Han har ett antal intressanta och viktiga poänger. Framförallt vad gäller det att rollspel är så mycket mer än bara D&D. Det är verkar vara extra viktigt att framhålla i en amerikansk kontext. Jag noterade även hans påstående att det att hobbyn hela tiden måste växa för att kunna överleva är en myt. Det ligger nog en hel del i det. Visst, alla vill väl öka sin vinst men det är ju inte så att hobbyn står och faller med WotCs eventuella röda siffror.Dave Thaumavore brukar göra rätt trevliga rollspelsrecensioner. I ett alldeles färskt klipp tar han dock upp 5E på ett sätt som åtminstone delvis knyter an till den här trådens ämne.
Det smyger sig också in ett par korta, positiva omnämnanden om svenska rollspel.
Och för dig som inte orkar se hela klippet bjuder jag på ett litet citat:
"The problem at the core is that 5E is a bloated mess for GMs to run."
Men andra saker han säger tycker jag är helt uppåt väggarna. Jag håller inte med honom om att 5e skulle vara den sämsta utgåvan av D&D. Jag tycker personligen tvärtom att den är den bästa. Och jag förstår inte hans kritik om att det skulle vara extra svårt att spelleda. Jag tycker inte det är bökigare att ratta 5e än någon annan tidigare version av spelet. (Visst, Basic D&D är enklare att spelleda då det är, i alla fall vad gäller regeldelen, ett mycket enklare spel. Men det är en annan fråga.) Detta är visserligen bara min personliga åsikt. Och det verkar han hålla med om. Att "bäst" i det här fallet är subjektivt. Men det efter att han just som sagt förklarat att 5e är kasst och att det däremot är en objektiv sanning.