Nekromanti Spåna Ideér

jac

Veteran
Alla har vi ju stunder då man bara sitter och glor. Jag tänkte att jag skulle kunna fylla ut denna tid med lite rollspelsmakande.

Jag har några krav på mitt rollspel:

* Fantasy
* Sagokänsla
* Äventyrligt
* Ska passa både dunderseriösa och mindre seriösa spelare
* Det ska ha en annorlunda touch

Vad skulle ni vilja se i ett nytt rollspel? Vad är det ni saknar i alla dagens rollspel?

Jag skulle helt enkelt vilja ha lite hjälp med att spåna ideér.

Skriv ner så mycket ni kan om den typ av spelkänsla (udda, spännande, mörk, ljus osv.), värld (stor, liten, varierad, klimat, kultur osv.), regelsystem (enkelt, detaljerat, realistiskt, en kombination?) etc. som ni skulle önska av ett rollspel.

Jag har en känsla av hur jag skulle vilja att mitt rollspel ska bli men jag har svårt att få ner det på papper, så jag tänkte att jag kanske kunde få lite inspiration och kanske lite klarhet i vad jag ska skriva med eran hjälp.

Tack på förhand. Väl mött,
//Jac

Mörker

Warrior
Ohhhhh, utmärkt! En tråd i min smak...
Jo, som den kroniske depparen jag är saknar jag faktiskt ett fantasyrollspel med en mörkare samhällston, jag vill dock inte setta ett likamed-tecken mellan detta och t.ex. politiskt förtryck etc.
Vad jag helt enkelt menar är just själva känslan av ovisshet, att det inte är fullt så enkelt att säga "Ut På Monsterslakt Mina Vänner!", det finns alltid en gnagande känsla av att något man inte tänkt sig kan uppenbara sig.
I detta vill jag gärna inkludera en skopa ockulta makter, några mat-/teskedar övernaturligheter, ett halvt paket hemliga sällskap och sekter samt en intressant fauna av såväl vanliga som mörka djur och vidunder...

Jag kommer följa den här tråden noga, så se till att skriva för hundra sega gubbar!

Krille

Super Moderator
"* Fantasy
* Sagokänsla
* Äventyrligt
* Ska passa både dunderseriösa och mindre seriösa spelare
* Det ska ha en annorlunda touch

Vad skulle ni vilja se i ett nytt rollspel? Vad är det ni saknar i alla dagens rollspel?"

Allt det där har jag i Västmark och Drakar&Demoner 6, så dina önskade egenskaper saknar jag faktiskt inte. Tvärtom så börjar det kännas som att det är väldigt, väldigt inne med det just nu.

jac

Veteran
Krille, jag vill inte konkurera, jag gör det mer som en kul grej. Jag vill prova på att skriva ett rollspel, inte för att revolutionera utan för att helt enkelt se hur det är, lära mig något av det.

Sen är det klart att det finns egensinnade rollspel färdiga att köpa, som t.ex. Västmark eller DoD6, men det finns alltid mer nya saker att upptäcka och prova.

Sen har det väll alltid varit en trend att göra något nytt?

jac

Veteran
Vad jag helt enkelt menar är just själva känslan av ovisshet, att det inte är fullt så enkelt att säga "Ut På Monsterslakt Mina Vänner!", det finns alltid en gnagande känsla av att något man inte tänkt sig kan uppenbara sig.
Intressant. Menar du att man inte med glädje ger sig ut på monsterjakt av nyfikenhet utan snarare att det finns en rädsla för det okända eller en otrolig allvarsamhet i det man gör? Men ibland måste man helt enkelt ut på jakt i alla fall?

Frågan är hur man bäst symboliserar detta i ett samhälle, ska man låta folket vara högst medvetet om faran, kanske låta människan falla offer för det onda och vilda? Det innebär inte en organiserad ondska utan snarare att man faller offer för naturen? Isolerade städer och byar, man har tappat kontroll över den värld man lever i?

Det är bara att fortsätta spåna på detta eller komma på nya ideér. Allt är välkommet.

Krille

Super Moderator
"Krille, jag vill inte konkurera, jag gör det mer som en kul grej."

Det handlar inte om konkurrens, utan om en enkel insikt: varför göra ett nytt Västark/Eon/Drakar&Demoner? Det finns ju redan ett! Så jag är inte rädd att du ska sno mina kunder, jag är snarare rädd över att du lägger ner en massa slit i onödan.

Att det är en kul grej att göra rollspel förnekar jag inte, men av erfarenhet kan jag säga att det inte är kul att spelet som man försöker göra redan är gjort.

Wyldstorm

Swordsman
Min första tanke är att du lixom tagit kraven i omvänd ordning, men det kanske bara är jag...

Det jag saknar hittils är ett vettigt regelsystem som är genialt nog att både ge trovärdighet & enkel/snabbhet.
Inbyggt stöd för drama för gärna vara med..

Världen & känslan står & faller på SL i vilket fall...

jac

Veteran
Min första tanke är att du lixom tagit kraven i omvänd ordning, men det kanske bara är jag...

Det jag saknar hittils är ett vettigt regelsystem som är genialt nog att både ge trovärdighet & enkel/snabbhet.
Inbyggt stöd för drama för gärna vara med..

Efter att ha läst ovan som Lord of Muppets skrev så tror jag att jag förstår vad du menar Krille. Speciellt p.g.a. sista raden:

Om man ska ge sig på ett så stort arbete som att skriva ett rollspel kan man lika gärna göra det totalt annorlunda från något redan skrivet, annars är det ju bara att ta ett redan skrivet rollspel och modifiera det lite som SL. T.ex. modifiera världen och känslan i spelet.

Min skrivarglöd dog lite nu får jag nog erkänna hehe. Men det kan ändå vara kul och vädra lite ideér och kanske kommer man på något helt nytt i alla fall, så fortsätt skriv!

jac

Veteran
Sant, det regelsystemen brukar ofta kännas för komplicerade så det segar ner spelet och blir trist eller för simpla så att de inte känns trovärdigt.

Sant.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Eftersom risken att jag skriver ner mitt standardfantasyspel som jag lovat (nåja, det kan man ju diskutera) Vitulv är väldigt liten så kan jag väl bjuda på en lista av vad jag vill ha med i mitt spel. Tar du idéerna får jag väl skylla mig själv. :gremwink:

[*] Romantik - Inte som i kärlekstjafs utan som i en vackert, romantiskt beskriven värld.
[*] Depression - (kärlek och depression i samma spel är väl inget konstigt) Världen är definitivt inte på väg att gå under, men ett snötäcke som inte vill försvinna och brist på mat gör att varelserna i världen lider.
[*] Enkla regler - Jag gillar det bäst helt enkelt.
[*] Fria men inte krångliga magiregler - Jag har en idé som är lite som Eons magiregler fast användbara. :gremgrin:
[*] En lååång kampanj - Det har jag planerat att skriva till mitt spel om det blir klart. :gremwink:
[*] Intressanta men inte nödvändigtvis originella beskrivningar av "standardraserna" - (ordet standard känns lite uttjatat).

Jag har fler idéer, men de kan jag dela med mig av ifall du skulle vara intresserad senare. Helst skulle jag ju se att mitt spel blev färdigt men min självdiciplin är inte något att fira.

Lycka till hur som helst. Jag tror nämligen att ett sådant spel som du vill göra, kan vara inkörsporten till något annat.

Sodivra

Champion
Sant.

Världen är en miljoooooon gånger viktigare än regelverket. Eller ja, kanske inte, men världen är den ram som regelverket sätts in i - Med ett koncept på världen och stämningen kan man arbeta för att uppnå den redan från början, både i världsbeskrivningen och i reglerna - Som SL sedan gör något av.

Eftersom Krille inte länkat till sin guide än så får väl jag göra det - Där förklarar han samma också detta.

http://www.foxtail.nu/egnaspel.html

jac

Veteran
Jag har läst Krilles guide, vilken jag tycker är bra.

Världen är en miljoooooon gånger viktigare än regelverket. Eller ja, kanske inte, men världen är den ram som regelverket sätts in i - Med ett koncept på världen och stämningen kan man arbeta för att uppnå den redan från början, både i världsbeskrivningen och i reglerna - Som SL sedan gör något av.
Jo håller med, men ett enkelt och trovärdigt regelsystem ligger fortfarande på listen :gremsmile:, även om det blir en senare uppgift än världsskapandet. Jag hade tänkt mig att konceptet skulle vara färdigt för att ge spelet en charm, men anledningen till att jag svarade "Sant" på Lord of Muppets var att jag började inse lite vad Krille menade med sina inlägg i denna tråd: Att om jag lika gärna ska skriva ett helt nytt rollspel borde det vara "totalt" (kanske inte helt, men nyskapande i alla fall) annorlunda än något tidigare skrivet, annars kan man ju likag ärna modifiera ett redan skrivet. Men jag tror det kan gå att komma på lite fräna ideér i den här tråden så vi ska inte ge upp än.

//Jac

Mörker

Warrior
Så skulle man nog mycket väl kunna sammanfatta det;
och är man på det humöret skulle man t.ex. enkelt kunna ge det hela en extra nisch. Kanske saknas varken resurserna eller folket för att expandera det man verkligen håller i, men det är just det... att det är viljan hos de inblandade i ett sådant företag som kan brista. Däremot tycker jag nog att mänskligheten skall ha en del riktiga utposter med ett någorlunda fast skydd... dock kan det tänkas att jag låter väldigt Diablo-II-act-5-ig nu, men det är ändå inte så värst långt ifrån...
Sedan kan man späcka det hela med intressanta saker som religion, kanske till och med så pass att en gud har manifesterat sig i världen eller att en gud bär skulden för denna misär folket får leva i; kanske på grund av tvivel i tron eller något sådant...

Förlåt för det här inlägget, det blev verkligen skittråkigt, men jag skall be att få återkomma i frågan

jac

Veteran
Intressanta idéer. Ungefär så jag tänkt mig. Fast jag vet inte om jag orkar skriva en lååång kampanj direkt in i grundboken (eller vad man ska kalla det). Fast det kanske är ett bra sätt att beskriva världen och stämningen på ett roligt sätt istället för en massa fakta och beskrivningar rakt upp och ner. Dock skulle man kunna ersätta det med ett antal noveller lite här och var i boken?

I övrigt håller jag helt med!

Och...
Romantik - Inte som i kärlekstjafs utan som i en vackert, romantiskt beskriven värld.
... Där satte du huvet på spiken. Romantik är ju överhuvudtaget ganska brett. Det kan vara rädsla, mörker, ljus, skräck, glädje, natursvärmeri.. Tjao, det mesta fast poetiskt och vackert skrivet. Det är här mina typer av noveller kommer in :gremsmile:.

Depression - (kärlek och depression i samma spel är väl inget konstigt) Världen är definitivt inte på väg att gå under, men ett snötäcke som inte vill försvinna och brist på mat gör att varelserna i världen lider.
Skulle kunna vara något i stil med det jag och Mörker pratade om längre ner i denna tråd. Men du kanske menar att det ska vara mer en underton än en direkt hotande fara som jag och Mörker pratade om. Det blir lite mer stämningsfullt och flexibelt då kanske, i vilket fall gillar jag idén.

//Jac

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag håller med Krille. För övrigt vill jag påpeka att många av de stämningsskapande momenten hänger mer på spelledaren än på spelet i sig. De saker som till exempel Yassilus efterfrågar löses i de flesta fall minst lika bra med en kompetent spelledare.

Ackerfors

Alas, your rapids!
"Fast jag vet inte om jag orkar skriva en lååång kampanj direkt in i grundboken (eller vad man ska kalla det)."

Det är mest för att jag känner att det skulle vara roligt att skriva en lång kampanj i en liknande setting. Det kanske skulle fungera lika bra till DoD6, men det har jag inte (än).

"Skulle kunna vara något i stil med det jag och Mörker pratade om längre ner i denna tråd. Men du kanske menar att det ska vara mer en underton än en direkt hotande fara som jag och Mörker pratade om."

Nu måste jag ju erkänna att jag inte läst det än, men jag menar en underton. Alla känner depressionen, men den gör bara livet jobbigare. Det är inget direkt hot som Sauron eller BadAss Company<sup>TM</sup>.

"Det blir lite mer stämningsfullt och flexibelt då kanske, i vilket fall gillar jag idén."

Jo, stämningen känns viktig och det var den jag skulle satsat mest på om/när jag börjar skriva på min version. :gremwink: Kul att du gillade idén och hoppas det kan vara en liten hjälp på vägen. :gremsmile:

Ackerfors

Alas, your rapids!
"De saker som till exempel Yassilus efterfrågar löses i de flesta fall minst lika bra med en kompetent spelledare."

Jupp, men när inte ens jag själv är tillräckligt bra för att spelleda fram min känsla så behöver jag nog hjälpa mig på traven. Som jag skrev i ett svär någonstans här i tråden så skulle mitt spel kunna funka lika bra i DoD6 eller så, men vill man skriva eget så är det ju lättare att skriva eget än att spelleda. :gremwink:

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Nyheter

Jag vill ha något som är nyskapande. Spelvärlden ska vara nyskapande, ge mycket utrymme för improvisation och förklaras på ett sätt som ger möjligheter till mer än bara den typ av spel som författarna själva tänkte sig.

Det ska presenteras på ett lättöverskådligt sätt och innehålla mer material än man kan tänkas behöva, för att inte grundboken ska kännas tunn och lättuttömd.

Reglerna är fullständigt sekundära - många av de regelsystem jag har i hyllan har jag aldrig och kommer jag aldrig att använda, men jag vågar samtidigt säga att samtliga rollspelsböcker jag någonsin köpt improviserat till minst ett scenario eller fungerat som inspirationskällor för egenhändigt producerat material.

Det är helt och hållet oviktigt om spelet ifråga är fantasy, skräck, science fiction eller reella skildringar av ångest och depression. Det spelar absolut ingen roll.

Man kan nog sammanfatta det med att jag vill ha ett bra spel. Detaljerna är oväsentliga - har skaparna bakom spelet lyckats få upp mina ögon för det så vill jag ha det.

Så enkelt är det faktiskt.