Elmrig said:
Kan man helt särskilja "djärvt emotionellt" och "djärvt materiellt"? Är de inte i kollisionskurs med varandra allt som oftast?
Jag leker en del fantasylajv någon gång om året (Kastaria har varit mitt go-to på senaste) och där spelar jag aktivt djärvt, vilket resulterar i att jag dödas av en gång om året (jag ogillar att spela samma karaktär om och om igen). Jag tänker mig att mitt djärva spelande bygger på att det finns andra som inte spelar djärvt, annars finns inget att konstrastera mot. Är jag ute och cyklar här?
Man kan skilja på det när det är relevant. Att spela djärvt är att välja att vara sårbar och modig. Antingen i något specifikt avseende, eller flera avseenden.
Man kan vara djärv i karaktärer, eller djärv out of character, eller sjärv emotiellt, eller djärv kretivt, eller djälv relationsmässigt, eller djärv matriellt, eller djärvt med pingviner.
Djärvhet och sårbarhet handlar om inställningen, inte om exakt man riskerar.
----
Du gillar att spela djärvt mot andra som inte spelar djärvt och genom det bygga en dramaturlogi där du blir dödad. Awesome! Är det din grej och funkar för dig är det jättekul.
Men att spela djärvt generellt sett hänger inte på att andra inte ska bara djärva. Vi kan vara jättedjärva och jättesårbara tillsammans allihopa om vi vill det.