Personligen spelar jag mer eller mindre aldrig kvinnliga karaktärer, dom gångerna jag gör det så är jag i spelledar rollen.
Anledningen jag inte spelar kvinnliga karaktärer särskilt ofta är till större delen pga att när jag spelar spel (oavsätt om det är penna och papper rpg's eller Data/Tv spel, LARP, mm) så sätter jag mig in i rollen... alltså karaktären jag spelar är mer eller mindre jag. Det kvittar om jag skapade en högboren Riddare som följer alla hederns regler, eller om jag skapar en karaktär som stjäl, mördar, och i allmänhet beter sig illa, eller om jag spelar Solid Snake i ett Metal Gear spel, eller Paul i Tekken... det är jag som är den karaktären, det är jag som gör dom handlingarna, det är jag som pratar i dom, det är jag som springer runt, mm. Så, att spela en kvinnlig karaktär skulle vara... jag vet inte... konstigt för mig på något sätt.
Det är nästan en känsla av att jag gillar kvinnor för mycket för att våga skildra dom, för jag skulle vilja skildra dom rätt (lite samma anledning till att jag inte har ritat särskilt många kvinnor, för jag tycker att jag är inte tillräckligt bra nog på att rita för att göra dom rättvisa eller något)... men jag tror inte jag har vad som krävs för att kunna spela och skildra en kvinna på rätt sätt. XD
I vissa spel har man ju inte den valmöjligheten. Utan karaktären man spelar är kvinnlig, som i Tomb Raider t.ex. När det kommer till sådana spel har jag inte igentligen något problem med det, för då har jag ju inte valet att kunna spela vad jag vill. Då får jag mer spela spelet som en åskådare... snarare än att känna mig som om jag är en del av spelet. I ett pnp rpg dock så känns det inte som om att bara vara en åskådare är tillräckligt för mig, så där jag kan välja spelar jag hellre en manlig karaktär.