Dr_Dängrot
Myrmidon
- Joined
- 1 Mar 2017
- Messages
- 4,326
I tråden kampanjen är död leve kampanjen så reagerade jag på något som @Måns sa om hur hens grupp spelar då detta är något som jag i min roll som sl ofta tänkt på och det är att spelarnas agendor alltid skall komma först och stå över sl's prepp och plot . Då jag inte vill hijacka tråden så startar jag en egen.
Mina tankar är följande och ursäkta om jag svammlar . Jag är en sl som gärna vill ge spelarna mycket frihet och agens och gillar att dom har sina agendor som kommer fram in game men samtidigt så tänker jag såhär att om spelarnas agendor hela tiden skall trumfa sl's prepp och plot finns det då ens något incitament för SL att att preppa och ha en plot ?
Det blir ju snarare ett scenario där sl släpper spelarna i en setting och fungerar som nån sorts reaktionär kraft på allt det som spelarna gör .
Säg att att jag skulle preppa en skit cool dunge med massa coola pussel och fräcka fällor och moster och en riktigt cool big bad och sen slänger jag ut rykten och trådar om detta för spelarna men spelarna säger näääää vi vill köpa en luftballong och take to the skies och bli luftskeppspirater varför skall jag som sl ens preppa någonting eller varför skall det ens finnas en metaplot ?
Då blir det ju som sagt ett scenario där jag som sl är en reaktionär kraft som reagerar på allt spelarna gör och en enda stor övning i improvisation för min del .
Jag skall tillägga att jag inte har något problem att spelleda på detta viset och detta är även hur jag kanske felaktigt tolkat begreppet play to find out
Mina tankar är följande och ursäkta om jag svammlar . Jag är en sl som gärna vill ge spelarna mycket frihet och agens och gillar att dom har sina agendor som kommer fram in game men samtidigt så tänker jag såhär att om spelarnas agendor hela tiden skall trumfa sl's prepp och plot finns det då ens något incitament för SL att att preppa och ha en plot ?
Det blir ju snarare ett scenario där sl släpper spelarna i en setting och fungerar som nån sorts reaktionär kraft på allt det som spelarna gör .
Säg att att jag skulle preppa en skit cool dunge med massa coola pussel och fräcka fällor och moster och en riktigt cool big bad och sen slänger jag ut rykten och trådar om detta för spelarna men spelarna säger näääää vi vill köpa en luftballong och take to the skies och bli luftskeppspirater varför skall jag som sl ens preppa någonting eller varför skall det ens finnas en metaplot ?
Då blir det ju som sagt ett scenario där jag som sl är en reaktionär kraft som reagerar på allt spelarna gör och en enda stor övning i improvisation för min del .
Jag skall tillägga att jag inte har något problem att spelleda på detta viset och detta är även hur jag kanske felaktigt tolkat begreppet play to find out