God45
#PrayersForBahakan
Inget medhåll. Om man ska spela 5ed så är hela poängen att folk kan rulla runt och vara elefantpersons klockverksmagiker eller kanin fanatiker barbarer. Det är vad spelet gör bra. Och eftersom de har byggt ihop multiversumet så tätt finns det ingen anledning att begränsa vem som är var. Karaktärerna kan ha kommit genom en dörr från Planescape, på en Spelljammer eller ramlat in från Ravenloft. Forgotten Realms kryllar med utomdimensionella aliens, och då snackae vi inte ens om att deras måne är hem till ett dimensionsresande matriarkat.Det komiska är att jag brukar säga till en av mina vänner att om DnD 5:e ska fungera (för mig i vilket fall) så kräver det en SL som slår näven i bordet och begränsar vad som är acceptabelt runt spelbordet. Visst alla rollspel kräver sina begränsningar, men jag tror aldrig det varit så påtagligt för mig som det är i DnD 5:e där regler lätt blir luddiga och det blir mycket om för många frivilliga regler tillåts.
Edit: Just detta att behöva slå näven i bordet och vara så pass tydlig för att spelet ska fungera utifrån allas förväntan är något som gjort att jag slutat spelleda 5:e även om jag fortfarande spelar det. Jag orkar inte ta den konflikten eller förklara mina val i samma utsträckning längre helt enkelt.
Vad du behöver göra om du spelleder 5ed är att lära dig grunderna om just den dumma skiten spelarna vill spela och sedan lita på att de sköter sina grejer. Du behöver inte veta något om Forge Cleric Fighter Paladin multiclassen av oändlig AC innan någon spelar den, och då googlar man den.