Detta plus att många spelare verkar vilja konsumera en upplevelse snarare än att vara medskapare till den. Då ska man leva upp till alla de där förväntningarna själv som spelledare, utan stöd utifrån.
Detta. När jag plöjt relativt fräscha undersökningar, fokusgrupper etc om unga människors vanor, mentalitet et cetera, så är ett tydligt fenomen att dagens ungdomar vill konsumera, inte skapa själva. Därför streaming av datorspel (och rollspel, för den delen) blivit så stort.
I övrigt känns det som en viss sammanblandning av
komplicerat och
komplext.
AD&D 1 är ett komplicerat spel, med oräkneligt antal undantagsregler, specialsystem och procedurer för olika saker. Krångligt att lära sig, men varje sådant subsystem går också att byta ut/ersätta utan att det gör så mycket.
D&D5 är ett komplext spel, med i grunden enkel och strömlinjeformad mekanik, men där det blir svårt att ändra, eller bortse från, en viss regel utan att hela systemet rubbas, vilket jag tänker är en stor anledning till all huvudvärk som folk kan känna.