Alltså, ja, eftersom space marines har kapacitet att nuke:a saker från omloppsbana, medan jorden saknar någon som helst möjlighet att slå till mot rymden, skulle de vinna fruktansvärt lätt. Space Marines existerar på helt andra villkor än oss och vi skulle omöjligt kunna vinna, det vore en mycket fetare walkover än conquistadorerna mot Inkariket, om Space Marines har med sig rymdstridkraft.
That being said, en squad på 10 man hade aldrig kunnat ta jorden eftersom battlecannons och dyl. uppenbarligen går igenom power armor; då måste man utgå från att motsvarande magnitud av kraft från vår världs vapen också gör det, så bomber, stora kanoner och liknande hade rimligen kunnat döda space marines. För varje space marine som stupar får dessa ursprungligen tio en extrem minskning i slagkraft, och visst, de är extremt svårdödade, men det hade hänt.
Jag tror 100 space marines hade kunnat ta jorden, om de #1: söndrar och härskar, dvs jordens samlade militärer inte lyckas göra gemensam sak mot dem
#2: Någon kan hålla kuvade områden så ultrasmurfarna fort kan röra sig vidare till nästa
#3: Har något sätt att deala med vårt stridsflyg
Problemet är, punkt 2 och i synnerhet 3 mer eller mindre förutsätter rymdskepp, och då är hela frågan återigen poänglös. Jag tror därför att 10 000 space marines är en rimlig siffra, eftersom de hade behövt resurser att hålla ockuperade områden, och det kräver rimligen absolut minst någon enstaka ultrasmurf per ockuperad storstad.
Det här att 10 space marines kan erövra ett helt solsystem; I call bullshit. Jag köper det inte ens om solsystemets samlade militärkraft består av medeltidsnissar med glorifierade pinnar som vapen. Du kan inte projicera någon makt med bara 10 snubbar, så hur f-n ska de kunna underkuva några områden? Det måste bli sjukt tedious att gå från område till område och slakta varenda liten medeltidsriddare och hans borg, och när du väl är klar med alla miljoner decentraliserade fraktioner en typisk primitiv värld borde bestå av, har nya uppstått i deras ställe. Jag tror seriöst en styrka för att underkuva vår värld säg år 1300 hade behövt vara flera hundratusen man stark, även om varje man i sig är en outtröttlig, semi-osårbar scifi-übermänniska.
Vi flyttar problemet till mindre skala: Hur gör 10 space marines för att underkuva, säg, Mongolväldet. Vi pratar om ett gigantiskt, decentraliserat rike med en armé på miljoner man, och visst, de kommer få stryk i varenda strid, megastryk, men de kommer inte förlora kontrollen över särskilt många av sina områden förrän space marines faktiskt åker dit och tar den. Och hur mycket ammo har en boltgun, seriöst? Hur mycket ammo släpar space marines med sig? Liksom, om storkhanen uppbådar en mongolhord hade Space Marines ammo inte på långa vägar räckt för att skjuta ned alla, och 80-90, kanske 95, procent av mongolerna hade kunnat retirera i godan ro för att utvärdera hotet och slåss en annan dag.
Om inte närvaron av rymdgubbar med magiska vapen orsakat nån outside-context-paradigm-kris som fått mongolerna välde att desintegrera, givetvis.
För övrigt tycker jag det är sjukt störigt att space marines ofta verkar framställas som 1000 ggr hårdare i fluffet än vad de är på spelbrädet...