SpringandeKulle
Warrior
- Joined
- 15 Aug 2022
- Messages
- 270
Kan tycka att som spelare är det svårt också. Att vakna upp och veta vilka spells man behöver för dagen. Ska jag slåss idag eller ska vi göra något annat?Nu kommer jag in lite från sidan i diskussionen, men det här är en av de jobbigaste sakerna, som DM, i D&D-liknande spel tycker jag.
Att förbereda en "fientlig" magiker, och fundera på
- vilka "bra" spells är inlästa
- vilka "mindre användbara" spells är inlästa
- vilka slots är "oanvändbara" eller redan förbrukade
..
Tror aldrig jag sett någon använda punkt 3... ha med en magiker i äventyret som redan har förbrukat spell slots.
Magiker är roliga att ha med i encounters. De för med sig en ovisshet över vad de kommer att göra. Andra vet man oftast att de kommer slåss eller skjuta på avstånd. Men magi kan förändra brädet helt. Också svårt att balansera. Kan vara mäktig om de lyckas med sina slag men helt värdelösa om de misslyckas.