När det gäller 12. i listan ovan så har ju Wizards i speltesterna till 1DnD haft med förslag på inlästa trollformler från nivå ett till tjugo på klasserna. ”Du har följande inlästa, om du inte väljer annorlunda”. Tror det är tänkt av delvis eliminera en sak som många noobs (och en veteraner) stupar på: när man har gjort klart sin gubbe ska man läsa igenom en trettio plus trollformler och sedan göra ett genomtänkt urval av dem.
Nu kommer jag in lite från sidan i diskussionen, men det här är en av de jobbigaste sakerna, som DM, i D&D-liknande spel tycker jag.
Att förbereda en "fientlig" magiker, och fundera på
- vilka "bra" spells är inlästa
- vilka "mindre användbara" spells är inlästa
- vilka slots är "oanvändbara" eller redan förbrukade
Och sedan fundera på hur magikern kommer använda detta mot spelgruppen.
Sömn på allihop?
Polymorph other på gruppens magiker?
Invisibility, fly, och fireball, och utnyttja miljön?
Som DM kan man ju (ganska) enkelt rigga en fientlig magiker som blir oerhört jobbig, eller ganska lam.
Samtidigt är det ganska svårt, taktiskt, att spela en (fientlig) magiker som DM, på ett bra sätt.
Medan HP-systemet (när man nått några grader) är ganska avrundande/förlåtand: dvs man kan ta två träffar utan att det är någon katastrof, så tenderar magi-systemet att vara mycket mer binärt (sleep level 1, disintegrate level 9), och inte lämna så mycket utrymme.