Nekromanti Spelgrupper

Despoiler

Veteran
Ren nyfikenhet:

Hur många spelare i taget har ni indragna i era äventyr? Brukar ni körra med gruppblandning där en "spelgrupp" inte är fast utan olika karaktärer flyttas mellan grupperna?

Har ni en fast SL eller roterar det?

Vilka är de vanligaste yrkena i era kampanjer?

Vilken del av Mundana brukar ni spela i?

Despoiler - nyfiken.

P.S. Ymir,
Hur använder man Henea (utom skrämma skitslag på thism-spelare dvs.)?

hatten

Swashbuckler
till och från har vi i våran grupp 5 spelare och sen jag som är SL. Sen finns det ytterligare några spelare som bara tittar in då och då..
Vi har en fast SL jag de kedjade fast mig vid SL titteln för länge sedan sen slängde jag bort nyckeln och allt är frid och fröjd.
Och så ibland så tar tre av spelarna över SL rollen i separata kampanjer.

Användnings området för Heanea = Pesky Elf

ripperdoc

Myrmidon
<I>Hur många spelare i taget har ni indragna i era äventyr? Brukar ni körra med gruppblandning där en "spelgrupp" inte är fast utan olika karaktärer flyttas mellan grupperna?</I>

2-4. Det har sjunkit på sistone. Vi gör i stort sett alltid med en fast spelgrupp.

Har ni en fast SL eller roterar det?</I>

Fast SL.

Vilka är de vanligaste yrkena i era kampanjer?</I>

Alla. Det finns en ovilja mot att göra en karaktär med samma yrke som en som redan gjorts. Dock är magiker vanligast, eftersom de som vill strida mer vanligt har så mycket mer att välja på.

Vilken del av Mundana brukar ni spela i?</I>

Först nästan bara i Asharina, nu en slags hovkampanj helt i Consaber.

/RipperDoc - gör en ringbrynjehuva

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>

Lycan

Hero
Vi har tre kampanjer igång för tillfället.
En med tre spelare, en med två och en med en spelare.
Dessa tre kampanjer sker paralellt (alltså, saker som sker i en kampanj sker även i de andra) men med olika karaktärer.

SL har sin egen kampanj, Ymir är SL åt två av kampanjerna och jag är SL åt en.

Tja... Vi har aldrig haft två RPer med samma yrke...tror jag... *Hmm*

Vi brukar hålla till i östra delen, grejorna Krille har hand om är helt enkelt det bästa med Mundana (Rhung-alari, alverna, dvärgarna).

P.S: Då Ymir är ute vid Linderödsåsen och umgås med familjen (den stackaren!) svarar jag åt honom:
Men ser till att henéalven är ensam *Småskrattar*...
Jag är säker på att Ymir berättar resten av historien så fort han kommer hem.

MVH

Lycan

virus

Veteran

Hur många spelare i taget har ni indragna i era äventyr? Brukar ni körra med gruppblandning där en "spelgrupp" inte är fast
utan olika karaktärer flyttas mellan grupperna?

Vi kör bara 3 stycken (vissa gånger dock fler, typ 5)
2 spelare och en SL...
Då vi körde sagan om ringen, mutant och rolemaster så hade alla samma rp varje omgång och SL roterade...
I EDD så hade vi fast SL..

Allt möjligt. Dock är krigare, tjuvar och besvärjare de vanligaste....

Asharien & Soldarn...
Skulle även vilja spela i västmark...

// /images/icons/crazy.gif [color:green]virus</font color=green>

Lord of Empire

Warrior
Hur många spelare i taget har ni indragna i era äventyr? Brukar ni körra med gruppblandning där en "spelgrupp" inte är fast utan olika karaktärer flyttas mellan grupperna?

Vi är allt som oftast tre spelare, mest beroende på att vi inte har tillgång till fler. Idealet IMHO är nog kring fyra-fem.
Att rotera karaktärer i en äventyrargrupp är ingenting vi gör, att köra flera kampanjer med en och samma grupp av rollpersoner gör oftast att de får en gemensam historia, och med den kan man bygga fleroch större kampanjer.

Beor på vilket spel vi spelar, men eftersom det här forumet rör Eon så svarar jag två spelledare.

Någon form av krigare brukar det ju oftast finnas med, men spelarna vet att det är bra om de varierar lite grann och gör det.

Consaber brukar det oftast bli när jag spelleder kampanjer, men mindre äventyr utspelar sig oftast i Asharina-området.

Erik

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: Spelgrupper + [OT] om dåliga spelare

"Hur många spelare i taget har ni indragna i era äventyr? Brukar ni körra med gruppblandning där en "spelgrupp" inte är fast utan olika karaktärer flyttas mellan grupperna?"

Mellan 2 och 3. Vi har just lyckats värva en till! Och snart kommer ytterligare en till att värvas! Tjoohooo! Wopdeedoo! Freaka-diddly-eaky, baby! Spiffy! Neato! Phat! Tight! Boobz! Awesome! Cool! *hrm* eller nå't...

"Har ni en fast SL eller roterar det?"

Om du frågar de andra i min spelgrupp så skulle du få svaret "öh... det roterar...", frågar du mig får du svaret att jag alltid (bortsett från 3 gånger per år) är SL.

"Vilka är de vanligaste yrkena i era kampanjer?"

Lönnmördare och krigare. Jag blev riktigt överraskad när en av spelarna helt plötsligt gjorde en bard (en ny spelare). Jo, den historian kan jag ta upp här också - bara som ett exempel på att jag verkligen har de sämsta spelarna som finns. Den tredje personen inkom just i gruppen med sin bard, inte alltför längesen. Alla höjde ögonbrynen och frågade "Varför?", svaret blev "Varför inte?". Då påstod mina spelare att "powergaming" (man försöker få så höga attribut och FVn som möjligt och ser till att ha de bästa vapnena och allt på karaktären är så bra som möjligt) hade blivit borttaget ur gruppen när våran nye spelare kom in. Självklart så blir nästa karaktär för spelaren som påstod att alla i gruppen hade slutat med "powergaming" en skitmäktig alvmagiker. Varför alv? Jo, alver är så gamla så att de får fler färdigheter att dela ut /images/icons/wink.gif. Så klart (och som vanligt) så försöker han förvränga reglerna så att det är så positivt för honom som möjligt, dessutom misstänker jag att han fuskar när han gör RPn (vem behöver 12 - nej, jag överdriver inte - timmar på sig med en RP?). Den andra spelaren gör exakt som den första gjorde för att han är för hjärndöd för att tänka ut någonting själv. Om saker och ting blir mer avancerat än "öhh... jag slår honom med mitt svärd..." så ger han upp helt enkelt. När han misslyckas (eller fumlar) med ett (av hundra lyckade) färdighetsslag så kastar han besviket tärningarna på bordet och gnäller på att allt är för svårt att göra i Eon.
Lösning: Jag slår slagen dolt och så fort jag hör gnäll eller misstänker fusk så råkar den jätteonda motståndaren mirakulöst träffa en glipa i rustningen perfekt (de har alltid de fetaste rustningarna på sig och helst av allt ska de väga så lite som möjligt också). Om jag vet att någon fuskar från början så råkar de alltid hamna i taskiga situationer mot jättebiffiga monster (eller humanoider).
Jag kanske borde ha skrivit det där i ett annat inlägg... men... *kommer inte på någon dålig bortförklaring* jag ids inte... /images/icons/smile.gif
Åter till frågan...

"Vilken del av Mundana brukar ni spela i?"

Asharien och det Jargiska Kejsardömet. Nu har jag dock släpat ut spelarna i Tarkasöknen (om det nu heter Tarkas - kommer inte ihåg)...

[color:green]/P|uT0NiUm</font color=green> - С@ß|ð ² ®µ|€$ †]-[€ \/\/ð®|Ð

Oceanliner

Warrior

Sådana var mina spelare också innan jag tröttnade på det och gjorde nåt åt det.

//Jonas - Vill du göra en Sanari alv? Tror inte så...

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Vi är alldeles för få spelare två stycken närmare bestämt och därför har ofta SL en egen karaktär med i spelet. Vår grupp är väldigt stabil så därav flyttar vi inte runt några karaktärer. (något som vi också upptäckt att det är en nackdel, då vi inte lyckas värva några nya till gruppen - det är ruggigt tufft att bli godkänd av hela vår "personstarka grupp", vilket ingen hittills lyckats med... så därav fortsätter vi vara tre... och det är enormt tråkigt.)

SL-skapet roterar i gruppen för att få lite omväxling, men alltsom oftast leder jag.

Tråkigt nog blir det vanligaste yrkena smått starkt koboldiska - militära yrken respektive tjuvar/skurkar, någon enstaka gång har jag spelat underhållare....

Soldarn.... soldarn och åter soldarn.

Lady Silver Wolf

Herr Celric

Veteran
Antalet spelare varierar beroende på kampanj etc. Imin spelgrupp är det just nu sex stycken spelare och det är ganska lagom stort. Om det går kan väl någon/alla delta i ett annat äventyr etc men det beror helt på.

Just nu kör vi en mörk kampanj där just nu Jargien och Soldarn rykt ihop och en viss hertig Amirro spelar ett farligt dubbelspel.

Just nu Kör vi ofta i Asharina men såväl jag som mina spelare gillar också Consaber och Takalor med deras invånare.

Vanligaste yrkena?? Ja du. Riddare kanske då det i min nuvarande grupp finns en fri riddare av Zorianorden med sin väpnare samt två "värdsliga" riddersmän (ja en av dom är riddersdam.).Vilket får fyra av sex spelare att tillhöra riddarkastet.

Hur använda Henea? Vill du lira dem High-fantasy så att säga så använd dom som de små skogsninjor alver ofta är i andra fantasy spel. Eller låt spelarna råka på dem och vissa dom att alla alver kanske inte var som de trott.
Mötet med en henea i drakväktar trilogin kan också ge ideer.
Att skrämma skiten ur Thism är roligt till en början kanske men ämnar bli skittråkigt och tradigt. Att spela Henea är rätt kul om hela gruppen gör det, prova så får du se. Själv använder jag Henea som ett mystiskt, fruktat och sällsynt folk med en hel del indiankänsla.

Hoppas jag inte bara svamlat skit.

Madmartigan

Veteran
Enligt min mening är det viktigt att få en balanserad spelgrupp som är intressant att följa. Om man vill ha en fungerande kampanj och inte bara spela fristående senarier är det bra om SL ser till att karaktärerna passar kampanjens syften och då kan man inte flytta runt karaktärer. Varje SL har "sin" grupp att spelleda. Oftast blir det bra om karaktärerna inte är för lika, så att var och en har sina för- och nackdelar. Alernativet är kanske att spela en grupp där alla ägnar sig åt samma sak, till exempel en grupp riddare med något gemensamt mål. Då finns goda möjligheter att utveckla karaktärernas personligheter och skapa lite intriger och konkurrens.
I min kampanj är storyn centrerad kring ett handelshus, och en kringresande agent/köpman som har knutit de andra karaktärerna kring sig efter behov - en livvakt (förvisad Kragg), stigfinnare, bokhållare/lagman och sjöfarare/smugglare.

När det gäller var man spelar har jag en förkärlek för Asharien och fr a Soldarn. Suverän miljö för lite "low fantasy"

Madmartigan

Bjorn

Hero

I princip är vi 5 stycken "fasta" medlemmar i vårat spelgäng (dvs sånna som nästan alltid är med), sen finns det ett par mera sporadiska deltagare men normalfallet brukar tyvär vara SL + 4 spelare. Själv skulle jag gärna ha ett par spelare till, tycker att 4 är i minsta laget för att jag skall kunna spelleda bra.

I varje enskild kampanj har vi bara en SL, däremot kör olika spelledare olika kampanjer och olika spel. Vi brukar ha två kampanjer igång i taget som vi kör alternerande veckor. Vi är väl egentligen två stycken som oftast brukar spelleda medans de andra mera sällan kör nån kampanj.

Tja det är ganska jämt blandat. Spelarna brukar snacka ihop sig så att de kompetenser som rimligen kan antas behövas finns någotsånär täckta. Just nu i min kampanj EON teens finns t.ex. en Magiker, en Krigare, en Oblat(troende), en spejare samt en medikus.

Än så länge i princip bara i Asharien. I min kompis kampanj här vi även varit på en mindre tur in i Jargien. Personligen tycker jag att Asharien är en superb miljö att äventyra i.

Hur använder man Henea (utom skrämma skitslag på thism-spelare dvs.)?

Användingsområdena är ju obegrensade! Henea är ju IMHO den klart coolaste alvstammen.

/Bjorn

P|uT0NiUm

Swashbuckler

Vill du dela med dig om kunskapen om hur man gör något åt det? /images/icons/wink.gif Jag har nämligen inte hittat ett sätt...

[color:green]/P|uT0NiUm</font color=green> - С@ß|ð ² ®µ|€$ †]-[€ \/\/ð®|Ð

Lycan

Hero
Två spelare tråkigt?!

Den roligaste kampanj jag någonsin kört (och fortfarande kör för den delen) är den tvåspelarkampanj...

Lycan

virus

Veteran
Re: Två spelare tråkigt?!

håller med ...
det är inget fel på 2 spelare, man ger dem bara två rp...
fast nån xtra spelare skadar aldrig...

// /images/icons/crazy.gif [color:green]virus</font color=green>

Primas Antonio

Veteran
"Hur många spelare i taget har ni indragna i era äventyr? Brukar ni körra med gruppblandning där en "spelgrupp" inte är fast utan olika karaktärer flyttas mellan grupperna?"

Drygt fem, tyvärr. Jag tycker att två-fyra är idealet. Annars får var och en för lite utrymme att spela, eller också drar det ut på tiden för mycket.

Fast SL i varje grupp (för det mesta jag). Vi har dock en specialgrupp vi roterar i.

Det är väldigt olika. Vi har provat på det mesta. Av någon suspekt anledning är historiker och arkeologer vanliga.

Främst Öst-asharina, men ibland även det Jargiska Kejsardömet och Thalamur. Vi har just avslutat en Soldisk kampanj (kriget, förstås), men det är nog både första och sista gången vi spelar där. Speciellt jag är en Soldarnmotståndare, det är alldeles för tråk-klassiskt för min smak.

/Antonio

Krille

Super Moderator
"Hur många spelare i taget har ni indragna i era äventyr?"

Tre till fem spelare plus spelledare. Maxgränsen för att det inte får plats fler i soffan, minimigränsen för att det blir trist annars.

"Brukar ni körra med gruppblandning där en "spelgrupp" inte är fast utan olika karaktärer flyttas mellan grupperna?"

Nej.

Normalt sett ansvarar en spelledare för sin kampanj. När kampanjen är slut brukar spelledaren ta semester.

Svårt att säga, eftersom vi varierar så oerhört mycket i vilka spel vi spelar.

Då vi faktiskt spelar i Mundana brukar det vara i Consaber-området, till att börja med för att speltesta det och numera av gammal vana.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Lycan

Hero
Re: Två spelare tråkigt?!

"Ger dem två rp", menar du att man ska spela två karaktärer samtidigt?

Lycan

RF Fummel

Veteran
Vi är i stort sätt alltid fyra spelare när vi spelar. Det är det ultimata antalet. Det möjliggör uppdelning av gruppen utan att lämna någon ensam samtidigt som man inte är felr än att SL kan hantera situationen. Det här med att flytta karaktärer mellan olika grupper låter mystiskt. Vad menar du?

SL är SL är SL, i alla spel, alltid. I Evighet. Amen.

EON är intressant på det sättet att det känns som en mer jordnära fantasy än drakar - under förutsättning att man bränner monsterboken, gamla monsterboken till drakar var bättre! Det är skitigt överallt, och misär, och svält... Vad passar då för karaktärer? När vi spelade första gången så gjorde vi valet att alla gjorde sina gubbar för att sedan samordna dem, istället för tvärtom. Alltså fick vi en salig röra. En soldisk adelsman som låg i onåd hos kungen eftersom han tillhörde ätten Silversparre, men också hos hertig Amirro eftersom han förgripit sig på hertigens brorsdotter... dessutom hade han hört om de hemliga krigsplanerna som kungen resp. Amirro hade, alla ville se honom död... Jobbigt! Den andra spelaren var en sådandär blek gammal taup, från någon hemlig gammal trollkarssläkt uppe i norr. Mystisk till tusen. Den spelaren var mycket nöjd med att vara den ende som kände till magisystemet - väldigt spännande, vi spelar alltid alla spel på en need-to-know basis. Läs bara det du måste, allstå. Sedan var det en liten mongolhybrid från norra isvidderna som läst på universitetet i Chadarians hopp och var morbidt fascinerad av anatomi, samt en luden skogsman och schaman från de där skogarna som börjar på K. Inte den lättaste blandningen, med andra ord. När spelarna sedan bytte ut sina karaktärer en efter en så blev det inte bättre... Mongolen byttes mot en dibukmördare - under täckmanteln utslängd och vanärad zorianermunk. Schamanen blev en trollkarl från öst, rik och dryg och hopplös. Riddaren blev en gardesman från sanarialverna i väst.

En salig blandning. Det brukar lätt bli så när man inte planerar i förväg. I vår spelgrupp brukar det alltid vara minst en karaktär som är ganska oduglig, men det tröttnar man fort på. Handlingskraft premieras som bekant i de flesta rollspel. Men variation saknas i vilket fall inte.

Vi spelade i soldarn, härlig, klassisk riddarfantasy med skogar och borgar, glest befolkat och misär och träldom. Därifrån drog spelarna till Ashariens röda slätter, där det är misär, sjukdom och giriga, inrigerande handelsmän a la 1500-talets Italien. Hur de länderna kan hålla sams är ett mysterium. Trevligt att spela där, men alltför mycket resande och döda hästar tyckte mina spelare.

Andreas