Nekromanti Sparlåga

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
978
Location
Södra stockholm
Ymir said:
Bra sagt! Det behövs ett flaggskepp.
Och detta flaggskepp måste alltså tvunget vara DoD, en beklaglig kvarleva från 80-talet?
Det får gärna vara ett annat flaggskepp! Jag ansluter mig till Arferts uppfattning och att DoD är ett starkt varumärke. Vilket vissa (gissningsvis något yngre (inte fullt så gamla, iallafall)) personer här säkert säger emot viss rätt. Dock föredrar jag att använda uttrycket "patinerad relikt" framför ditt :gremsmile:

Vad gäller Drakar och Demoner, vore det kul med en nystart, kanske både åter till rötterna, och en viss anpassning till tidsandan, så att det blir ett spel som både gamla uvar (som jag) och nya förmågor kan samlas kring. Eller är det en utopi?
Det är ju då just en sån nystart Neogames har på g med Eon IV, vilket ju då var vad jag inte kunde hålla mgi från att uttrycka viss entusiasm över i början av det här sidospåret.
Jag har aldrig varit inne i Eon, men EonIV verkar spännande! Hoppas att det har ovan nämnda egenskaper och sådan kvalitet att det verkligen får hög acceptans, samt att det kommer reguljär utgivning, viss närvaro i butiker (vad nu det kan innebära förutom sf) samt en riktigt bra sajt. Det krävs, tror jag, om man vill vara "flaggskepp". Håller verkligen tummarna för det. Också.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ymir said:
Och det har vart med både unga och medelålders. Som är en möjlig konsument av rollspel, antingen till sig själv eller till sina barn.
Jag har fortfarande svårt att tro att den grupp man rimligen helst skulle vilja nå, dvs de som är tonåringar idag, någonsin har hört Drakar och Demoner nämnas.

Vidare: Ja, DoD är mer berömt än Eon. So what? På vilket sätt innebär det, whatsoever, att Eon inte hade kunnat stiga in och fylla DoDs mantel, eller att DoD inte kan avvaras? Att påstå att DoD är oumbärligt på Sveriges rollspelsscen är typ som att påstå att Kd är oumbärligt i svensk politik...kom igen, liksom, låt saker förändras, och låt gammalt skit dö i fred.
Jag tycker att det låter som att du vill förväxla varumärket med produkten i sig. Arfert säger inte att spelet i sig väger tungt, utan att namnet och dess historia väger tungt. Det är ett välkänt och väletablerat varumärke - sådant väger - och det är det som är skillnaden. Så nej, Eon kan inte axla DoDs mantel vad gäller välkändhet och spelhistoria.

Och varför låta "skit" dö ifred när man kan förändra det och göra något nytt och bättre av det? Förövrigt finns det en hel del som inte anser att det är skit, utan som kan se varje utgåva för vad den varit för sin tid och som uppskattat och uppskattar spelet.

Med andra ord är det slöseri att låta varumärket gå i graven när det finns potential och möjligheter i det.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Men förhelvete!!!!

Det är då så himla typiskt. Jag tycker att det är synd och skam att Riotminds lägger allt på sparlåga. Visst, efter att de slutade släppa tryckta böcker förlorade jag lite av intresset men nu... det här är bara så himla synd.

Jag började med att spela gamla Drakar och Demoner Expert när jag var ung och dum och visst har det en viss nostalgi för mig men i dagens mått mätt så är det inte mycket att hurra över. Ereb Altor liksom... Ankor liksom... (okej jag vet att jag kanske trampar folk på tårna nu och att det skrevs för länge sedan i en annan tid) jag känner bara ointresse inför detta. Men när Riotminds tog över Drakar gjorde de inte vad alla trodde att de skulle göra - reboota Ereb. Istället skapade de sin egen värld. Visst det tog några vändor innan den satt men sedan... oh my GOD! Trudvang är en av mina absoluta favorit-rollspelsvärldar. De släppte sargen , visst de stödde sig på varumärket, och skapade något helt nytt och eget. Tiden de lade ned på illustrationer och omslag, layout och världsbeskrivning och att släppa en magibok med besvärjelsenamn som lät världsspecifika men var nästintill omöjliga att första och uttalade visade på nytänkande. I jämförelse ter sig Ereb Altor som en sorgsen suck som mår bra att vara bortglömd i det förlupna 80-talet.

Jag har haft stort nöje av alla produkter de släppte och det känns himla synd och skam att allt hamnar sparlåga. Men jag dömer dem inte. Som de säger. Rollspel är något som man sysslar med på hobbynivå. Skriver man rollspel, även de stora företagen, så förlorar man vanligen mer pengar än man tjänar. Så länge man har orken och passionen funkar det. Men när annat tar tid i ens liv som jobb, barn och liknande så är det förståeligt att man inte orkar i längden. Så... det är bara att lyfta på hatten och tacka för en jäkligt fin tid med många böcker som jag kommer ha kvar i min bokhylla till dödagar... och om det skall hända något med varumärket hoppas jag verkligen att det är Trudvang som plockas upp och inte Ereb eller Chronopia.

Hatten av för er Riotmindsare... hoppas ni får lust och ambition i framtiden!
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
ALDRIG:
X: Aha, du menar typ Eon?
Måste faktiskt säga att till för några år sedan skulle jag hålla med dig. Eon har alltid varit betydligt nischat men de senaste två åren har jag stött på fler och fler folk som pratar om Eon som det rollspel det började med. Så tror att det helt enkelt krävs en mognadstid för ett svenskt rollspel på sisådär 10 år för att sätta sig. Men som sagt, Drakar och Demoner och dess storhetstid under 80-talet kommer man ju inte kunna jämföra sig med...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Eon IV låter intressant, hoppas de tajtar systemet ordentligt. Men det får bli en annan tråd.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag anser ju inte att DoD är mer "gammal skit" än Eon. Kudos till Riotminds för det. Och jag snackade om varumärken, som Solve påpekade. Metaprodukten. Det som finns kvar i folks medvetanden när man tagit bort den fysiska produkten.
 

Patrick Bateman

Warrior
Joined
25 Oct 2000
Messages
224
Location
Stockholm
Tråkiga nyheter.

Först Järnringen och nu Riotminds. Har den senaste rollspelsvågen (från ca 2000 och framåt) passerat sin zenith och är på tillbakagång?

Fenomenet Drakar och Demoner saknar sin like i rollspelssverige. Det är synd att det (återigen) går i graven. Jag tror att de stora varumärkena behövs som affischnamn för att dra nya folk till hobbyn. Hoppas det finns någon aktör som kan plocka upp licensen igen och göra någonting bra av den. Jag tror att rollspelshobbyn i Sverige mår bättre med en aktiv utgivning av DoD.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Tillbakagång vill jag nog inte kalla det, än mindre rollspelsdöd - ett ord som ibland dyker upp. Liksom allt annat har rollspelen sina olika epoker - tiderna förändras ständig. Rollspelshobbyn är i ett sådant förändringsstadium nu. Precis som att tiderna förändrades i och med att Äventyrsspel försvann.

Kort sagt, min tro och åsikt är den att en ny fas stundar. Som vi alla märkt tar digitaltryck, print on demand och dylika över allt mer. Det är bara att acceptera och forma sig efter utveckligen. Det är i alla fall lättare än att försöka ändra på folks intressen och ekonomiska förhållanden. =)

Vi överlever!
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
Ymir said:
kom igen, liksom, låt saker förändras, och låt gammalt skit dö i fred.
Jesus kristus, är det "DoD vs Eon"? Känns inte det väldigt 90-tal?

//Krank, som tror att Eon IV blir coolt, men fortfarande väldigt, väldigt detaljist-90-tal...
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
krank said:
Ymir said:
kom igen, liksom, låt saker förändras, och låt gammalt skit dö i fred.
Jesus kristus, är det "DoD vs Eon"? Känns inte det väldigt 90-tal?

//Krank, som tror att Eon IV blir coolt, men fortfarande väldigt, väldigt detaljist-90-tal...
Äsch, det är ju Ymirs påhitt. :gremwink:
Vi snackar varumärken medan han gnäller...

... skriver solvebring med glimten i ögat.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
Väldigt trist men får inte glömma den gedigna historia som ändå har skapats av RM-gossarna.

Vad blir nästa ålder?
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
solvebring said:
krank said:
Ymir said:
kom igen, liksom, låt saker förändras, och låt gammalt skit dö i fred.
Jesus kristus, är det "DoD vs Eon"? Känns inte det väldigt 90-tal?

//Krank, som tror att Eon IV blir coolt, men fortfarande väldigt, väldigt detaljist-90-tal...
Äsch, det är ju Ymirs påhitt. :gremwink:
Vi snackar varumärken medan han gnäller...

... skriver solvebring med glimten i ögat.
Fast hallå. Det finns inget som garanterar att ett etablerat varumärke är bra. Dragar och demoner har sin målgrupp som känner till det sedan innan. Gubbhyllan bland rollspelare. Jag tänker på det här som den kapitalist jag ändå är och det kostar att köpa rätten till Drakar och Demoner, då måste ju den rätten betala av sig genom intäkter.
(om man inte är dum i huvudet och tänker enbart konstnärligt)

Som skapare kan det vara bättre att etablera ett helt nytt varumärke med andra möjligheter, framförallt eftersom kreationen slipper associationer till tidigare versioner. Visst genom Drakar och Demoner får man säkert gratis exponering genom exempelvis sociala medier men är den exponeringen värd kostnaden? Särskilt som rollspelsföretag har klent med kulor.

Det finns inga naturlagar som säger att äldre varumärken är bättre än yngre varumärken.

Tror inte heller att man som skapare kan göra vad man vill med Drakar och Demoner som varumärke. Visst köper man det så får man de juridiska rättigheterna men ponera att Neogames går i konkurs och Solvebring köper "EON". När Solvebring sen gör om EONs regler till att likna Sagas regelstruktur och sedan lanserar produkten som EON 5 tror inte jag att produkten kommer att attrahera gamla eonrävar i högre grad och de som gillar Saga kommer sannolikt inte att hitta till EON 5 i den grad att affären blir lönsam för Solvebring.

...å andra sidan är lönsamhet förmodligen inte ett motiv till att man ger sig in i branschen.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag anser ju inte att DoD är mer "gammal skit" än Eon
Well, Eon lever, DoD är dött...

Jag försöker argumentera för att bara 70-talister och äldre bryr sig om metaprodukten Drakar och Demoner; den har överhuvudtaget inget särskilt egenvärde, i synnerhet inte år 2011.

Alltså; vill nån återuppliva Drakar och Demoner, sure, go ahead. Men jag ser inget egenvärde i att göra så, och kostar det ens en krona att köpa licensen från Riotminds kan man lika gärna spara den kronan och göra ett helt nytt rollspel med den.

Förutsatt att man inte vill återuppliva Chronopia då, för det, det var ju awesome.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,322
Location
Helsingborg
Här sitter jag och anmäler Ymirs inlägg för att sprida dålig stämning och så sitter jag själv och svarar på honom. Mata ej trollet, men visst.

Ymir said:
Jag försöker argumentera för att bara 70-talister och äldre bryr sig om metaprodukten Drakar och Demoner; den har överhuvudtaget inget särskilt egenvärde, i synnerhet inte år 2011.
2004 ställdes det en fråga på Riotmindsforumet om hur gamla folk var. Det var mest en handfull som var över tjugo år. Så Riotminds lyckades med en nyrekrytering. Jag kan förstå att du vill påstå något, men du gör det helt utan grund. Varumärket Drakar och Demoner har även tagit formen av soloböcker, brädspel, datorspel, fått plats i populärkulturen, är det spel som omnämns på TV med mera. Det är mer än vad jag kan säga om något annat spel, undantaget lajv-verksamheten.

Du försöker ju inte ens argumentera. Du påstår någonting och när folk svarar med motargument så kräker du ur dig att det inte är sant baserat på dina egna subjektiva åsikter. Det är inte argumentera, det är att trolla.

/Han som inte kunde hitta tråden ifråga
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Nja, problemet är att hela den här diskussionen är dömd att bygga på anekdotiska bevis. Det gäller mina argument såväl som Arferts. Ta det här tex:

Det jag menar är att känner en icke rollspelare till ett spel så är det troligen DoD. Det är synonymt med just rollspel för många. Och en naturlig startpunkt.
Påstående 1 där är rimligen sant, medan påstående 2s sanningshalt tycks mycket svår att avgöra (jag skulle starkt ifrågasätta den). Påstående 3 är en ren åsikt och inget annat.

Vi har ingen statistik att tillgå på vad DoD betyder för folk, och det enda vi kan kläcka ur oss om varumärkets betydelse är lösa spekulationer.

Så majoriten av DoD Trudvang-spelarna var unga? Knappast förvånande. Men baserades deras val att spela DoD på något vis som helst på en vetskap sedan gammalt om varumärket? I think not; men hur ska jag kunna presentera några argument för det, givet att jag inte har någon annan information att tillgå än egna misstankar? Känner de lojalitet till varumärket och skulle spela det igen vid en nyutgåva? Kanske. Historien tycks visa att fans av något gammalt i hög grad (men jag kan inte säga hur hög) överger det om en nyutgåva gör radikala ändringar, ta tex nya WoD kontra gamla, eller Chronopia vs Ereb Altor. Mitt intryck är (men nej, jag har självfallet inga statistiska bevis, vad begär du av mig?) att fanbaserna till respektive utgåva i hög grad var helt olika, i synnerhet i Chronopias fall; vid overhaul av produkten skedde alltså en transition till nya demografier av spelare. Skulle DoD Trudvang-spelarna då vara intresserade av att köpa ett nytt Drakar och Demoner, oavsett vilken form det tog sig? (Att de skulle det om det var Trudvang fortfarande, det är väl självklart). Kanske, varumärkeslojalitet tycks trots allt vara ett existerande samhällsfenomen, men jag kan inte säga att jag förstår det (snarare ter det sig fullständigt imbecillt). En produkt bör man uppskatta för dess kvalitéer, inte för dess skapare, rykte eller varumärke. Därför hävdar jag, att det inte finns något som helst egenvärde i varumärket DoD; samhällets fixering vid varumärken och deras upplevda "rykte" är, at best, en kapitalistisk konstruktion för att få oss att köpa prylar. På samma sätt, visst, berömmelse = publicitet = reklam = folk köper produkten, men gör det den tvunget förtjänt av att bli köpt? Absolut inte. Den eventuella gratisreklam märket DoD innebär borde dessutom vara fullkomligt betydelselös, av två skäl:
- Dess mediala och popkulturella utrymme, while befintligt, har de senaste två decennierna eller så varit oerhört litet. Jag vidhåller att knappt en kotte bland vanligt folk (icke-rollspelare) någonsin har hört talas om DoD, men ser fram emot att bli motbevisad, hur det nu skulle gå till.
- Rollspel är inte ekonomiskt viable oavsett; man bör ge sig in i branschen i syfte att göra en awesome produkt, inte att tjäna pengar på ett varumärke.

Sen finns ju självfallet nostalgi som faktor, men då vill man ju ha produkten precis som den -brukade- vara; inte fan får jag nostalgiska kickar av nya WoD, liksom; jag vill spela gamla, annars kan det kvitta. Nostalgi torde också vara en helt irrelevant faktor för nybörjare, och det är ju dem vi här på forumet är så måna om att nå.
 

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,089
Ymir said:
kostar det ens en krona att köpa licensen från Riotminds kan man lika gärna spara den kronan och göra ett helt nytt rollspel med den.
Ok, så du tror inte att någon av Riotminds DoD-inkarnationer är en hel massa rollspelare första rollspelsupplevelse, kanske första ägda rollspel? Det är klart att DoD-licensen är mer än bara nostalgivärde för 70-talister.
 

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,089
Ymir said:
Rollspel är inte ekonomiskt viable oavsett; man bör ge sig in i branschen i syfte att göra en awesome produkt, inte att tjäna pengar på ett varumärke.
Kanske dags att ge fan i EON IV och göra något nytt och bra istället då? :gremgrin:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Men förhelvete!!!!

Jag tyckte om ditt påpekande på Neobloggen att Riotminds höjde ribban för layout och utseende på svenska rollspel. Jag kan också uppleva att det finns lite ett "före och efter" där.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Fast hallå. Det finns inget som garanterar att ett etablerat varumärke är bra.
För att inte göra ett inlägg två gånger så hänvisar jag till Han ovan. Det är väletablerat, det finns i flera olika former, och det har dragit till sig spelare under olika versioner i trettio år. Det finns de som minns det och gillar det för vad det var 1982 liksom att det finns de som gillar det för vad det är idag, och DoD6 och DoDT spelas inte av enbart gubbar. På Riotminds forum finns det många teens liksom gubbar. Jag har vistats där själv en hel del så det är inte att fara med osanning. Dessutom verkar Han känna till en undersökning som styrker det.

Som skapare kan det vara bättre att etablera ett helt nytt varumärke med andra möjligheter, framförallt eftersom kreationen slipper associationer till tidigare versioner. Visst genom Drakar och Demoner får man säkert gratis exponering genom exempelvis sociala medier men är den exponeringen värd kostnaden? Särskilt som rollspelsföretag har klent med kulor.
Jag tror att sannolikheten för att det ska vara lättare att göra sig något under ett så välkänt varumärke som Drakar & Demoner har större chans än ett okänt. Nu beror det iof på vilken kapacitet som finns bakom det okända, nya varumärket. Men tja, det är svårt att ta en genväg över trettio år.

För många har Drakar & Demoner varit det första rollspelet, deras inkörsport, och då talar jag inte bara om folk på 80-talet utan också en ganska stor skara tonåringar som jag träffat på Riotminds forumet, Catahya med mera. Likväl rollspelare i min ålder som inte, likt mig, träffade folk som satt på äldre versioner - utan som faktiskt fick upp ögonen för rollspel i och med DoD6. Alltså, bland min generations tonåringar började många med just DoD6.

Sedan har vi hela den gamla fanskaran mellan 82 och idag som mer än gärna skulle vilja se efter vad ett nytt DoD har att erbjuda. Kort sagt så finns det en stor skara att vända sig till redan per default. Om man sedan försöker arbeta fram en produkt som just ska vara inkörsportsvänlig - om man skulle göra det till ett designmål menar jag - så har man bara att vinna på det.
Kort sagt, det finns ett namn, det finns en historia, en fanbase, många olika traditioner och stor potential.

Jag kan däremot hålla med om att licensen riskerar att vara onödigt dyr och att man kan fråga sig om det kommer att löna sig eller inte. Det är sant. Fast det är egentligen ingen av oss som faktiskt vet vad den skulle kosta. Förövrigt så får man mäta det mot de publikationsalternativ som finns. Kanske kan man hitta bättre tryckförmåner eller välja ett bättre tryckalternativ än Riotminds gjort? Riotminds har möjligen - jag vet inte, jag spekulerar - varit så noggranna vad gäller att verkligen syna marknaden. Någon annan skulle förhoppningsgöra ett bättre jobb. Ta bara onlinetjänsten som kunnat bli en ruskig framgång om bara rätt personer med sinne för teknisk design tagit hand om den. Sedan så tja, rollspel lönar sig ändå aldrig.

Tror inte heller att man som skapare kan göra vad man vill med Drakar och Demoner som varumärke. Visst köper man det så får man de juridiska rättigheterna men ponera att Neogames går i konkurs och Solvebring köper "EON". När Solvebring sen gör om EONs regler till att likna Sagas regelstruktur och sedan lanserar produkten som EON 5 tror inte jag att produkten kommer att attrahera gamla eonrävar i högre grad och de som gillar Saga kommer sannolikt inte att hitta till EON 5 i den grad att affären blir lönsam för Solvebring.
Hahahaha! :gremgrin:
Jag älskar sin humor, Persson. Nå, jag måste hålla med. Klart man inte kan göra vad som helst med det, men man kan göra mycket med det.

Förövrigt skulle jag, om jag tog över Eon faktiskt inte göra så mycket med det. Eon, liksom andra Neogames produkter, är så utpräglat av sin regeldetalj - och jag antar att det är just det som dess fanbase vill ha - så med andra ord tror jag att det verkligen är en sådan sak man inte bör rucka på. Vad jag möjligen skulle göra är att göra grundstommen mycket mer simplifierad men att behålla den tyngd som är genom frivilliga regler. =) Sedan kanske jag skulle göra mig av med OB och sådant som gör att varje tärningsmoment tar tid.

... Men det är ju jag det. =)

...å andra sidan är lönsamhet förmodligen inte ett motiv till att man ger sig in i branschen.
Nej precis. Mig veterligen är spelmakare glada bara de lyckas gå jämnt upp. =)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag vill dock poängtera ett mycket också ligger i igenkänningsfaktorer och det undermedvetna. Alla köp är inte aktiva val. Jag menar, jag påstår mig skita i reklam, men på en viss basis kan jag inte göra det, för det finns undermedvetet inom mig. Så om jag ska köpa tandkräm och inte känner till något egentligt om tandkrämssorter så finns det en trolig chans att jag tar just den sorten jag sett reklam för på TV - utan att ens tänka på det, för att min hjärna gör en association till just den typen.

Detsamma tror jag gäller för... Det mesta egentligen. Så om man hört talas om det där rollspelet Drakar & Demoner, vilket många har, så handlar det egentligen inte om att de känner till dess historia eller vill vara lojala mot spelet. Det handlar enligt min tro mer om att de kort sagt känner igen det, vilket vill säga att dess historia och namn har påverkat dem ändå - utan att de aktivt valt att själva söka upp den.

Alltså, med ett känt namn är det en större chans för att nå ut överhuvudtaget. Människor gillar saker som känns bekanta, trots allt.
 
Top