Som God45 själv säger så är systemet otroligt orättvist. Det gör int och cha till dumpstats och skulle lätt kunna uppmuntra spelare till att bygga sina karaktärer runt de värden som de tillåts använda. Just nu används DnD som exempel, men i vampire skulle det ju totalt förstöra en tredjedel av alla karaktärer som görs om man bara fick använda sina sociala färdigheter när SL känner för det.
Själv låter jag spelarna försöka bluffa genom att prata med mig, och hur bra jag tycker bluffen är avgör svårigheten på tärningsslaget. Säger de något rent idiotiskt så kan ju svårigheten för slaget ökas dramatiskt. Alternativt kan det användas lite som common sense meriten i vampire.
"Ja men du Rickard, din karaktär har ju 16 i charisma. Han förstår att det blir jävligt svårt att muta den här vakten med en ask tandpetare. Kanske du ska försöka något annat?"
Försöker de lösa ett pussel och de totalt kör fast kan de få slå slag mot int för att få en hjälpsam ledtråd eller två, dock ej svaret rakt ut såklart.
Att göra sociala / smarta karaktärer till något man inte vill ha låter ju inte som att man får särskilt kul rollspel av. Kanske dungeon-crawling och sånt, men för spel som Noir, Vampire och Svavelvinter skulle jag bli riktigt ledsen om min SL sa till mig att jag kan skita att lägga i sociala skills, för de gills bara när jag känner för det.
Själv låter jag spelarna försöka bluffa genom att prata med mig, och hur bra jag tycker bluffen är avgör svårigheten på tärningsslaget. Säger de något rent idiotiskt så kan ju svårigheten för slaget ökas dramatiskt. Alternativt kan det användas lite som common sense meriten i vampire.
"Ja men du Rickard, din karaktär har ju 16 i charisma. Han förstår att det blir jävligt svårt att muta den här vakten med en ask tandpetare. Kanske du ska försöka något annat?"
Försöker de lösa ett pussel och de totalt kör fast kan de få slå slag mot int för att få en hjälpsam ledtråd eller två, dock ej svaret rakt ut såklart.
Att göra sociala / smarta karaktärer till något man inte vill ha låter ju inte som att man får särskilt kul rollspel av. Kanske dungeon-crawling och sånt, men för spel som Noir, Vampire och Svavelvinter skulle jag bli riktigt ledsen om min SL sa till mig att jag kan skita att lägga i sociala skills, för de gills bara när jag känner för det.