Nekromanti Space Marines vs. Jorden. Fight!

Ja, jag tror seriöst det.

Det är inte sluskiga Imperial Guard de ska slå sig igenom. Jag tror inte de bara kan flyga ner till Washington utan att bli nerpepprade.

Så, Whiteboy! Låt höra hur många de behöver. Det är ju trots allt du som är ex-militären här! :gremsmile:

Jarre

Swordsman
Draugen said:
Så, Whiteboy! Låt höra hur många de behöver. Det är ju trots allt du som är ex-militären här! :gremsmile:
Jag tror han svarade på det; 11 (eller 10 till och med).

Nu är jag ingen Space Marine-expert, men även jag finner denna beräkning något optimistisk (för vår del pessimistisk), och upplever att den endast kaaanske skulle fungera om Jordens förenade taktiska vapensystem (luftmålsrobotar i olika utföranden speciellt) inte har någon som helst förmåga att slå igenom deras pansar. Även om de kan göra kirurgiska angrepp mot strategiska mål med hjälp av drop pods, borde de väl behöva upphämtning i form av Thunderhawks eller motsvarande, mot vilka man borde hinna sätta in stridsflyg emot. För varje Marine, drop pod eller Thunderhawk, för att inte tala om bolter-patron, som ryker, kommer deras slagstyrka minska. För det var så jag tolkade det, att det endast fanns 10-11 Marines och en Strike Cruiser, inga förstärkningar.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Draugen said:

Det är inte sluskiga Imperial Guard de ska slå sig igenom. Jag tror inte de bara kan flyga ner till Washington utan att bli nerpepprade.

Alltså Ultramarines 4th Coy med lite förstärkning av Relictors (har jag för mig) stoppade en tyranid hive fleet! Det är typ 150-200 marines. Att sopa på en planet utan ett samlat försvar är en baggis. Jag hävdar igen: skicka en strike cruiser med en tactical squad och du slår ut all Tellus möjlighet att kunna avvärja en fullskalig Imperial Guard-invasion. Och Imp. Guard sluskar jämfört med jordens soldater? Du menar de "sluskar" som föds upp i ett närmast sparta-liknande samhälle och utgör den mäktigaste krigsmaskin galaxen skådat, och som med Kejsarens ljus i ryggen står ansikte mot ansikte med tyranider, kaos, necrons, orker och tau och likväl håller det miljonplanet starka Imperiet intakt. Sluskar?

!Paxen

Swashbuckler
Vitulv said:
Draugen said:

Alltså Ultramarines 4th Coy med lite förstärkning av Relictors (har jag för mig) stoppade en tyranid hive fleet! Det är typ 150-200 marines. Att sopa på en planet utan ett samlat försvar är en baggis. Jag hävdar igen: skicka en strike cruiser med en tactical squad och du slår ut all Tellus möjlighet att kunna avvärja en fullskalig Imperial Guard-invasion. Och Imp. Guard sluskar jämfört med jordens soldater? Du menar de "sluskar" som föds upp i ett närmast sparta-liknande samhälle och utgör den mäktigaste krigsmaskin galaxen skådat, och som med Kejsarens ljus i ryggen står ansikte mot ansikte med tyranider, kaos, necrons, orker och tau och likväl håller det miljonplanet starka Imperiet intakt. Sluskar?
:gremdrink:

Storuggla

Champion
"Ah, men det här är naturligtvis fluffets space marines, som är sådär hårda som de beskrivs i spelets berättelser, beskrivningar och romaner!"

Men i sådana fall måste vi ju ställa upp Jorden som den beskrivs i fluffet också, och då vinner vi, eftersom hur hårda de än är så har vi James Bond, Steaven Seagal, Chuck Norris, Kim Jong Il och sådana där superamerikanska elitkrigare som dödar alla som inte viftar med en flagga och sen rensar upp i sin hemstad där demokraterna tagit över när de kommer hem.

Storuggla, vetenskapligt uträknat med en tuba

Simon

Swashbuckler
Storuggla said:
"Ah, men det här är naturligtvis fluffets space marines, som är sådär hårda som de beskrivs i spelets berättelser, beskrivningar och romaner!"

Men i sådana fall måste vi ju ställa upp Jorden som den beskrivs i fluffet också, och då vinner vi, eftersom hur hårda de än är så har vi James Bond, Steaven Seagal, Chuck Norris, Kim Jong Il och sådana där superamerikanska elitkrigare som dödar alla som inte viftar med en flagga och sen rensar upp i sin hemstad där demokraterna tagit över när de kommer hem.
Nopes, sorry, fel scenarioregler! Här är det jorden som vi känner den mot space marines som de presenteras i böckerna! :gremgrin:

Cybot

Mest spelbar
Simon said:
Såja, nu är vi på rätt spår! Jag är med så långt som till new yorkdiplomatin. Men sen, drop pod assaultsen på vartenda kärnkraftsverk alltså. Det verkar ju förjävla jobbigt, rent logistiskt.
Har de en strike cruiser så har de Thunderhawks. Så ett par dagar med Thunderhawk-attacker kombinerat med orbital bombardment av militära baser osv.
Deep strikes gör de nog bara i känsliga områden och för att slå ut ledare.

tull

Hero
om vi istället säger att det är en grupp space wolfs som landar i Värmland. Jag är inte säker på att de skulle klara sig.

Underskatta inte verklighetens folk.

Men för att vara mer seriös i ämnet, hur fan ska en grupp om 10 marines fixa försörjningslinjer, logistik och sånt?

Ymir

Liten kantbaron
Alltså, ja, eftersom space marines har kapacitet att nuke:a saker från omloppsbana, medan jorden saknar någon som helst möjlighet att slå till mot rymden, skulle de vinna fruktansvärt lätt. Space Marines existerar på helt andra villkor än oss och vi skulle omöjligt kunna vinna, det vore en mycket fetare walkover än conquistadorerna mot Inkariket, om Space Marines har med sig rymdstridkraft.

That being said, en squad på 10 man hade aldrig kunnat ta jorden eftersom battlecannons och dyl. uppenbarligen går igenom power armor; då måste man utgå från att motsvarande magnitud av kraft från vår världs vapen också gör det, så bomber, stora kanoner och liknande hade rimligen kunnat döda space marines. För varje space marine som stupar får dessa ursprungligen tio en extrem minskning i slagkraft, och visst, de är extremt svårdödade, men det hade hänt.

Jag tror 100 space marines hade kunnat ta jorden, om de #1: söndrar och härskar, dvs jordens samlade militärer inte lyckas göra gemensam sak mot dem
#2: Någon kan hålla kuvade områden så ultrasmurfarna fort kan röra sig vidare till nästa
#3: Har något sätt att deala med vårt stridsflyg

Problemet är, punkt 2 och i synnerhet 3 mer eller mindre förutsätter rymdskepp, och då är hela frågan återigen poänglös. Jag tror därför att 10 000 space marines är en rimlig siffra, eftersom de hade behövt resurser att hålla ockuperade områden, och det kräver rimligen absolut minst någon enstaka ultrasmurf per ockuperad storstad.

Det här att 10 space marines kan erövra ett helt solsystem; I call bullshit. Jag köper det inte ens om solsystemets samlade militärkraft består av medeltidsnissar med glorifierade pinnar som vapen. Du kan inte projicera någon makt med bara 10 snubbar, så hur f-n ska de kunna underkuva några områden? Det måste bli sjukt tedious att gå från område till område och slakta varenda liten medeltidsriddare och hans borg, och när du väl är klar med alla miljoner decentraliserade fraktioner en typisk primitiv värld borde bestå av, har nya uppstått i deras ställe. Jag tror seriöst en styrka för att underkuva vår värld säg år 1300 hade behövt vara flera hundratusen man stark, även om varje man i sig är en outtröttlig, semi-osårbar scifi-übermänniska.

Vi flyttar problemet till mindre skala: Hur gör 10 space marines för att underkuva, säg, Mongolväldet. Vi pratar om ett gigantiskt, decentraliserat rike med en armé på miljoner man, och visst, de kommer få stryk i varenda strid, megastryk, men de kommer inte förlora kontrollen över särskilt många av sina områden förrän space marines faktiskt åker dit och tar den. Och hur mycket ammo har en boltgun, seriöst? Hur mycket ammo släpar space marines med sig? Liksom, om storkhanen uppbådar en mongolhord hade Space Marines ammo inte på långa vägar räckt för att skjuta ned alla, och 80-90, kanske 95, procent av mongolerna hade kunnat retirera i godan ro för att utvärdera hotet och slåss en annan dag.

Om inte närvaron av rymdgubbar med magiska vapen orsakat nån outside-context-paradigm-kris som fått mongolerna välde att desintegrera, givetvis.

För övrigt tycker jag det är sjukt störigt att space marines ofta verkar framställas som 1000 ggr hårdare i fluffet än vad de är på spelbrädet...

Simon

Swashbuckler
Cybot said:
Simon said:
Såja, nu är vi på rätt spår! Jag är med så långt som till new yorkdiplomatin. Men sen, drop pod assaultsen på vartenda kärnkraftsverk alltså. Det verkar ju förjävla jobbigt, rent logistiskt.
Har de en strike cruiser så har de Thunderhawks. Så ett par dagar med Thunderhawk-attacker kombinerat med orbital bombardment av militära baser osv.
Deep strikes gör de nog bara i känsliga områden och för att slå ut ledare.
Precis så tror jag också, nu när vi manglat det lite.

Simon

Swashbuckler
Ymir said:
Alltså, ja, eftersom space marines har kapacitet att nuke:a saker från omloppsbana, medan jorden saknar någon som helst möjlighet att slå till mot rymden, skulle de vinna fruktansvärt lätt. Space Marines existerar på helt andra villkor än oss och vi skulle omöjligt kunna vinna, det vore en mycket fetare walkover än conquistadorerna mot Inkariket, om Space Marines har med sig rymdstridkraft.

That being said, en squad på 10 man hade aldrig kunnat ta jorden eftersom battlecannons och dyl. uppenbarligen går igenom power armor; då måste man utgå från att motsvarande magnitud av kraft från vår världs vapen också gör det, så bomber, stora kanoner och liknande hade rimligen kunnat döda space marines. För varje space marine som stupar får dessa ursprungligen tio en extrem minskning i slagkraft, och visst, de är extremt svårdödade, men det hade hänt.

Jag tror 100 space marines hade kunnat ta jorden, om de #1: söndrar och härskar, dvs jordens samlade militärer inte lyckas göra gemensam sak mot dem
#2: Någon kan hålla kuvade områden så ultrasmurfarna fort kan röra sig vidare till nästa
#3: Har något sätt att deala med vårt stridsflyg

Problemet är, punkt 2 och i synnerhet 3 mer eller mindre förutsätter rymdskepp, och då är hela frågan återigen poänglös. Jag tror därför att 10 000 space marines är en rimlig siffra, eftersom de hade behövt resurser att hålla ockuperade områden, och det kräver rimligen absolut minst någon enstaka ultrasmurf per ockuperad storstad.

Det här att 10 space marines kan erövra ett helt solsystem; I call bullshit. Jag köper det inte ens om solsystemets samlade militärkraft består av medeltidsnissar med glorifierade pinnar som vapen. Du kan inte projicera någon makt med bara 10 snubbar, så hur f-n ska de kunna underkuva några områden? Det måste bli sjukt tedious att gå från område till område och slakta varenda liten medeltidsriddare och hans borg, och när du väl är klar med alla miljoner decentraliserade fraktioner en typisk primitiv värld borde bestå av, har nya uppstått i deras ställe. Jag tror seriöst en styrka för att underkuva vår värld säg år 1300 hade behövt vara flera hundratusen man stark, även om varje man i sig är en outtröttlig, semi-osårbar scifi-übermänniska.

Vi flyttar problemet till mindre skala: Hur gör 10 space marines för att underkuva, säg, Mongolväldet. Vi pratar om ett gigantiskt, decentraliserat rike med en armé på miljoner man, och visst, de kommer få stryk i varenda strid, megastryk, men de kommer inte förlora kontrollen över särskilt många av sina områden förrän space marines faktiskt åker dit och tar den. Och hur mycket ammo har en boltgun, seriöst? Hur mycket ammo släpar space marines med sig? Liksom, om storkhanen uppbådar en mongolhord hade Space Marines ammo inte på långa vägar räckt för att skjuta ned alla, och 80-90, kanske 95, procent av mongolerna hade kunnat retirera i godan ro för att utvärdera hotet och slåss en annan dag.

Om inte närvaron av rymdgubbar med magiska vapen orsakat nån outside-context-paradigm-kris som fått mongolerna välde att desintegrera, givetvis.
Ah, men för den här trådens del så är premissen att de har tillgång till rymdstridskrafter och allt deras chapter master tycker att de behöver ha med sig hit. Så som du säger i första stycket så skulle det bli en tårtpromenad för deras del, med krigarbröderna där som chefer i rymden och för vissa punktinsatser för att kanske kidnappa ledare eller så. De skulle förmodligen inte låta sig boggas ner på marken särskilt länge alls, och det finns väl knappast några krafter på jorden som skulle göra det svårt för deras kryssare och dess stridsflyg att lyfta ut dem igen. På kryssaren skulle de ju ha gott och väl tillräckligt med ammo och annat de behöver.

Men det du utvecklar här är lite de funderingar som ledde fram till trådstarten. Hur fan gör de, liksom (naturligtvis under premissen att de faktiskt kan göra det som står i fluffet!)?

En central del i hur de skulle hantera mongolväldet är väl att mongolerna inte utgör något som helst hot mot imperiets närvaro - till skillnad från vår värld och tid, med kärnvapen och allt - så att det vore poänglöst att skicka några astartes alls. Imperiets bosättare eller vad det är skulle väl bara skjuta av de som kom i närheten och sen skulle de lära sig jävligt fort att hålla sig till de områden som imperiet inte tycker sig behöva för tillfället.

För övrigt tycker jag det är sjukt störigt att space marines ofta verkar framställas som 1000 ggr hårdare i fluffet än vad de är på spelbrädet...
Jaa, jag också lite, fast om man ser det som tvärtom så blir det svårt att se nåt alternativ - alltså att om de är fluffbra i spelet så skulle det bli tråkigt, för det skulle behövas såna jävla mängder motståndarfigurer. Det har väl gjorts hack då och då som ger dem spelvärden som stämmer med fluffet, men jag tvivlar på att de är så skoj att spela.

Ymir

Liten kantbaron
Jaa, jag också lite, fast om man ser det som tvärtom så blir det svårt att se nåt alternativ - alltså att om de är fluffbra i spelet så skulle det bli tråkigt, för det skulle behövas såna jävla mängder motståndarfigurer. Det har väl gjorts hack då och då som ger dem spelvärden som stämmer med fluffet, men jag tvivlar på att de är så skoj att spela.
Är det ens konsistent i fluffet hur über de är? Jag har inte läst några 40K-romaner annat än en jag började på men lade ned eftersom jag tycker (tyckte) att settingen är så osexig, men i Ultramarines-filmen blir Black Legion nedmejjade i högar liksom - ungefär som de hade blivit på ett spelbräde.

Poseur

Swashbuckler
Alltså inte för att jag är inläst överhuvud taget på W40k men nog finns det möjlighet att skicka en first preventive strike i omloppsbana? Om inte annat en bara kinetisk impact borde förstöra vad fan som helst ( efter som vi pratar så jävla små siffror i tråden så lär ju deras farkost inte vara megastor)

Men eftersom vi själva stått i ett hot om nukelärt krig så har vi en del lärdomar av det. Dvs att MAD inte riktigt funkar som motståndarna säger. Vi kan omöjligtvis döda alla människor. USA´s strategic bomb command räknade under kalla kriget att Sovjet skulle förlora max 25% av dess invånare om USA skickade en First strike och sovjet skulle varken ha tappat viljan att kämpa eller möjligheten att sända en Second strike.
Så även om Space marines skulle nuka oss från rymden så skulle vi kunnat ge igen. Om inte annat från de dom inträder i atmosfären.

/Poseu kul tråd, helt flummig :gremgrin:

Storuggla

Champion
"Om inte annat en bara kinetisk impact borde förstöra vad fan som helst ( efter som vi pratar så jävla små siffror i tråden så lär ju deras farkost inte vara megastor)"

I WH40K är allt jättestort. Vansinnigt stort. Så om vi snackar ett dussin killar så åker de runt i en farkost som är femtio tusen mil lång och väger lika mycket som den största tjockisen du någonsin sett.

Storuggla, så mycket

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Ymir said:
Är det ens konsistent i fluffet hur über de är? Jag har inte läst några 40K-romaner annat än en jag började på men lade ned eftersom jag tycker (tyckte) att settingen är så osexig, men i Ultramarines-filmen blir Black Legion nedmejjade i högar liksom - ungefär som de hade blivit på ett spelbräde.
Nej, fluffet är inte konsistent. I de böcker jag läst så trillar ett par Space Marines av pinn i varje liten skärmytsling de råkar ut för, samtidigt som de beskrivs som osårbara halvgudar. I den takten det dör Battle Brothers i böckerna skulle det inte finnas ett enda kapitel kvar i galaxen. Man får ta det med en nypa salt.

Anyway, givetvis har du rätt med mongolexemplet och allt sånt där. Tio pers kan inte erövra en planet med miljarder invånare. Jag uppfattade tråden som lite mer tounge-in-cheek, så jag fluffade på ordentligt.

Sanningen är mycket tråkigare: Vår planet är inte ett värdigt mål för Space Marines, eftersom deras uppgift är att möjliggöra storskaliga Imperial Guard-anfall (om vi pratar planeterövring). I vår planets fall finns det inget som skulle kunna hindra en sådan invasion. Imperiet skulle bara gå in, bomba loss från omloppsbana så att man skapar ett antal landningszoner på varje kontinent och sedan landsätta några hundra regementen med Imperial Guard.

Det som skulle dra till sig Space Marines intresse vore om vi hade haft försvarssystem som omöjliggör Imperial Guards landsätting, typ kraftiga planetära försvarsanläggningar. En annan anledning vore om vår ledning vore extremt centraliserad och kraftfullt försvarad. Det är i sådana lägen man använder Space Marines, och jag vill påstå att det är det man menar när man skriver att "a single tactical squad kan change the tide in entire star systems" (fritt citerat). Det framgår ganska tydligt av fluffet att Space Marines används som... tja, marinkåren - dvs. att man går in snabbt och (förhoppningsvis) överraskande och tar ett brohuvud för att de stora truppmassorna ska kunna tas in i stridszonen.

Låt oss säga att jordens interplanetära försvarssystem styrdes från Pentagon, och att vi hade förmåga att skicka torpeder och skit upp i rymden. Ja, då hade man kunnat skicka in en tactical squad i en drop pod för att slå ut skiten så att landningsflottan skulle kunna gå in, eller så att man kan gå in i omloppsbana med kryssarna för att bomba jorden.

Simon

Swashbuckler
Poseur said:
/Poseu kul tråd, helt flummig :gremgrin:
:gremgrin:

(Tillägg: Sen är det inte mindre kul att jag faktiskt har grunnat på det här som fan (alltså inte specifikt just jorden, men: hur skulle det funka, utifrån vårt perspektiv. Och jag känner mig uppriktigt glad över förståelsevinster pga tråden. :gremsmile: )

kefka

Hero
Såja, nu är vi på rätt spår! Jag är med så långt som till new yorkdiplomatin. Men sen, drop pod assaultsen på vartenda kärnkraftsverk alltså. Det verkar ju förjävla jobbigt, rent logistiskt. Är det för att de inte ska kontaminera sin omgivning som man inte bara orbitalbombar dem, menar du? Men att droppodda, lyfta och ladda nya droppods, och så om och om igen, det har jag svårt att tro på, pga meket. I så fall, om man inte vill bomba verken, så tror jag snarare på att bomba runtomkring kraftverken, så att alla ledningar därifrån är körda. Och naturligtvis alla större militärbaser, ffa kärnkrafts- och flygvapenbaser.
Jag fattar inte poängen med att slà till mot kärnkraftverk. Det är en väldigt liten del av jordens energikälla. Eller är det för att fà en psykologisk effekt? Det hade kanske funkat bra för att skrämmas, mindre skadeeffekt än att säg atombomba New York. Jag tror inte att space marines hade brytt sig särskilt mycket om kontamination. Även om de skulle sprida all världens kärnkraftbränslse, skulle det inte pàverka enormt ur deras perspektiv. Ok, cancer-sannolikten och annat skit skulle säkert öka nàgra procent. Men vi blir nog lika bra fabriksslavar àt imperiet för det.