempel."
Vilket påminner mig om en sak som inte har med friform vs regler att göra. En gång för tio år sedan satt jag och ett gäng spelare och spelade DoD. Jag blev som vanligt trött på gängets tendenser att flyga på femtielva orcher och hacka. Jag funderade på saken under pizzapausen och kom fram till att en mycket stor bidragande orsak var någon fånig regel som spelarna utnyttjade till max, nämligen att inte hur många som helst kunde anfalla en och samma spelare. Därigenom kunde de slakta rätt stora mängder orcher utan fara, eftersom de trots allt var überhjältar och alla orcher kunde inte anfalla samtidigt.
Nåväl, två kan leka samma lek.
Lite senare kom rollpersonerna att möta en liten kasse orcher, och satte genast igång att rusa fram. Orcherna hoppade upp på sina vargar, sköt några pilar och satte av därifrån, samtidigt som de ropade okvädesord! Rollpersonerna blev skitförbannade och satte av efter orcherna. Strax efter att de red igenom en klyfta så vände orcherna och anslöt sig till sina kamrater. En större mängd sten vräktes ner bakom rollpersonerna, som plötsligt var infångade mellan en bergvägg på ena sidan och en stor hög bågbeväpnade orcher på andra sidan. Det dog en hel del där - bara två rollpersoner överlevde, ingen av dem oskadad.
Naturligtvis fick jag hur mycket skäll som helst. Jag hade fuskat, placerat ut fiender som de inte kunde besegra, med flera orsaker. Jag misstänker att du skulle kunna anklaga mig för liknande saker, plus att styra äventyret med mera. Nå, det gjorde jag. Jag styrde äventyret. Jag stoppade in en massa saker som enbart var där för att skada spelarna. Det erkänner jag villigt. Men en sak måste jag säga - jag fuskade enligt reglerna. Det finns ingenting som säger att man inte får göra så, det sägs inte att det behövs tärningsslag för att det ska få göras, och när det väl kom till att slåssas, då var det enligt reglerna.
Poängen, och min stora förnöjelse, kom nämligen när en av spelarna, som hade suttit tyst ett tag, plötsligt kläckte ur sig "Fan, grabbar, så här skulle jag också göra om jag var orch."
En kasse Liljeholmen tändes sakta hos spelarna. Oupps! Dags att passa sig - spelledarpersonerna har börjat tänka.
Efter det började spelarna rollspela. Orcher var plötsligt listiga typer, inte kanonmat. Strider var inte längre taktiskt tärningsskyfflande, utan ett helt annat element kom in. Jag vet att du inte vill kalla det för rollspelande, men likförbannat, det är vad det var. Det var något farligt och osäkert, och något som man var tvungen att tänka igenom före.
"SL är kung, alltid, oavsett spelsystem."
Desto mer skäl till att sno makten från honom. Han har redan makt så det räcker och blir över. Man behöver fanimej inte ge honom mer - då blir han bara stursk och övermodig och får för sig att han är något.
Trots allt, jag spelar rollspel för att skapa en historia tillsammans med mina medspelare (inklusive spelledaren). Det är en omöjlighet om inte spelledaren kliver ner från tronen.
"En liten revolution då och då är bra för hälsan." - Marco Ramius, Jakten på Röd Oktober (filmen)
"Eftersom det inte kan krävas av någon att "prestera" något fantastiskt, så är ofta äventyren skrivna på ett sätt att alla överlever när äventyret är slut."
...vilket, faktiskt, är något som förtar spänningen en hel del. Det är också en bidragande orsak till att jag blir så olidligt uttråkad av de flesta friformare. Det är liksom bara att titta på varje given situation och fråga sig "vad är det mest dramatiskt korrekta som kan hända nu? Nejmentitta, det hände."
En del friformsspelledare är bättre än andra på att frångå detta, men de flesta sitter stenhårt fast i dramaramarna. Det är dramatiskt korrekt att skurken inte dör i första konfrontationen. Jahapp, han dog inte. Så jefla förutsägbart. Det enda oförutsägbara är i princip hur han inte dog, dvs vilka ursäkter spelledaren hittar på för att han ska undkomma världens mest listigt planerade bakhåll.