Jag är ju ett stort fan av idén att spelarnas kunskap helst ska vara så nära rollpersonernas kunskap som möjligt, eftersom det underlättar rollpersonsinlevelsen. Hur bra koll på exakta svårighetsgrader har jag IRL? Inte väldigt. Jag kan gissa på ett ungefär, om det är ett område jag har lite koll på.
När man börjar snacka "du får -5 på slaget" så tänker jag att det liksom bejakar en sorts spel jag inte är riktigt lika förtjust i - där man hela tiden håller rollpersonen på minst armlängds avstånd, där man tänker matematiskt istället för inlevelsefokuserat och kanske rentav procenträknar sina sannolikheter. Sådär som man ju sällan gör IRL. Eller, jag gör det sällan.
Däremot kan man ju då undra varför i hela friden mitt eget regelsystem, som jag använder i Kutulu och Rotsystem och som har sin grund i Null State, helt och hållet omöjliggör en separation av slag och svårighetsgrad. Jag har ju tärningspölar, och man får bonus eller avdrag från tärningarna - och lyckat är lyckat. Det finns alltså inte mycket till "slå minst X"-mekanik, vilket ju nånstans är lite av en förutsättning för det hela.
Jag har egentligen inget svar på det, annat än att "det bara blev så". Man kan ju alltid göra alla slag dolda, vilket ju ändå är det jag tycker är bäst.
EDIT: Jag är såklart anpassningsbar. Om spelarna föredrar öppna slag och kända svårighetsgrader, då kör vi så. Men ja, det är inte mitt föredragna sätt att spela på.