Tänkte bara nämna att den metod jag hittat så här långt för att skapa rollpersonerna är:
1. Välj ras och eventuell subras (kan säga att det här sker valet mer via bilder än text)
2. Välj klass (ganska mycket bilderna igen)
3. Använd klassens rekommenderad bakgrund
4. Rulla fram trait, ideals, flaw, etc. (egentligen hade jag hoppat detta steg eftersom det inte riktigt är nödvändigt, men ungarna älskar det!)
5. Skriv ner alla uppgifter om bakgrunden, men gör inga ev. val om språk eller utrustning. Skriv bara upp language*2 etc.
6. Rulla fram grundegenskaper*6, 4d6, välj de tre högsta.
7. Kolla på klassens rekommendation för viktigaste egenskaperna och sätt de högsta värdena där.
8. Välj vilken egenskap som är svagast och sätt lägsta värdet där, fördela de övriga tre.
9. Skriv ner uppgifterna om ras.
10. Skriv ner uppgifterna om klass, gör val om proficiencies och utrustning. Man kan skriva ner paketen i detta läge. Typ "explorers' pack".
11. Välj språk.
12. Rulla fram pengar och litet föremål (återigen inte så nödvändigt, men de hade verkligen roligt med sina trinkets)
12. Finns det rekommendationer om magi så följ dem. Är de peppade på att välja formler så kan man göra det nu annars kan man lika gärna köra igång spelet och de får välja längre fram eller när det är aktuellt att ev använda magi.
Trist nog så tar det här onödigt lång tid, men jag antar att det ökar incitamentet att använda ett digitalt hjälpmedel istället :/
Någonting jag verkligen hade velat ha (och eventuellt kommer att skapa) är en lista med alla cantrips och level 1 spells med namn, sidnummer och en kort slogan för vad formeln går ut på. Typ "Fire bolt, p242, Slunga eld mot fiende eller föremål", "Sleep, p276, Söva fienden" eller "Prestidigitation, p267, Ett litet magitrick". De detaljerade reglerna är inte så intressanta när man ska välja formler ändå.
Slutligen så funderar jag på om barn i allmänhet kanske uppskattar att slumpa fram sina karaktärer mer än att välja dem. Eller så är det att just mina fyra barn gillar själva agerandet bättre än att göra speltekniskt smarta val.