Spelledarbrist för D&D?

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,344
Location
Enköping
Jag brukar också låta spelare sköta sina förmågor, feats, formler med mera, i alla spel. Dock brukar jag läsa på om jag har en formelkastande fiende exempelvis, och sen läsa genom formeln och förmågan första gången den används i spel.
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,187
Location
Omfalos
Ja, det låter som en bra grej att spelarna tar hand om det och även om spelarna inte vill fuska kommer de (som kan och anstränger sig) ändå läsa saker fel. Fel som kan rubba dynamiken.
Precis. Sen är ju typ en rollspelare av sju (enligt Rollspelsverkets statistik) en med selektivt minne och en mycket utvecklad förmåga att tolka regler till sin egen gubbes fördel.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,344
Location
Enköping
Nu är det här utanför tråden, men det är ofta jag ser saker som "D&D är inte komplext, bara slå 1d20 över svårighetsgrad och det är allt", men D&D5 kände jag var komplext dels i hur vagt reglerna var skrivna, men också alla sorters möjliga förmågor bara på level 1 för en rouge.

Class Features

As a rogue, you have the following class features.

Hit Points

Hit Dice: 1d8 per rogue level
Hit Points at 1st Level: 8 + your Constitution modifier
Hit Points at Higher Levels: 1d8 (or 5) + your Constitution modifier per rogue level after 1st

Proficiencies

Armor: Light armor
Weapons: Simple weapons, hand crossbows, longswords, rapiers, shortswords
Tools: Thieves’ tools
Saving Throws: Dexterity, Intelligence
Skills: Choose four from Acrobatics, Athletics, Deception, Insight, Intimidation, Investigation, Perception, Performance, Persuasion, Sleight of Hand, and Stealth

Equipment

You start with the following equipment, in addition to the equipment granted by your background:
  • (a) a rapier or (b) a shortsword
  • (a) a shortbow and quiver of 20 arrows or (b) a shortsword
  • (a) a burglar’s pack, (b) a dungeoneer’s pack, or (c) an explorer’s pack
  • Leather armor, two daggers, and thieves’ tools
Expertise
At 1st level, choose two of your skill proficiencies, or one of your skill proficiencies and your proficiency with thieves’ tools. Your proficiency bonus is doubled for any ability check you make that uses either of the chosen proficiencies.

At 6th level, you can choose two more of your proficiencies (in skills or with thieves’ tools) to gain this benefit.

Sneak Attack
Beginning at 1st level, you know how to strike subtly and exploit a foe’s distraction. Once per turn, you can deal an extra 1d6 damage to one creature you hit with an attack if you have advantage on the attack roll. The attack must use a finesse or a ranged weapon.

You don’t need advantage on the attack roll if another enemy of the target is within 5 feet of it, that enemy isn’t incapacitated, and you don’t have disadvantage on the attack roll.

The amount of the extra damage increases as you gain levels in this class, as shown in the Sneak Attack column of the Rogue table.

Thieves’ Cant
During your rogue training you learned thieves’ cant, a secret mix of dialect, jargon, and code that allows you to hide messages in seemingly normal conversation. Only another creature that knows thieves’ cant understands such messages. It takes four times longer to convey such a message than it does to speak the same idea plainly.

In addition, you understand a set of secret signs and symbols used to convey short, simple messages, such as whether an area is dangerous or the territory of a thieves’ guild, whether loot is nearby, or whether the people in an area are easy marks or will provide a safe house for thieves on the run.

Rätt mycket att hålla reda på, även för en level 1-karaktär. Lägg sedan till 19 skills, 6 attributes, resilence, 6 saving throws, inspiration, proficiency, race features. Jag tycker D&D5 har gjort en del bra saker, men grunden är väldigt plottrig. Lägg dessutom till att textmassan på förmågorna är ibland massiv med mänger med småregler för varje förmåga (fyran var mycket bättre här). Här nedan är alla förmågor för en level 2-ranger med sammanfattande texter och då är det spells ovanpå det där som också kan ha varierande småregler insprängda i sig.
Alla sorts förmågor? 3 st? Rangern kan jag förstå kan verka komplicerad, beroende på vad man måste hålla reda på, gentemot vad som rollformuläret håller reda på, men illbattingens förmåga att få bättre på två färdigheter (som skrivs i som bonus för färdigheterna och inget man behöver hålla reda på när man skapat personen), smygattack och tjuvsnack känns inte som mycket för mig, allt annat är bara viktigt när man gör rollpersonen och komplicerar inte saker under spel.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,292
Location
Helsingborg
Alla sorts förmågor? 3 st? Rangern kan jag förstå kan verka komplicerad, beroende på vad man måste hålla reda på, gentemot vad som rollformuläret håller reda på, men illbattingens förmåga att få bättre på två färdigheter (som skrivs i som bonus för färdigheterna och inget man behöver hålla reda på när man skapat personen), smygattack och tjuvsnack känns inte som mycket för mig, allt annat är bara viktigt när man gör rollpersonen och komplicerar inte saker under spel.
Alla saker, exempelvis hit dice, är class features. 9 förmågor totalt, om jag bara räknar rubrikerna. Sneak attack har minst tre stycken unika regler i sig och Thieve' Cant har minst två. Kan fortsätta diskussionen här.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
1,092
Som jag skrev i den andra tråden: är det inte snarare fråga om att det superpopulära D&D 5E har ett överskott på mer casual spelare som gärna spelar men inte är så pepp på den extra insatsen att vara spelledare? Jag har svårt att tro att det i absoluta tal inte finns minst lika många villiga spelledare till 5E som till vilket annat spel som helst, sannolikt fler. Men jag kanske har fel här?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,948
Location
Uppsala
I slutänden låter det ju som problemet handlar om kontaktförmedling? Kanske i någon mån samma problem som förr, där spelgrupper gärna begränsades till de närmast sörjande?
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,295
Som jag skrev i den andra tråden: är det inte snarare fråga om att det superpopulära D&D 5E har ett överskott på mer casual spelare som gärna spelar men inte är så pepp på den extra insatsen att vara spelledare? Jag har svårt att tro att det i absoluta tal inte finns minst lika många villiga spelledare till 5E som till vilket annat spel som helst, sannolikt fler. Men jag kanske har fel här?
Vad är skillnaden på överskott på icke-spelledande spelare och underskott på spelledare?
Absoluta tal är ganska irrelevanta i sammanhanget, det är snarast proportionen spelare kontra spelledare som är intressant - och där är det nog inte så stor skillnad mellan D&D 5E och andra vanliga rollspel.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,642
Absoluta tal är ganska irrelevanta i sammanhanget, det är snarast proportionen spelare kontra spelledare som är intressant - och där är det nog inte så stor skillnad mellan D&D 5E och andra vanliga rollspel.
Fast argumentet inlägget som @Theo skrev är ju att proportionen möjligen är annorlunda i DnD. Ingen aning om det är sant, men om det stämmer kanske det behövs andra strategier för att bilda spelgrupper?
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,187
Location
Omfalos
Fast argumentet inlägget som @Theo skrev är ju att proportionen möjligen är annorlunda i DnD. Ingen aning om det är sant, men om det stämmer kanske det behövs andra strategier för att bilda spelgrupper?
Ja, och om vi tänker som ett vinstdrivande företag här så tror jag att Wizards skulle vinna mycket på att:
1) Ge ut en ny, sexig version av Basic Rules, samt göra en stor reklamoffensiv som pushar ut detta spel som lika riktigt som den stora regelboken
2) Skriva om DMGn från grunden, så att den börjar med 1) skaffa en spelgrupp, 2) köra session noll, 3) köra/skriva ett äventyr, 4) köra/skriva en kampanj. Allt detta konkret, handfast, erfaranhetsbaserat, inte vaga tips, utan processer och listor. Och allt annat bös som i dagens DMG kommer sen.

Och så sätta någon slags varningstext på Matt Mercer: "OBS! Du får vara DM även om du inte lever upp till det här".
 
Last edited:

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
588
Location
Uppsala
Jag började fundera en smula på det här under tiden jag läste tråden. I vissa delar av mitt internet pratar folk sig hesa om PbtA spel, och de är ju mer eller mindre byggda för att det ska vara enkelt att komma igång att spela. Jag tror en del av anledningen till att de tagit skruv är just det att upplägget gjort det till en lägre tröskel att spelleda. Då är det ju nästan tragiskt att så många människor introduceras till rollspel via D&D, som *aldrig* varit ett nybörjarvänligt spel.

Men, vad tycker jag är jobbigast med att vara spelledare? Jag är oftast spelledare i de grupper jag spelar med, och tycker ju om det. Men, det är ju faktiskt projektledarrollen! Jag tycker inte om att ägna fritiden åt att planera folk, lokaler och tider. Preppa spelet, ja det har sina sidor, men det är det andra organisatoriska som är jobbigast. Då kvittar det att D&D är krångligt.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
588
Location
Uppsala
Ja, det kan jag väl iofs köpa. Mentzerutgåvan riktade sig faktiskt rätt bra till nybörjare. Dock är det nog inte så många adra utgåvor som kvalar. Men, där var jag lite slarvig.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,826
Location
Eskilstuna
Nu är det här utanför tråden, men det är ofta jag ser saker som "D&D är inte komplext, bara slå 1d20 över svårighetsgrad och det är allt", men D&D5 kände jag var komplext dels i hur vagt reglerna var skrivna, men också alla sorters möjliga förmågor bara på level 1 för en rouge.
Ja, det där har jag hört så många gånger att jag nästan slutat bli helt galet provocerad av det. Dessutom är ju tanken att man ska gå upp en level per spelmöte i början, så det byggs ju snabbt på med ännu fler undantagsregler – särskilt ifall alla spelar olika klasser och gör olika val.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,830
Dave Thaumavore brukar göra rätt trevliga rollspelsrecensioner. I ett alldeles färskt klipp tar han dock upp 5E på ett sätt som åtminstone delvis knyter an till den här trådens ämne.


Det smyger sig också in ett par korta, positiva omnämnanden om svenska rollspel.

Och för dig som inte orkar se hela klippet bjuder jag på ett litet citat:

"The problem at the core is that 5E is a bloated mess for GMs to run."
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,455
Location
Göteborg, Lindome
Dave Thaumavore brukar göra rätt trevliga rollspelsrecensioner. I ett alldeles färskt klipp tar han dock upp 5E på ett sätt som åtminstone delvis knyter an till den här trådens ämne.


Det smyger sig också in ett par korta, positiva omnämnanden om svenska rollspel.

Och för dig som inte orkar se hela klippet bjuder jag på ett litet citat:

"The problem at the core is that 5E is a bloated mess for GMs to run."
En hel del intressanta synpunkter. Men jag blir lite trött på hans "Hasbro är en sociopat som bara söker att öka sin vinst". Han är kanske inte medveten om att, som ett börsnoterat företag, är ledningen för Hasbro enligt lag skyldiga att verka för aktieägarnas ekonomiska bästa. Dvs se till att deras investering ger så hög utdelning som möjligt. Ett privatägt företag har inte det kravet på sig.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,635
Location
En mälarö
Dave Thaumavore brukar göra rätt trevliga rollspelsrecensioner. I ett alldeles färskt klipp tar han dock upp 5E på ett sätt som åtminstone delvis knyter an till den här trådens ämne.


Det smyger sig också in ett par korta, positiva omnämnanden om svenska rollspel.

Och för dig som inte orkar se hela klippet bjuder jag på ett litet citat:

"The problem at the core is that 5E is a bloated mess for GMs to run."
Vilken utgåva menar han att man ska spela istället?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,635
Location
En mälarö
Jag brukar också låta spelare sköta sina förmågor, feats, formler med mera, i alla spel. Dock brukar jag läsa på om jag har en formelkastande fiende exempelvis, och sen läsa genom formeln och förmågan första gången den används i spel.
Som spelare tycker jag att det är en självklarhet att man man har koll på reglerna, i alla fall de som rör den egna rollpersonen. Det hör till allmän hyfs att inte bara anta att någon annan ska hålla reda på när man ska rulla en tärning och vad det innebär. Det gäller speciellt när man spelar D&D tycker jag.
 

SpringandeKulle

Warrior
Joined
15 Aug 2022
Messages
249
Jag tycker att både 5e och Pathfinder verkar vara hur krångliga som helst att spelleda och spela. Inte till en början men efter 10+ böcker börjar det bli krångligt. Eftersom man måste skapa en ny klass så fort man vill göra något extra så blir det många regler att hålla reda på. I och med att jag slutade köpa 5e böcker för några år sen så ligger jag så långt efter i material att många spelare vill inte ha mig som spelledare för att jag inte har materialet de vill spela. Sen att spelare tror att allt 5e material tillhör samma värld gör inte saken bättre...
SL "Nej Warforged tillhör Eberron - vi spelare i Faerun!"
Spelare "Men Planescape finns ju så man kan vara överallt!"
SL "Varför bryr jag mig göra en värld?"
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,386
Location
Örebro
SL "Nej Warforged tillhör Eberron - vi spelare i Faerun!"
Spelare "Men Planescape finns ju så man kan vara överallt!"
SL "Varför bryr jag mig göra en värld?"
Det komiska är att jag brukar säga till en av mina vänner att om DnD 5:e ska fungera (för mig i vilket fall) så kräver det en SL som slår näven i bordet och begränsar vad som är acceptabelt runt spelbordet. Visst alla rollspel kräver sina begränsningar, men jag tror aldrig det varit så påtagligt för mig som det är i DnD 5:e där regler lätt blir luddiga och det blir mycket om för många frivilliga regler tillåts.

Edit: Just detta att behöva slå näven i bordet och vara så pass tydlig för att spelet ska fungera utifrån allas förväntan är något som gjort att jag slutat spelleda 5:e även om jag fortfarande spelar det. Jag orkar inte ta den konflikten eller förklara mina val i samma utsträckning längre helt enkelt.
 
Top