Svarte Faraonen
Sumer is icumen in
Forgotten Realms var bäst till D&D 3.x.
Ja,det är dom jag spelat. Jag har dålig koll på vilka andra versioner som existerar.Menar du gentemot Fantasy Flights- och d20-versionerna?
Nä, men jag har lyssnat på ett stort antal actual plays. Det är säkert ett bättre konstruerat system jämfört med 2nd, men jag kan, av nostalgiska skäl, inte acceptera att stats går upp till 100.Har du spelat sjuan?
Ja.Menar du gentemot Fantasy Flights- och d20-versionerna?
Tänker att om alla DoD är samma spel, trots sina olika system, så borde väl Coriolisarna vara det. Plockade igår fram min slitna första Coriolisbok och myste över hur mycket mer flexibilitet som fanns i det systemet.Jag tycker Neverwhere 2nd edition är bättre än 3rd edition.
Jag gillar förvisso Coriois: Tredje Horizonten bättre än Great dark, men frågan är om det är en tidigare edition eller helt enkelt bara ett annat spel.
Eller en mekanik med upkeep där om din spelledare eller en spelare är långsam så fuckar det över alla. Inget är så bra för rollspel som när hela gruppen är vansinniga över att folk spelar så JÄVLA LÅNGSAMT! NEJ DU FÅR INTE TÄNKA DIN DUMMA JÄVLEN DÅ MÅSTE JAG SÄLJA MITT GEVÄR! SKIT ELLER AV POTTAN. DEN HÄR BESKRIVNINGEN KUNDE VARIT KORTARE! FUCK!!!Tror att jag föredrar Apocalypse World 1E, mest tack vare att det inte har femtioelva sidor specialregler för fordonsstrid.
Jag vet inte om jag håller med om att MUA är sämst utan det är nog Chronicles eller Mutant rymd (enligt mig).Mutant 2089 är bättre än både sina föregångare och sina efterföljare (även om jag gillar MYZ-systemet bättre än den brp-implementation som finns i de gamla ä-spelprodukterna). Ganska ensam om att tycka att MUA är den sämsta versionen av Mutant tror jag. Blev alldeles för mycket Åsa-Nisse, pilsnerfilm och Stefan och Krister över det för min smak.
Instämmer helt med detta. Jag vill tycka mer om år noll, men Undergångens arvtagare tar vinsten varje dag. (Även om jag idag tycker reglerna är lite för tungrodda)Så mycket som Fria Ligan förmodligen gjort den bästa version av Drakar & Demoner jag sett än så länge utan husregler så är År Noll av Mutant inte lika bra som Undergångens Arvtagare.
Jag vet inte om alla DOD borde räknas som samma spel =D.Tänker att om alla DoD är samma spel, trots sina olika system, så borde väl Coriolisarna vara det.
Ja, detta nämnde jag inte men håller med. MUA är så mycket bättre än Mutan År Noll.Instämmer helt med detta. Jag vill tycka mer om år noll, men Undergångens arvtagare tar vinsten varje dag. (Även om jag idag tycker reglerna är lite för tungrodda)
Det funkar otroligt mycket smidigare i spel dock!men jag kan, av nostalgiska skäl, inte acceptera att stats går upp till 100.
Mmmm, egentligen är det lite märkligt att de alla samlas under 'Mutant'.Att jämföra olika versioner av Mutant tycker jag är lite orättvist.
- Mutant 1 och 2 har sin charm men Pyrisamfundet som världsbygge är helt klart bäst i MUA.
- Mutant år noll gör ju sin egen take på settingen som inte ligger jättenära någon av de andra (men närmast Mutant 1). Jag gillar den också men ser den som hyfsat fristående.
- Mutant 2089 bryter återigen ut världsbygget till något annat och ger det bra. Den har också sin tydliga stil och charm - jag har spelat Hårda bud med behållning några gånger de senaste åren. Samtidigt lider den av den släpar med sig en del arv från Mutant 1 och 2 och den implementerar inte världen så väl i sina äventyr som (tyvärr, trots coola idéer) de flesta är ganska hafsiga och svårspelade.
- Och Rymd och Chronicles är ju återigen sin egen grej, skild från de andra.
1. Settingen är mer spelbar när inte allt är supermörkt och edgelordigt som det blev senare på grund av att man följde events i figurspelet och försökte göra det lika hemskt som 40k.WFRPv1 framför alla andra, mest för att jag numera vill "gå tillbaks till ursprunget".
Mutant har ju bytt både genre, system och utgivare under sin livstid. Enda anledningen till att det hänger ihop är väl att det finns ett känt varumärke som vandrar runt.Att jämföra olika versioner av Mutant tycker jag är lite orättvist.
Likaså Dream Askew var charmigare när det var en sida regler och ett gäng playbooks, istället för en hel bok.Tror att jag föredrar Apocalypse World 1E, mest tack vare att det inte har femtioelva sidor specialregler för fordonsstrid.