God45 said:
Tyr said:
God45 said:
Om det är riktigt, riktigt bra låter jag det gå automatiskt. Men för det mesta kommer man bara få en bonus på sin rullning.
Mmmm, det jag försökte skriva var att du redan använder färdigheter som ett filter för att fördumma det spelarna gör ner till rollpersonernas nivå. Inget fel med det. Jag har bara svårt att förstå varför du inte kan göra samma sak på andra hållet. I båda fallen tar du något som sagts och vrider och vänder på det tills dess det stämmer in på utfallet av tärningsslaget.
Alltså jag förstår ju att var och en har gränser. Jag förväntar mig t.ex. att en spelare gör ett seriöst försök att försöka övertala en SLP innan jag tillåter ett färdighetsslag för att förbättra utgången. Alltså seriöst som att de verkligen försöker och inte håller på och fjantar.
Jag tror det handlar om att jag haft spelare som bara vill rulla och slippa rollspela så de spelar bara ut precis vad de behöver. Jag har funnit att "minus 5 till rullningen" botar det snabbt.
Plus, folk vill ofta prata sig ur situationer som är omöjliga att tala sig ur. Det klassiska exemplet som dyker upp i sammtliga moderna spel är att spelarna är på platsen där ett våldsamt brott just har inträffat(de är PC:er, klart de var där) och de säger "Jag vill övertyga polisen om att låta mig gå, vad rullar jag?". Detta är nästan helt omöjligt. Så jag låter folk försöka rollspela sig ur det och de misslyckas alltid för grejerna man ser på film fungerar inte med en riktig polis. Ett par exempel var detta faller:
-Du måste ge ett namn som de kan kolla upp, stämmer inte det namnet blir de misstänksama och griper dig.
-De kommer inte låta dig stå obevakad bara för att du perkar ut något. En polis kommer stanna med dig hela tiden.
-De låter inte folk som säger "Vi såg inget, lovar!" Bara traska iväg.
Men spelare vill rulla och komma förbi och förstår inte varför jag inte låter dem. Tills att jag låter dem spela ut det. Då förstår de varför jag inte bara låter dem rulla charisma.
I just det här fallet var ju inte alls situationen sån. Utan det som hände var att jag lurade polisen att jag var ett vittne som sett brottslingen springa iväg in i skogen. Jag lurade polisen att min man var läkare. Jag lurade polisen att kroppen i hans famn var illa skadad, inte död. Jag lurade polisen att de borde springa efter gärningsmannen (som de faktiskt kunde se springa mot skogen eftersom det var en RP som sprang åt det hållet). Och när polisen vägrade släppa oss, faktiskt utan att motivera riktigt varför, så försökte jag använda mina övernaturliga krafter. När jag misslyckades med det så drog de vapen mot oss. Det var jättemärkligt.
Och min RP var inte dålig. Hon var extremt jävla genomgrym på övertalning. 4 Presence, 4 manipulation, 4 persuasion. Alltså... Hon var en social kameleont, skådespelerska. Vi snackar Oskar.
Jag kanske inte är den bästa spelaren på att rollspela övertygande och därför inte får snacka mig ur en såkallad "omöjlig" situation. Men jag tycker faktiskt inte att min RP med övernaturligt höga värden i övertalarskills inte skulle ha möjligheten alls att påverka ett gäng poliser. Jag tycker att jag bäddade för min övertalning genom att peka på en flyende person som springer in i skogen. Sen kanske mitt tonfall inte höll riktigt eller att mitt stressade sätt (för jag rollspelade ju stressad) tolkades som lögn? Vad vet jag... Men min rp hade verkligen alla förutsättningar för att komma undan situationen, i min åsikt. Det är nog faktiskt enda tillfället som jag som medspelare och med jättemycket erfarenhet som SL skulle vilja påstå att du hanterade situationen fel som SL-kollega.
För konsekvensen av det som hände var att jag kände det som att jag var maktlös. Om spelarna är maktlösa inför en situation så är det inte kul med deus ex machina-tilltag för att påvisa det - då ska snarare det framgå från början att det är en omöjlig situation att reda sig i, annars blir man som spelare bara frustrerad när omvärlden motsätter sig försöken att påverka den. Lite som ett glasfönster som konstant lagar sig själv innan man hinner sträcka in handen och låsa upp dörren. Det är helt enkelt en frustrerande och dålig mekanik utan poäng.
Men det jobbigaste är ändå att jag som spelare känner mig ännu mer inkompotent än vad jag upplever min RP som. Eftersom hon ju lyckades med färdighetsrull måste det ju vara mitt skådespel som enligt SL är dåligt?