Fast hallå. Det finns inget som garanterar att ett etablerat varumärke är bra.
För att inte göra ett inlägg två gånger så hänvisar jag till
Han ovan. Det är väletablerat, det finns i flera olika former, och det har dragit till sig spelare under olika versioner i trettio år. Det finns de som minns det och gillar det för vad det var 1982 liksom att det finns de som gillar det för vad det är idag, och DoD6 och DoDT spelas inte av enbart gubbar. På Riotminds forum finns det många teens liksom gubbar. Jag har vistats där själv en hel del så det är inte att fara med osanning. Dessutom verkar Han känna till en undersökning som styrker det.
Som skapare kan det vara bättre att etablera ett helt nytt varumärke med andra möjligheter, framförallt eftersom kreationen slipper associationer till tidigare versioner. Visst genom Drakar och Demoner får man säkert gratis exponering genom exempelvis sociala medier men är den exponeringen värd kostnaden? Särskilt som rollspelsföretag har klent med kulor.
Jag tror att sannolikheten för att det ska vara lättare att göra sig något under ett så välkänt varumärke som Drakar & Demoner har större chans än ett okänt. Nu beror det iof på vilken kapacitet som finns bakom det okända, nya varumärket. Men tja, det är svårt att ta en genväg över trettio år.
För många har Drakar & Demoner varit det första rollspelet, deras inkörsport, och då talar jag inte bara om folk på 80-talet utan också en ganska stor skara tonåringar som jag träffat på Riotminds forumet, Catahya med mera. Likväl rollspelare i min ålder som inte, likt mig, träffade folk som satt på äldre versioner - utan som faktiskt fick upp ögonen för rollspel i och med DoD6. Alltså, bland min generations tonåringar började många med just DoD6.
Sedan har vi hela den gamla fanskaran mellan 82 och idag som mer än gärna skulle vilja se efter vad ett nytt DoD har att erbjuda. Kort sagt så finns det en stor skara att vända sig till redan per default. Om man sedan försöker arbeta fram en produkt som just ska vara inkörsportsvänlig - om man skulle göra det till ett designmål menar jag - så har man bara att vinna på det.
Kort sagt, det finns ett namn, det finns en historia, en fanbase, många olika traditioner och stor potential.
Jag kan däremot hålla med om att licensen riskerar att vara onödigt dyr och att man kan fråga sig om det kommer att löna sig eller inte. Det är sant. Fast det är egentligen ingen av oss som faktiskt vet vad den skulle kosta. Förövrigt så får man mäta det mot de publikationsalternativ som finns. Kanske kan man hitta bättre tryckförmåner eller välja ett bättre tryckalternativ än Riotminds gjort? Riotminds har möjligen - jag vet inte, jag spekulerar - varit så noggranna vad gäller att verkligen syna marknaden. Någon annan skulle förhoppningsgöra ett bättre jobb. Ta bara onlinetjänsten som kunnat bli en ruskig framgång om bara rätt personer med sinne för teknisk design tagit hand om den. Sedan så tja, rollspel lönar sig ändå aldrig.
Tror inte heller att man som skapare kan göra vad man vill med Drakar och Demoner som varumärke. Visst köper man det så får man de juridiska rättigheterna men ponera att Neogames går i konkurs och Solvebring köper "EON". När Solvebring sen gör om EONs regler till att likna Sagas regelstruktur och sedan lanserar produkten som EON 5 tror inte jag att produkten kommer att attrahera gamla eonrävar i högre grad och de som gillar Saga kommer sannolikt inte att hitta till EON 5 i den grad att affären blir lönsam för Solvebring.
Hahahaha!
Jag älskar sin humor,
Persson. Nå, jag måste hålla med. Klart man inte kan göra vad som
helst med det, men man kan göra mycket
med det.
Förövrigt skulle jag, om jag tog över Eon faktiskt inte göra så mycket med det. Eon, liksom andra Neogames produkter, är så utpräglat av sin regeldetalj - och jag antar att det är just det som dess fanbase vill ha - så med andra ord tror jag att det verkligen är en sådan sak man inte bör rucka på. Vad jag möjligen skulle göra är att göra grundstommen mycket mer simplifierad men att behålla den tyngd som är genom frivilliga regler. =) Sedan kanske jag skulle göra mig av med OB och sådant som gör att varje tärningsmoment tar tid.
... Men det är ju jag det. =)
...å andra sidan är lönsamhet förmodligen inte ett motiv till att man ger sig in i branschen.
Nej precis. Mig veterligen är spelmakare glada bara de lyckas gå jämnt upp. =)