Nekromanti Spelledaren har alltid rätt

Krille

Super Moderator
Crummy endings

"Nu är det ju lätt för mig att med gott om tid etc... att hitta ett antal alternativspår till de binära förslaget förbjuda spelarna eller inte."

Jo. Dessutom verkar det som att du inte var på det klara med spelledarens plan. Idén var att den hemske kaptenen på Star Destroyern skulle introduceras som en läbbig ärkefiende som vi skulle ha som motståndare i nästa kapitel. Dessutom så var tanken att vi skulle ha lite ångest över en sån där futil och lönlös kamp mot en förkrossande övermakt, och sen skulle ha lite ångest till av att ha förlorat åtminstone en medicinfregatt. Tanken var att vi skulle överleva, men med svidande förluster och mycket ångest.

Båda dina lösningsförslag har dock ett stort inslag av "deus ex machinae", eller den ädla konsten att "rädda" ett förlopp som går överstyr genom att stoppa in en dittills okänd övermakt som "ställer allt tillrätta". I det här fallet så är Mon Cal-varianten den sämsta. Visst, vi överlever, men å andra sidan så ramlar hela biten med ångesten över att ha förlorat en medicinfregatt i putten. Dessutom känner spelarna väldigt lätt att de inte spelar någon roll. Så fort något verkar gå fel så kommer Gud i maskinen och rättar till allting.

Att bli tillfångatagna, alla sex, skulle tyda på akut fantasibrist på spelledaren:

- "Noll sköldar, en direktträff av en turbolaser på capital scale, botch på Hull-slaget, och jag överlever?!!"
- "Ja, du hann väl skjuta ut dig, eller nåt..."

Visst, vi skulle ju överleva, få ännu mer ångest än planerat och till och med en direktträff med den onde skurken. Vi skulle förmodligen ha att göra ett helt spelmöte eller fem med att fly ur kejserlig fångenskap. Men handen på levern, när det kommer till "crummy endings" så var det här en av de sämre.

Så, dags att besvara frågor.

"Är något av de ovanstående två alternativen att betrakta som rälsning? Och i sådant fall varför/varför inte?"

Nej. De skulle inte rädda ståryn (givet så som ståryn var tänkt), utan möjligen rollpersonerna.

Om vi nu förutsätter att ståryn inte var som planerat, utan bara att målet var en häftig uppgörelse som rollpersonerna skulle undkomma med livet från och få ett första möte med skurken, så skulle ju dina två "räddningar" fungera som räddningar. Men det hjälper ju inte det faktum att det var två tämligen bra skolexempel på "crummy endings".

"Är det en "sista-minuten" räddning av spelledaren och därför inte önskvärd?"

Om en sista minuten-räddning ska till så ska det vara bra mycket snyggare gjort än deus ex machinae-scenarierna ovan. Kruxet är att du hade tid på dig, och lyckades ändå inte komma på något bättre än ovanstående. Hur mycket bättre tror du att det går för en spelledare under tidspress? Enligt min erfarenhet så är improviserade räddningar väldigt, väldigt ofta rent ut sagt skitsunkiga. Då är det bättre att låta det gå som det går, och försöka göra det bästa av den uppkomna situationen istället för att försöka tvinga tillbaka ståryn till den ursprungligen önskade situationen.

Troberg

Sinister eater
Re: Öronvax

"Handling" är uppenbarligen ett begrepp som kan tolkas på lika många sätt som det finns spelgrupper. Jag brukar aldrig skriva någon färdig "ståry" i den bemärkelse du verkar använda begreppet. Istället kladdar jag ned ett par milstolpar som kan anses vettiga och plockar in dem där de behövs - om de behövs. Detta kan vara händelser, SLPs eller något annat, och oftast hittar jag inte på dem förrän fem minuter innan spelet börjar, om det inte är del av en längre kampanj. Då kanske jag tar tio minuter
Det är bra tips. Jag brukar själv ha en packe ideer i huvudet. Det kan vara storstadshändelser, sjöfartshändelser, bakgrändshändelser, detektivhändelser, jobbig handelsman, intressant fartygsbesättning, intressanta NPCs osv.

Det viktiga är att jag inte knyter dessa ideer till en speciell plats eller tidpunkt, utan jag kan exempelvis plocka in en storstadshändelse när som helst som det behövs i en storstad (eller så justerar jag den och slänger in i en småstad...).

Med denna uppbyggnad kan man lätt köra med en spelledarstil som jag kallar för fisktanken.

Ungefär som när man gör ett akvarium så definierar man världen genom att sätta dit olika intressanta saker. Sedan petar man in intressanta personer/fiskar. Sedan släpper man in karaktärerna. Sedan släpper man ner pirayorna. Sedan kan man låta spelarna göra som de vill, skapa sina egna äventyr och man interagerar fram storyn med dem och kryddar med ideer från idebanken.

Naturligtvis kan man ha en övergripande story planerad, men man får vara beredd på att droppa in den i långsamt tempo och när det råkar passa in, så planera inte för hårt.

Slappt och enkelt för spelledaren, roligare och friare för spelarna.

Kimon

Swordsman
A new hope

Idén var att den hemske kaptenen på Star Destroyern skulle introduceras som en läbbig ärkefiende som vi skulle ha som motståndare i nästa kapitel. Dessutom så var tanken att vi skulle ha lite ångest över en sån där futil och lönlös kamp mot en förkrossande övermakt, och sen skulle ha lite ångest till av att ha förlorat åtminstone en medicinfregatt. Tanken var att vi skulle överleva, men med svidande förluster och mycket ångest.

Pja, men alternativ två från mitt tidigare inlägg utesluter ju inte en uppspelning av ärkeantagonistens mer vidriga sidor. Det var ju bland annat därför jag skrev de famösa orden "Where is the location of the rebel base?". För vad händer sen? Jo (om jag minns rätt) så Aalderan får smaka på dödsstjärnans potential. Eller varför inte slutscenen från "The return of the Jedi", där Luke (eller era rp's) hjälplöst får betrakta slakten från StarDestroyern/Dödsstjärnan. Så hooken fanns ju där om man bara som SL greppat den.

Så fort något verkar gå fel så kommer Gud i maskinen och rättar till allting.

Definitivt. Divine intervention kan ju inte användas i alla lägen.

Att bli tillfångatagna, alla sex, skulle tyda på akut fantasibrist på spelledaren:
- "Noll sköldar, en direktträff av en turbolaser på capital scale, botch på Hull-slaget, och jag överlever?!!"

Men finns det inte ION-weapons som bara sabbar elektroniken? Tractor beam? Grymt vore det att överhöra konversationen mellan StarDestroyern och dess TIEs.
- "Take them alive, Lord Vader wants to interrogate them... personally..."
Eller motsvarande...

Men handen på levern, när det kommer till "crummy endings" så var det här en av de sämre.

Man kan ju också se det som en ny början, med flykt från SD'n, sno lite ritningar på nya vapen och annan intel, och sedan obemärkt försöka återvända till basen, med tillhörande paranoia...
- "Vad är det där för pryl vid landningsstället...? Har den där verkligen suttit där hela tiden?"

*It's bughuntin' time!!*

Nej. De skulle inte rädda ståryn (givet så som ståryn var tänkt), utan möjligen rollpersonerna.

Men det är väl inte alltid uppenbart hur ståryn är tänkt, när man sitter i situationen? Det kunde ju vara så att SD'n var ute efter er, förutsåg er självmordsattack och vann sålunda striden redan innan den var inledd. Nu visade det sig att tanken var annorlunda, men det visste ni ju knappast i den situationen då den uppspelades, varken spelare eller rollperson.

Kruxet är att du hade tid på dig, och lyckades ändå inte komma på något bättre än ovanstående. Hur mycket bättre tror du att det går för en spelledare under tidspress?

Och vad säger att jag är en bra SL? :gremsmirk:
Men för att flippa sidor lite... Hur hade du gjort för att fixa till situationen? (Jag vet att du inte skulle vilja göra det, utan låta allt flyta med, men ... "indulge me" och tänk utanför ramen)

Själv tyckte jag att alternativ två var helt ok, om det finns något att fråga rollpersonerna om (vilket det borde finnas då ni spelat ett tag). Namn på ledare inom organisationen, var finns rebellstyrkor, baser, vad planerar dem, namn på rebellspioner, var finns den förhatlige Skywalker etc...

Troberg

Sinister eater
Re: Crummy endings

Du har glömt jonkanonerna, de disablar bara motståndaren. Imeriet kanske inser att de inte hinner ikapp skeppen spelarna försöker skydda och att några fjuttans X-vingar inte är ett hot mot en star destroyer, och därför vill fånga och förhöra dem.

Inte speciellt långsökt tycker jag.

Bjorn

Hero
Spel vs Metaspel

Och det är där som den verkligt känsliga balansgången kommer: rollpersonens incitament måste även till viss del vara spelarens incitament. Om de är samma så uppstår inga problem.
Men är det inte alltid så att spelaren har incitament som går utöver de incitament som rollpersonen har? Man får t.ex. anta att spelaren har incitament som att ha roligt, njuta av spelandet osv, sedan så har förhoppningsvis också spelaren en önskan att även de andra spelarna (inklusive källarmästaren) har skoj.

Detta kan ju göra att man i viss mån blir tvungen att "töja" på rollpersonens agerande av hänsyn till sig själv eller ens kamrater... Detta brukar vi kalla för metaspel och är även om det knappast är något att eftersträva något som nästan alltid uppstår i en kampanj. (Min erfarenhet är dock att de flesta behoven av metaspel skapas mellan SPELARNA, snarare än gentemot SL.)

I övrigt håller jag dock med dig, storyn är något man bygger tillsamans inte något som tillhör SL. Skulle faktiskt vilja gå ännu längre och säga att storyn är något som byggs av spelarna med SLs hjälp. För det är ju spelarna som kontrollerar det överlägset viktigaste storyelementet; Rollpersonerna.

/Bjorn

Krille

Super Moderator
Re: Spel vs Metaspel

"Men är det inte alltid så att spelaren har incitament som går utöver de incitament som rollpersonen har? Man får t.ex. anta att spelaren har incitament som att ha roligt, njuta av spelandet osv, sedan så har förhoppningsvis också spelaren en önskan att även de andra spelarna (inklusive källarmästaren) har skoj."

Jo, men för det mesta hamnar dessa inte i konflikt med rollpersonens incitament, om de ens överlappar varandra. "Gillar man läget" så kan man ofta ha kul även om man följer rollpersonens incitament, vilket uppfyller spelarens incitament. Problemet uppstår mest om man inte "gillar läget".

Krille

Super Moderator
Re: A new hope

"Men finns det inte ION-weapons som bara sabbar elektroniken? Tractor beam?"

Jonkanoner användes, men de har rätt urusel eldledning och dessutom på capital scale. Ett vapen med +1D i Fire Control där fienden har +6D i Dodge är inte praktiskt användbart. Traktorstrålar är ännu värre - 0D i Fire Control. Det var faktiskt bara två av sex som plockades av några av Star Destroyerns vapen - en av turbolasrar på inloppet och jag på vägen ut efter ett anfall mot sensorbollarna. En rammade bryggan, en rammade undersidans sköldgenerator och en rammade TIE-hangaren. Den sista plockades av fientlig jakt. Tar man i totalt fördelad mängd skada så var jakten överlägsen artilleriet - ingen av de som rammade var oskadda.

"Men det är väl inte alltid uppenbart hur ståryn är tänkt, när man sitter i situationen? Det kunde ju vara så att SD'n var ute efter er, förutsåg er självmordsattack och vann sålunda striden redan innan den var inledd. Nu visade det sig att tanken var annorlunda, men det visste ni ju knappast i den situationen då den uppspelades, varken spelare eller rollperson."

Vi talar väl ur spelledarens perspektiv? Spelledaren vet väl hur spelledaren har tänkt, eller är han mer förvirrad än vad jag är? :gremwink:

Rälsning har inte så mycket att göra med vad spelarna vet som vad spelledaren har planerat och desperat försöker rädda när spelarna gör något oförutsett. Och det är ofta de desperata räddningsförsöken som gör rälsning så läbbans uppenbart.

Vi hade ingen aning om hur spelledaren hade tänkt förrän i efterhand när han talade om det för oss. Vi insåg samtidigt vad vi skulle göra, och jag tror att beslutet kom mer eller mindre outtalat när en av oss sa "vi ses i himlen, Earl" och spelaren som spelade Earl sade "Jäpp!" Vi misstänkte att det inte var vad spelledaren hade planerat (inte ens i min glada ungdom planerade jag äventyr som krävde att rollpersoner skulle begå självmord) och vi fick det bekräftat när spelledaren tog till alla övertalningsmedel han hade, utom möjligen "men då tar ju kampanjen slut, men den var ju underförstådd, för att försöka få oss att inte anfalla.

"Hur hade du gjort för att fixa till situationen? (Jag vet att du inte skulle vilja göra det, utan låta allt flyta med, men ... "indulge me" och tänk utanför ramen)"

Inte. Faktiskt.

För tio år sedan eller så så hade jag nog slängt in ännu ett par divisioner TIEs som hade fått försvara Star Destroyern, medan resten fortsatte med sitt uppdrag och sänkt en av fregatterna, istället för att kalla tillbaka en stor delen av anfallsstyrkan för att försvara Star Destroyern mot ett ursinnigt jaktanfall. På så sätt hade jag nog kunnat sänka en av fregatterna (en av huvudpoängerna) med jakten som var därute, samtidigt som i alla fall några av rollpersonerna hade överlevt (en annan av huvudpoängerna) och kanske fått in lite mer ångest (den tredje huvudpoängen) när de överlevande dessutom hade fått skäll för att de hade övergett fregatterna.

Men jag tror faktiskt inte att jag hade låtit alla överleva. Jag tror inte heller att jag skulle ha fantasi nog att komma på ett sätt att få alla att överleva och lyckas rädda ståryn utan att fuska så mycket att spelarna skulle dö av skratt eller ta till ännu värre fall av deus ex machinae än vad du slänger fram.

Hur som helst är jag rätt glad att det inte inträffade. Händelsen blev bara så mycket fräckare än vad någon av oss hade kunnat tänka oss i början på kampanjen eller ens spelkvällen. Och det gav en rätt viktig lärdom om spelledande.

Krille

Super Moderator
Du har spelat dataspelen för mycket

"Du har glömt jonkanonerna, de disablar bara motståndaren."

ASTRO-OFFICER: We count thirty Rebel ships, Lord Vader. But they're so small they're evading our turbo-lasers!
VADER: We'll have to destroy them ship to ship. Get the crews to their fighters.

Jonkanonerna har ännu sämre eldledning.

"Imeriet kanske inser att de inte hinner ikapp skeppen spelarna försöker skydda"

Det är det man har jakt till.

"att några fjuttans X-vingar inte är ett hot mot en star destroyer, och därför vill fånga och förhöra dem."

Några fjuttans X-vingar ska ju inte vara ett hot mot en stridsstation heller, eller hur?

Troberg

Sinister eater

Jonkanoner användes, men de har rätt urusel eldledning och dessutom på capital scale. Ett vapen med +1D i Fire Control där fienden har +6D i Dodge är inte praktiskt användbart.
Jo, när man har så många kanoner som en star destroyer med eskort så är det användbart...

Tar man i totalt fördelad mängd skada så var jakten överlägsen artilleriet
Låter väl rimligt, de grova kanonerna är för stora skepp.

jag på vägen ut efter ett anfall mot sensorbollarna.
Jag tror det var därför det gick dåligt...

I alla datorspel är de där bollarna sköldgeneratorer!

Rälsning har inte så mycket att göra med vad spelarna vet som vad spelledaren har planerat och desperat försöker rädda när spelarna gör något oförutsett. Och det är ofta de desperata räddningsförsöken som gör rälsning så läbbans uppenbart.
Men lyckliga slut på desperata kamikazeattacker är en standardgrej i Star Wars. Man förväntas göra sånt och man förväntar sig att komma undan med det, det är en del av den världens naturlagar.

Jag kanske skulle låtit en av ramningarna skada star destroyern så illa att den var tvungen att ta det lugnt och ägna sig åt att släcka eld ett tag, så att en heroisk insats räddar de andra spelarna. Har man bara en spelare kvar så kan man fortsätta kampanjen utan att det blir totalkrystat (speciellt när man kan motivera det med att han tilldelas några nya wingmen), men dödar man alla så är det svårt.

En av mina grundprinciper är att heroism ska löna sig. Kanske inte för hjälten, men det ska ha en positiv effekt. Måste jag agera guds hand lite diskret för att uppnå det så gör jag det, men det är ändå långt ifrån en rälsning.

Kimon

Swordsman
Re: Du har spelat dataspelen för mycket

Visst är det märkligt att vapenteknologin gjort så stora framsteg när det gäller "capital ships", men att de fortfarande dras med eldledningssytem från 1950-talet.... :gremgrin:

Men kan de inte monteras på små farkoster a'la fighters och på så sätt användas för att förstöra andra fighters elektronik. Istället för lasern så använder TIE-interceptors jonkanonen?

Troberg

Sinister eater

Varför skjuta bra när man kan skjuta mycket? :gremgrin:

"Imeriet kanske inser att de inte hinner ikapp skeppen spelarna försöker skydda"

Det är det man har jakt till.
Jo, men jakten är inte kraftfull nog för att garantera en kill.

Några fjuttans X-vingar ska ju inte vara ett hot mot en stridsstation heller, eller hur?
Skurkar är alltid överdrivet självsäkra, det hör till...

Troberg

Sinister eater

Men kan de inte monteras på små farkoster a'la fighters och på så sätt användas för att förstöra andra fighters elektronik. Istället för lasern så använder TIE-interceptors jonkanonen?
Jupp, men det beror på när man spelar om imperiejakten har dem.

Krille

Super Moderator

"Jo, när man har så många kanoner som en star destroyer med eskort så är det användbart..."

En Star Destroyer har inte eskort, den är eskort. :gremwink: Och de har faktiskt bara tio jonkanoner och fem traktorstrålsprojektorer, och traktorstrålarna sitter på undersidan för att hjälpa skepp in och ut ur hangarerna.

"I alla datorspel är de där bollarna sköldgeneratorer!"

Jo, men det är datorspelen, det. Idén bygger på ett klipp i RotJ, där en X-vinge blåser bort en av bollarna, följt av ett klipp där en officer rapporterar till amiral Piett att de förlorat bryggans sköldar.

Det finns dock ett antal olika ritningar som pekar ut de stora kupolerna på skrovets över- och undersida som sköldgeneratorer och bollarna på bryggtornet som sensorkluster. Dessutom har vi ju nu Fantomnäsan som visar hur tätt längs med skrovet som skeppsköldarna ligger (en decimeter eller så), vilket innebär att ett anfall med X-vingar inte kan ske innanför sköldarna. Ska man komma åt sköldgeneratorerna så måste man igenom sköldarna först. Det innebär att om bollen var en sköldgenerator så hade den överlastats och slutat fungera innan den exploderade. Den gängse uppfattningen bland nördarna är således att bryggtornets sköldar överlastades och gick ner av A-vingens anfall, vilket möjliggjorde X-vingens anfall mot sensorbollen. Eftersom förlusten av bryggtornets sköldar var allvarligare än en av två sensorbollar så rapporterades bara sköldfallet.

"men dödar man alla så är det svårt."

Det finns alltid fler kampanjer.

Dessutom, om spelarna har ställt in sig på att rollpersonerna kommer att dö jävelheroiskt, och om det kan innebära ett fantastiskt häftigt slut på en bra kampanj, så vore det dumt att inte utnyttja tillfället. Hellre det än att döda rollpersoner när spelarna inte vill det, missa ett jävelbra slut på kampanjen och tvingas att stå ut med ett helt normalbra slut sex månader senare.

Slutligen, man kan ju inte spela Star Wars jämt. Man måste ju prova något av de andra spelen bland de tre hyllmetrarna rollspel. Eller hur?

"En av mina grundprinciper är att heroism ska löna sig."

Det gjorde det ju. Fregatten sänktes inte och femtontusen civila och sårade kunde evakueras och fortsätta kampen mot Imperiet. Definitivt lyckad heroism, enligt min åsikt.

Krille

Super Moderator

"Men kan de inte monteras på små farkoster a'la fighters och på så sätt användas för att förstöra andra fighters elektronik."

Imperiet gillar standarder. TIE Advanced och TIE Defender har jonkanoner som standard. Gunboats likaså. Däremot finns de inte som standard på TIE/ln, TIE Bomber eller TIE Interceptor.

Och som sagt var, Imperiet gillar standarder. :gremwink:

Troberg

Sinister eater

För att göra en lång historia kort så kan jag sammanfatta med att om man vill så finns det massor av fullt tänkbara sätt att rädda en spelare och därmed kampanjen.

Visst, de kanske inte är det troligaste utfallet, men de är också långt ifrån otroliga. Som spelledare kanske man måste spela med en viss kortlek, men man blandar den som man vill...

Krille

Super Moderator

"Varför skjuta bra när man kan skjuta mycket?"

Därför att man inte kan skjuta mycket? :gremwink:

En normal Star Destroyer har 48 turbolaserbatterier, 10 jonkanonbatterier och fem eller tio traktorstråleprojektorer. Samtliga traktorstråleprojektorer sitter på undersidan, men om man antar att de andra sitter jämt fördelade över ytan (vilket de inte gör, utan huvudsakligen i rännan längs med sidan) så innebär det att 24 turbolaserbatterier och 5 jonkanoner kan skjuta mot ett givet mål samtidigt. Det var tolv X-vingar som anföll (våra sex plus sex spelledarpersoner till i divisionen) och om vi även fördelar dessa jämt så blir det 4 turbolaserbatterier och 0,82 jonkanoner per X-vinge. En tredjedel av X-vingarna plockades av Star Destroyerns kanoner. Do the math. Hur många tror du skulle kunna ha plockats av jonkanoner?

"Jo, men jakten är inte kraftfull nog för att garantera en kill."

Säg det till hangarfartygen Soryu, Hiryu, Akagi och Kaga. :gremwink:

Om en Star Destroyer har problem med tolv X-vingar, vad tror du då inte att två ynkans fregatter har med 48 TIE/ln, 12 TIE Interceptors och 12 TIE Bombers?

Troberg

Sinister eater

Hur många tror du skulle kunna ha plockats av jonkanoner?
Minst en om det hade behövts.

"Jo, men jakten är inte kraftfull nog för att garantera en kill."

Säg det till hangarfartygen Soryu, Hiryu, Akagi och Kaga.
Nyckelordet är garantera. Man vill vara säker.

Om en Star Destroyer har problem med tolv X-vingar, vad tror du då inte att två ynkans fregatter har med 48 TIE/ln, 12 TIE Interceptors och 12 TIE Bombers?
Egentligen är det bara bombarna som är ett allvarligt hot, resten kan de överleva tillräckligt länge för att hinna hoppa ut.

entomophobiac

Low Prep High Play

En Star Destroyer har inte eskort, den är eskort.

Till och med jänkarnas största slagkryssare under andra världskriget hade eskorter i form av jagare, fregatter och annat. Så varför inte en Star Destroyer? Det ska väl vara ungefär samma sorts pryl. (Därför tycker jag faktiskt att Rymdopera funkar bättre på film eller i datorspel.)

Troberg

Sinister eater

"En Star Destroyer har inte eskort, den är eskort."

Till och med jänkarnas största slagkryssare under andra världskriget hade eskorter i form av jagare, fregatter och annat. Så varför inte en Star Destroyer? Det ska väl vara ungefär samma sorts pryl. (Därför tycker jag faktiskt att Rymdopera funkar bättre på film eller i datorspel.)
Dessutom har den en jakteskort, vilket var vad jag syftade på.

Krille

Super Moderator
Destroyer = jagare

"Till och med jänkarnas största slagkryssare under andra världskriget hade eskorter i form av jagare, fregatter och annat. Så varför inte en Star Destroyer?"

Därför att en "destroyer" är en jagare. Star Destroyers inte bara är uppkallade efter riktiga jagare, de till och med uppför sig som dem. De är snabba (de hänger på både korvetter och de snabbaste skrothögarna i galaxen utan problem i ANH och TESB). De utför upprensningssvep i flottgruppens utkanter (jakten på Falken i TESB). De till och med agerar eskort åt större skepp (Executor i både TESB och RotJ). Kort sagt, de utför alla roller som en jagare ska utföra. Däremot får man aldrig se dem med egen eskort. De agerar ensamma för svep och förföljelse, eller som eskort åt andra, precis som en jagare.

Slagskeppets roll tas inte upp så mycket av Star Destroyers, som av befälsskeppen (slarvigt kallad "Super Star Destroyer"), inte av Star Destroyers.