Nekromanti Spel utan fokus på våld

Ögat

Hero
Vad finns det för spel som inte kretsar kring våld?
Vad handlar de om?
Hur påverkas/förstärks denna känsla av regelmekaniken?

Genesis

Ni dés ni maître
Inte tid att skriva så mycket nu, men: Breaking the Ice (handlar om en dejt), A Taste for Murder (mordmysterie), Best Friends (handlar om vänskap), alla jeepform-spel, A Flower for Mara (handlar om sorg), A Penny for my Thoughts (handlar om ... öh, minnen?).

I många spel där våld är en möjlighet (i ovanstående spel finns våld knappt på kartan) KRETSAR spelet knappast kring våld. När man lirar Utpost (som handlar om samarbete trots sociala slitningar) och det yttre hotet är något i stil med jordbävning eller maskinfel kan man ofta köra helt utan våld (våld är den extrema änden av skalan och när man kommer dit ligger man verkligen illa till).

Möller

Hubert Hortlax
Genesis said:
A Taste for Murder (mordmysterie)
Men, är inte mord ofta rätt våldsamma?

Jag tänkte skriva Mutant City Blues. Där ligger rollpersonernas våldsanvändning inte i fokus, även om det kan hända att de använder våld också. Men det är väldigt mycket upp till spelgruppen.

Men spelet fokuserar ju ändå på våld.

Mogger

Hipsteranka
Olav said:
Vad finns det för spel som inte kretsar kring våld?
Flera, t.ex Primetime Adventures.

Olav said:
Vad handlar de om?
TV-drama. Karaktärer med relationer och issues som de brottas med.

Olav said:
Hur påverkas/förstärks denna känsla av regelmekaniken?
Reglerna fokuserar bara på hur man skapar en TV-serie och issues. Det finns konflikter, men de fokuserar inte på våld.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Möller said:
Genesis said:
I ATfM sker mordet utanför bild. Plötsligt är en av rollerna död. I det påföljande spelet är inte själva döden intressant, i stället utforskar spelarna rollernas relationer och motiv.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag har spelat en hel del sådana på sista tiden, Medan Världen Går Under, The Daughters of Verona, Panty Explosion, Witch Quest, för att ta de som kommer till mig direkt. (Skall jag förklara vad något av dem handlar om?)

Det jag märkt är att när det inte finns något om strid i spelets regler eller tema så saknar man den inte. Det går att hitta spännande situationer ändå. Men om jag spelar ett spel med stridsfärdigheter och vapentabeller på rollformuläret så vinklas hjärnan i det våldsamma tankesättet. När allt man har är en hammare, ser alla problem ut som spikar.

Sedan går det naturligtvis bra att spela våldsamheter i abstrakta spel utan några egentliga regler för det, som i Zombie Cinema tex.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Möller said:
Genesis said:
Även om mordet är våldsamt behöver ju inte berättelsen om hur någon löser det vara våldsam. Godtycklig deckare av Agatha Christie kan användas som exempel.

/tobias

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
solvebring said:
Det är väl ändå rollspel som kretsar kring våld?
Kort sagt - lust att definiera?
Det finns få rollspel som uttryckligen säger att de handlar om våld, men när man betraktar illustrationerna, reglerna och de färdigskrivna äventyren är det ändå uppenbart att våld är den aktivitet som rollpersonerna bör ägna sig åt mest.

Jag säger inte att det är dåligt att det är så, bara att det är så.

/tobias

Möller

Hubert Hortlax
Gurgeh said:
Även om mordet är våldsamt behöver ju inte berättelsen om hur någon löser det vara våldsam. Godtycklig deckare av Agatha Christie kan användas som exempel.
Fast, det är ju ändå våld som är i centrum för berättelsen. Utan det våldsamma mordet skulle inte berättelsen existera. Agatha Christie skulle sitta och dricka te.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Ansgar -- spelarrollerna är tyska munkar i Birka ca år 830. Spelarrollerna saknar för det mesta stridsfärdigheter.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Möller said:
Gurgeh said:
Fast, det är ju ändå våld som är i centrum för berättelsen. Utan det våldsamma mordet skulle inte berättelsen existera. Agatha Christie skulle sitta och dricka te.
Det är ungefär som att säga att det som är i centrum för Iliaden är en skönhetstävling.

Men det är det inte; skönhetstävlingen är bara det som startar berättelsen. När berättelsen väl börjat handlar det om våld -- och vuxna män i trotsåldern.

/tobias

solvebring

Superhero
Gurgeh said:
solvebring said:
Det finns få rollspel som uttryckligen säger att de handlar om våld, men när man betraktar illustrationerna, reglerna och de färdigskrivna äventyren är det ändå uppenbart att våld är den aktivitet som rollpersonerna bör ägna sig åt mest.

Jag säger inte att det är dåligt att det är så, bara att det är så.

/tobias
Sant, sant. Jag tycker dock att ordvalen talar för att de flesta rollspelen skulle vara i överkant våldsamma. Något jag inte alls håller med om. ... Så jag ville mest ha en definition för att se hur det förhöll sig. Lite besserwisser kanske, men jag skulle annars tycka att det ställer rollspelen i onödigt dålig dager.

Ögat

Hero
I många spel där våld är en möjlighet (i ovanstående spel finns våld knappt på kartan) KRETSAR spelet knappast kring våld.
Nej. Det är därför jag är intresserad av "spel som inte kretsar kring våld", inte "spel som inte innehåller våld", alltså till exempel spel där regelmekaniken inte behandlar våld.

Det var just Breaking the Ice (och Emily Care Boss) som gjorde att jag började fundera över spel som inte fokuserar på våld - jag hörde en intervju med henne som tyvärr inte alls handlade ett smack om vilka speltekniska utmaningar som hon ställdes inför när hon skapade sitt rollspel.

Ögat

Hero
Witch Quest har jag inte hört talas om, de andra är jag bekant med (genom att läsa din blogg). Däremot skulle jag uppskatta om du kunde utveckla den mekaniska aspekten.

Om vi tar till exempel Daughters of Verona*. Spelet är shakespeare-komedi. Hur förstärker spelmekaniken den shakespearianska aspekten, och hur förstärker de den komiska aspekten?

* till exempel för att det är gratis att ladda ned och för att du besitter expertkunskap på ämnet.

Genesis

Ni dés ni maître
Olav said:
Nej. Det är därför jag är intresserad av "spel som inte kretsar kring våld", inte "spel som inte innehåller våld", alltså till exempel spel där regelmekaniken inte behandlar våld.
Okej, då har vi ganska många. Typ:

PTA, InSpectres, Utpost, Medan världen går under, Polaris, The Shadow of Yesterday, Montsegur 1244, Fiasco, Grey Ranks, Shock: Social Science Fiction, It's Complicated, The Society for the Exploration of Mysteries, The Extraordinary Adventures of Baron Munchausen, Don't Rest Your Head, Love in the Time of Seid, Otherkind, Berättelser från Staden, A Thousand and One Nights och Big Mutherfuckin' Crab Truckers, till exempel.

Jag ser inte hur det skulle ha några andra mekaniska problem än vad våldscentrerade spel har. Det finns ju också gott om spel som Evolutionens barn, Det sjätte inseglet och The Shab al-Hiri Roach där våld är en väldigt central del av spelet men där mekaniken fortfarande inte behandlar våld (annat än som vilken annan konflikt som helst).

solvebring

Superhero
Kraetyz said:
solvebring said:
De allra flesta mainstream-rollspelen, såvitt jag minns, fokuserar något oerhört på just våld. Just sayin'.
Tja, spel där man får experience för att döda monster gör väl det men annars - nej, då tycker jag bara att våld är ett av många moment. Visst, stridsregler finns, liksom vapen, men ingenting säger att spelet måste vara särskilt inriktat på våld bara för den sakens skull.

Hur mycket våld som florerar i ett spel beror oftare på spelgruppen än spelet i fråga.

Men varför jag egentligen var lite besserwisser mot Olav handlar egentligen vad han vill säga - vad han är ute efter. Är han ute efter spel som inte är särskilt våldsamma, även om det t.ex. finns stridsregler, eller om han är ute efter spel som överhuvudtaget inte behandlar våld på något sätt. Det har han förövrigt nu besvarat genom andra inlägg, så jag är nöjd.

Dock tycker jag ändå ett en reflektion kring spelvåld är intressant i sammanhanget, eftersom jag anser att det är fel att påstå att en spel som har regler för våld nödvändigtvis behöver "kretsa" kring det.

Ögat

Hero
Spel utan fokus på våld: definition

Sant, sant. Jag tycker dock att ordvalen talar för att de flesta rollspelen skulle vara i överkant våldsamma. Något jag inte alls håller med om. ... Så jag ville mest ha en definition för att se hur det förhöll sig. Lite besserwisser kanske, men jag skulle annars tycka att det ställer rollspelen i onödigt dålig dager.
Jag har märkt att jag antingen skriver för långt, eller för otydligt, så jag får helt enkelt jobba på saken. Nu kommer sent om sider en definition.

Vi kan anse att ett spel fokuserar på våld om ett eller flera krav är uppfyllda
- dess huvudsakliga diegetiska beståndsdel är våldsutövning
- dess regelsystem huvudsakligen är en mekanism för att reglera våldsutövning
- dess disposition lägger tyngdpunkten vid våld och våldsutövning, eller regler för att hantera våldsutövning
- dess centrala konflikt är knutet till våldsutövning eller en resurs som uteslutande påverkas genom våldsutövning
- dess centrala belöningssystem är knutet till våldsutövning
- våld eller våldsutövning, eller de regelmässiga aspekterna därav, rutinmässigt antas vara källan till spänning och/eller glädje i spelet

Givet ovanstående definition är våldsfokuserade spel sådana som kretsar runt "encounters" (alltså våldsfyllda monster-möten), eller spel som har ett utvecklat regelsystem för strider, eller spel som upplåter ett oproportionerligt stort sidantal åt bilder på strider, texter för strider och regler för strider, eller spel som har kampen om KP/HP/Wounds/Livspoäng som den centrala konflikten, eller spel som erbjuder XP för dödandet av monster.

Spel som I min skygge (som kretsar kring ett självmord) eller A taste for murder (som kretsar runt att nysta upp ett mord-mysterium, snarare än att utföra ett mord) räknar jag inte som "fokuserade på våld"

Sakfrågan är alltså
vilka är de spel som inte faller under definitionen ovan, och vad handlar de om?
på vilket sätt hjälper mekaniken till att göra så att de handlar om det de handlar om?

Genesis

Ni dés ni maître
solvebring said:
Tja, spel där man får experience för att döda monster gör väl det men annars - nej, då tycker jag bara att våld är ett av många moment. Visst, stridsregler finns, liksom vapen, men ingenting säger att spelet måste vara särskilt inriktat på våld bara för den sakens skull.

Hur mycket våld som florerar i ett spel beror oftare på spelgruppen än spelet i fråga.
Är inte typ alla tradrollspel uppdelade i två (ungefär lika stora) delar, där den ena heter "Att slå ihjäl folk" och den andra heter "allt annat"? Liksom, mer än hälften av reglerna i DoD handlar väl om att mörda? "Om du inte försöker att slå ihjäl någon, slå 1T20. Lika med eller under lämplig färdighet är lyckat. Om du skall slå ihjäl någon: slå initiativ, agera i turordning, slå för anfall, slå för försvar, slå för skada, lägg till skadebonus, slå träffområde, dra bort ABS, dra bort resultatet från KP samt KP för kroppsdel, slå kritisk skada, läs på reglerna för läketider."

Det känns ganska hårt fokuserat på våld, om du frågar mig …