Spela smart?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,182
Location
Rissne
Det här är en av sakerna som gör mig skeptisk till hela grejen - ”player skill” betyder att kunna övertyga SL. Din ”player skill” kommer att bli mycket högre när du väl känner SL och vet vad som går hem.
På samma sätt som din player skill när det gäller t.ex. system mastery blir bättre när du lär dig systemet, ja. Man blir bättre ju mer man håller på.

Vad för slags player skill du än väljer att ha i spelet, så kommer den att kräva övning för att bli bra på.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,591
Nja. Player skill betyder först och främst att kunna komma på smarta idéer i den kontext där rollpersonen befinner sig. Sedan gäller det förvisso att beskriva sin idé för spelledaren så att hen förstår den och kan bedöma den. Om det övergår till att spelaren försöker övertala spelledaren har det dock blivit något annat än player skill.
Med ”övertyga” menar jag inte en lång diskussion, utan att man lägger fram en aktivitet som SL köper. En smart idé som SL inte accepterar lyckas inte; en osmart idé som SL accepterar lyckas.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
Det här är en av sakerna som gör mig skeptisk till hela grejen - ”player skill” betyder att kunna övertyga SL. Din ”player skill” kommer att bli mycket högre när du väl känner SL och vet vad som går hem.

The Dying Earth gör detta explicit (och till en feature, eftersom det är ett spel där bullshitting är ens rollperson främsta redskap också):

”Thus the only true circumscriptions on your actions are maintained by the twin poles of your persuasiveness and your GM's gullibility.”
—Robin Laws, The Dying Earth RPG, ”The overarching rule of efficacious blandishment”
Min bild är att den här grejen är mindre viktig i praktiken än vad man kanske tror. Man kan absolut ha principiella problem med det, och det är inte så att det inte har någon effekt alls, men det är inte jättestora skillnader, framförallt när både spelare och spelledare anstränger sig för att det inte ska vara det. Till exempel, om jag misstänker en fälla i kistan och säger att jag ställer mig bakom den för att öppna, istället för att stå framför, och SL har i sin prepp att när kistan öppnas så triggar det en fallucka framför den, så har jag spelat smart, och det är ganska lite påverkan från min spelledares personlighet inblandat. Så det hela beror på situationen, och i vissa situationer har det större påverkan. Om jag vill tända eld på vargens päls och SL inte har koll på hur väl päls brinner, så kan min argumentation ha större effekt.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,570
Location
Slätta
Det här är en av sakerna som gör mig skeptisk till hela grejen - ”player skill” betyder att kunna övertyga SL. Din ”player skill” kommer att bli mycket högre när du väl känner SL och vet vad som går hem.
Frågan är om detta är en bugg eller en feature så att säga. Det är om inte annat ett tecken att spelgruppen är syncad, att man tycker samma saker är bra eller kul etc. Sedan så är jag kanske lyckligt lottad, men jag har undantaget ett fåtal konventsspelledare välsignats med att mina spelledare har varit i spannet bra till utmärkta.

Sedan ser jag det nog inte på det som att övertyga SL... Oftast finns det ett antal fakta (om man trycker på den lila biten i mosaiken så öppnas lönnfacket), ett antal personer som är beskrivna (det går inte att muta vaktkaptenen) och andra parametrar. SLs jobb är att väga ihop sådana parametrar med världens logik till hur det faller ut. Att övertyga en SL handlar i mitt tycke mycket om att hämta in information om det man vill ta sig för och komma fram till något som är en bra sak att försöka sig på.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
Lite relaterat:

Nä vi spelade massa indiespel förr så uppstod situationen där spelarna beskrev sina handlingar för att liksom visa att det var en smart grej att göra, men eftersom spelen inte brydde sig om detta så slutade det. Det var en tråkig grej att tappa tyckte jag. Att spela smart är för mig en rätt viktig del.

Jag har ibland, lite luddigt, talat om setting som interface. Alltså att det är där den huvudsakliga interaktionen äger rum, och då tycker jag att det är viktigt att förstå och hantera den på rätt sätt. Går du på de torra kvistarna när du smyger? Nej, såklart inte. För då låter det. Detta gäller det mesta. Nu tycker jag inte att man behöver förklara allt supertydligt, men kan man hitta en smart ingång tycker jag att det förhöjer spelandet.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,591
Ett till exempel när jag inte spelat smart: … Så jag frågar "kan jag rulla på en färdighet för att få reda på var Lady Bomb bor?", och spelledaren tillåter det.
Det här tycker jag låter smart spelat. :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
Med ”övertyga” menar jag inte en lång diskussion, utan att man lägger fram en aktivitet som SL köper. En smart idé som SL inte accepterar lyckas inte; en osmart idé som SL accepterar lyckas.
Har du några exempel på en smart idé som SL inte köper? Jag har lite svårt att se det i faktiskt spel. Det verkar kräva en rätt obstinat SL som inte lyssnar på folk :)
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,591
Går du på de torra kvistarna när du smyger? Nej, såklart inte. För då låter det.
Det här är också en symptomatisk skillnad mellan utförandena. Räcker det med att säga ”jag trampar inte på någon torr kvist” och så gör du inte det, eller avgör färdigheten om du faktiskt lyckas med den intentionen (och där det är inbakat i den att du inte ens behöver säga sådana saker eftersom den rollperson som är duktig på att smyga redan vet det här mycket bättre än du som spelare)?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
Det här är också en symptomatisk skillnad mellan utförandena. Räcker det med att säga ”jag trampar inte på någon torr kvist” och så gör du inte det, eller avgör färdigheten om du faktiskt lyckas med den intentionen (och där det är inbakat i den att du inte ens behöver säga sådana saker eftersom den rollperson som är duktig på att smyga redan vet det här mycket bättre än du som spelare)?
Det var ett exempel på hur RP interagerar med settingen, inte ett exempel på hur man bör beskriva sina handlingar. Så det var kanske illa valt. Men visst, någonstans går ju en gräns mellan tärningsrull och beskrivning. Någon form av input behöver vi för att kunna avgöra hur det går.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,842
En smart idé som SL inte accepterar lyckas inte; en osmart idé som SL accepterar lyckas.
Men det är spelledaren som avgör. En idé som spelledaren låter lyckas är smart. En idé som spelledaren låter misslyckas är osmart.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,591
Har du några exempel på en smart idé som SL inte köper? Jag har lite svårt att se det i faktiskt spel.
Kan jättelätt hända där du har en domänkunskap som SL saknar. Exemplet i originalinlägget om militära formationer är bra. Jag tycker att ett av de vanligare problem som uppstår vid spelbordet är att man inte är riktigt överens om hur verkligheten fungerar. Hur effektiva är rationella argument (det här ser jag rätt ofta - en spelare blir frustrerad över att en SLP är obstinat och inte låter sig övertygas)? Hur mottagliga är folk i gemen för Intimidate? Hur bländad blir man om någon lyser en stark ficklampa i ansiktet på en?
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,182
Location
Rissne
Hur bländad blir man om någon lyser en stark ficklampa i ansiktet på en?
Nu känns det snarare som att vi pratar om den gamla klassikern "spelledarens godtycke". Och där vet vi ju redan vilka alternativ som finns (typ):
  • Acceptera att spelledaren gör bedömningar.
  • Ha regler för exakt allting en rollperson kan tänkas företa sig, på detaljnivå.
  • Bara få utföra handlingar som det finns regler för.
För egen del har jag landat i att jag föredrar den första lösningen, för när vi kring bordet ska bedöma hur bländad någon blir så föredrar jag att SL gör en bedömning framför att SL behöver bläddra upp tabellen med saker man kan bli bländad av och kollar vilken modifikation ficklampor ger.


Så när man påpekar just det här "problemet" med player skill så tänker jag att man också bör ha i åtanke vad det är man jämför med – vilka alternativen är.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,591
Så när man påpekar just det här "problemet" med player skill så tänker jag att man också bör ha i åtanke vad det är man jämför med – vilka alternativen är.
Visst, men poängen är att man spelar smart om man försöker blända någon med en ficklampa och SL tror att det är effektivt, och att man spelar osmart om man gör samma sak och SL inte tror på det. Det tycker jag förtar litet (men inte allt) av poängen med smarthet.

(Det typiska sättet att hantera det på (i min erfarenhet, i alla fall) är att man som spelare pejlar läget, i stil med "hur bra tror jag att det skulle gå att blända honom med ficklampan?" Det vill säga att man hänvisar till rollpersonens omdöme. Detta blir ännu viktigare om det handlar om fantastiska saker i spelet, som man som spelare kan ha ännu svårare att ha intuitioner om. Men om rollpersonen bara är din spelpjäs blir det svårare.)
 
Last edited:

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,318
Location
Helsingborg
Och där vet vi ju redan vilka alternativ som finns (typ):
  • Acceptera att spelledaren gör bedömningar.
  • Ha regler för exakt allting en rollperson kan tänkas företa sig, på detaljnivå.
  • Bara få utföra handlingar som det finns regler för.
Ett fjärde är "systemet anpassar sig efter spelarna". Säg att spelarna kan ge sig själv modifikationer för att få fördelar eller nackdelar. Matiné har exempelvis "ge dig själv minus för att ge motståndaren minus" och så puttar spelet över till spelaren att beskriva hur det ter sig. I spel ter det sig mer genom att spelaren exempelvis vill finta och så kanske spelledaren föreslår "du kanske vill ge dig själv minus?".

Just med modifikationer så glömmer folk att tärningen i sig är en modifikation. Man behöver inte fler än så, egentligen.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
Kan jättelätt hända där du har en domänkunskap som SL saknar. Exemplet i originalinlägget om militära formationer är bra. Jag tycker att ett av de vanligare problem som uppstår vid spelbordet är att man inte är riktigt överens om hur verkligheten fungerar. Hur effektiva är rationella argument (det här ser jag rätt ofta - en spelare blir frustrerad över att en SLP är obstinat och inte låter sig övertygas)? Hur mottagliga är folk i gemen för Intimidate? Hur bländad blir man om någon lyser en stark ficklampa i ansiktet på en?
Jag hänger inte riktigt med. Vilka är de smarta idéerna? Att försöka övertyga någon med rationella argument, eller copy/pasta ett historiskt slag är väl inte uppenbart smart?

Du menar att spelare X anser att planen/handlingen är supersmart, men att den kanske egentligen inte är det, och då blir spelare X frustrerad?
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,591
Du menar att spelare X anser att planen/handlingen är supersmart, men att den kanske egentligen inte är det, och då blir spelare X frustrerad?
Eller så är det en bra plan, men SL förstår inte det - bägge varianterna är möjliga här.

I bägge fallen blir det väldigt subjektivt. Vad som är smart hos en SL är osmart hos en annan.
 
Last edited:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,182
Location
Rissne
I bägge fallen blir det väldigt subjektivt. Vad som är smart hos en SL är osmart hos en annan.
Ja, Det är en effekt av att man har en spelledare. Istället för att man till exempel spelar datorspel.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,182
Location
Rissne
Visst, men poängen är att man spelar smart om man försöker blända någon med en ficklampa och SL tror att det är effektivt, och att man spelar osmart om man gör samma sak och SL inte tror på det. Det tycker jag förtar litet (men inte allt) av poängen med smarthet.
Varför det? Man kan väl ha fel IRL också? Ibland tror man att man är smart, men det visar sig att det var man inte.

(Det typiska sättet att hantera det på (i min erfarenhet, i alla fall) är att man som spelare pejlar läget, i stil med "hur bra tror jag att det skulle gå att blända honom med ficklampan?" Det vill säga att man hänvisar till rollpersonens omdöme. Detta blir ännu viktigare om det handlar om fantastiska saker i spelet, som man som spelare kan ha ännu svårare att ha intuitioner om. Men om rollpersonen bara är din spelpjäs blir det svårare.)
Se där! Du har ju själv ett utmärkt exempel på hur man som spelare spelar smart där: Ditt exempel här är en typisk lösning inom ramarna för player skill – att komma på att använda lampan är fortfarande smart, men man är extra smart för att man som spelare kommer på tanken att dubbelkolla via rollpersonens sinnen.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,250
Location
Stockholm
Någonstans tycker jag man får utgå från en socialt välfungerande spelgrupp. I en sådan grupp har alla rätt att tycka till om vad som händer i spelet och vad de andra runt bordet (spelare såväl som SL) gör. Som SL brukar jag oftast snabbt göra vad jag tycker är en rimlig bedömning utifrån allt jag vet om spelvärlden och fiktionens inneboende logik. Men i de fall jag inte har något snabbt och enkelt svar brukar jag kolla med resten av bordet vad de tycker och så kommer vi fram till något som alla kan enas kring.

Om en spelare hävdar att taktiken som användes vid slaget vid den och det är helt optimal i situationen rollpersonerna är i, och resten av gruppen håller med om det så skulle jag som SL förmodligen köpa det. Eller annars, i de fall jag som SL vet att det finns någon faktor spelarna inte känner till som gör att deras resonemang inte fungerar, helt enkelt förklara att tyvärr funkar det trots sin rimlighet inte i just detta fall.

Det vill säga, som SL: lyssna på dina spelare, var sann mot spelvärldens logik och det som etablerats, och gör en bedömning.

Och sedan är det såklart så att en grupp där det handlar om att ”övertyga” eller socialt manipulera sin SL för att inte få orättvisa fördelar/nackdelar har större problem än att player skill inte funkar så bra.
 
Top