Ögat
Hero
Vad finns det för spel som inte kretsar kring våld?
Vad handlar de om?
Hur påverkas/förstärks denna känsla av regelmekaniken?
Vad handlar de om?
Hur påverkas/förstärks denna känsla av regelmekaniken?
Men, är inte mord ofta rätt våldsamma?Genesis said:A Taste for Murder (mordmysterie)
Flera, t.ex Primetime Adventures.Olav said:Vad finns det för spel som inte kretsar kring våld?
TV-drama. Karaktärer med relationer och issues som de brottas med.Olav said:Vad handlar de om?
Reglerna fokuserar bara på hur man skapar en TV-serie och issues. Det finns konflikter, men de fokuserar inte på våld.Olav said:Hur påverkas/förstärks denna känsla av regelmekaniken?
Det är väl ändå få rollspel som kretsar kring våld?Olav said:Vad finns det för spel som inte kretsar kring våld?
I ATfM sker mordet utanför bild. Plötsligt är en av rollerna död. I det påföljande spelet är inte själva döden intressant, i stället utforskar spelarna rollernas relationer och motiv.Möller said:Men, är inte mord ofta rätt våldsamma?Genesis said:A Taste for Murder (mordmysterie)
Även om mordet är våldsamt behöver ju inte berättelsen om hur någon löser det vara våldsam. Godtycklig deckare av Agatha Christie kan användas som exempel.Möller said:Men, är inte mord ofta rätt våldsamma?Genesis said:A Taste for Murder (mordmysterie)
Det finns få rollspel som uttryckligen säger att de handlar om våld, men när man betraktar illustrationerna, reglerna och de färdigskrivna äventyren är det ändå uppenbart att våld är den aktivitet som rollpersonerna bör ägna sig åt mest.solvebring said:Det är väl ändå få rollspel som kretsar kring våld?
Kort sagt - lust att definiera?
Fast, det är ju ändå våld som är i centrum för berättelsen. Utan det våldsamma mordet skulle inte berättelsen existera. Agatha Christie skulle sitta och dricka te.Gurgeh said:Även om mordet är våldsamt behöver ju inte berättelsen om hur någon löser det vara våldsam. Godtycklig deckare av Agatha Christie kan användas som exempel.
Det är ungefär som att säga att det som är i centrum för Iliaden är en skönhetstävling.Möller said:Fast, det är ju ändå våld som är i centrum för berättelsen. Utan det våldsamma mordet skulle inte berättelsen existera. Agatha Christie skulle sitta och dricka te.Gurgeh said:Även om mordet är våldsamt behöver ju inte berättelsen om hur någon löser det vara våldsam. Godtycklig deckare av Agatha Christie kan användas som exempel.
Sant, sant. Jag tycker dock att ordvalen talar för att de flesta rollspelen skulle vara i överkant våldsamma. Något jag inte alls håller med om. ... Så jag ville mest ha en definition för att se hur det förhöll sig. Lite besserwisser kanske, men jag skulle annars tycka att det ställer rollspelen i onödigt dålig dager.Gurgeh said:Det finns få rollspel som uttryckligen säger att de handlar om våld, men när man betraktar illustrationerna, reglerna och de färdigskrivna äventyren är det ändå uppenbart att våld är den aktivitet som rollpersonerna bör ägna sig åt mest.solvebring said:Det är väl ändå få rollspel som kretsar kring våld?
Jag säger inte att det är dåligt att det är så, bara att det är så.
/tobias
De allra flesta mainstream-rollspelen, såvitt jag minns, fokuserar något oerhört på just våld. Just sayin'.solvebring said:Det är väl ändå få rollspel som kretsar kring våld?
Nej. Det är därför jag är intresserad av "spel som inte kretsar kring våld", inte "spel som inte innehåller våld", alltså till exempel spel där regelmekaniken inte behandlar våld.I många spel där våld är en möjlighet (i ovanstående spel finns våld knappt på kartan) KRETSAR spelet knappast kring våld.
Okej, då har vi ganska många. Typ:Olav said:Nej. Det är därför jag är intresserad av "spel som inte kretsar kring våld", inte "spel som inte innehåller våld", alltså till exempel spel där regelmekaniken inte behandlar våld.
Tja, spel där man får experience för att döda monster gör väl det men annars - nej, då tycker jag bara att våld är ett av många moment. Visst, stridsregler finns, liksom vapen, men ingenting säger att spelet måste vara särskilt inriktat på våld bara för den sakens skull.Kraetyz said:De allra flesta mainstream-rollspelen, såvitt jag minns, fokuserar något oerhört på just våld. Just sayin'.solvebring said:Det är väl ändå få rollspel som kretsar kring våld?
Jag har märkt att jag antingen skriver för långt, eller för otydligt, så jag får helt enkelt jobba på saken. Nu kommer sent om sider en definition.Sant, sant. Jag tycker dock att ordvalen talar för att de flesta rollspelen skulle vara i överkant våldsamma. Något jag inte alls håller med om. ... Så jag ville mest ha en definition för att se hur det förhöll sig. Lite besserwisser kanske, men jag skulle annars tycka att det ställer rollspelen i onödigt dålig dager.
Är inte typ alla tradrollspel uppdelade i två (ungefär lika stora) delar, där den ena heter "Att slå ihjäl folk" och den andra heter "allt annat"? Liksom, mer än hälften av reglerna i DoD handlar väl om att mörda? "Om du inte försöker att slå ihjäl någon, slå 1T20. Lika med eller under lämplig färdighet är lyckat. Om du skall slå ihjäl någon: slå initiativ, agera i turordning, slå för anfall, slå för försvar, slå för skada, lägg till skadebonus, slå träffområde, dra bort ABS, dra bort resultatet från KP samt KP för kroppsdel, slå kritisk skada, läs på reglerna för läketider."solvebring said:Tja, spel där man får experience för att döda monster gör väl det men annars - nej, då tycker jag bara att våld är ett av många moment. Visst, stridsregler finns, liksom vapen, men ingenting säger att spelet måste vara särskilt inriktat på våld bara för den sakens skull.
Hur mycket våld som florerar i ett spel beror oftare på spelgruppen än spelet i fråga.