Nekromanti Spelledarhjälpmedel - dina favoriter?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Det finns mängder av spelledartillbehör, allt från spelledarskärmar till kortlekar med föremål, dungeon tiles, stämningsmusik, datorprogram etc.

Vilka spelledartillbehör använder du? Hur använder du dem?Vilka skulle du inte klara dig utan? Vilka undviker du till varje pris?

Själv använder jag olika tillbehör för olika spel, men det är ett töntigt svar på frågan, så jag specificerar lite mer. Eftersom jag i huvudsak är intresserad av amerikanska fantasyspel så ser listan över obligatoriska spelledarhjälpmedel ut så här:

1. Battle mat eller dungeon tiles.
2. Miniatyrer.
3. Anteckningsblock.

Bland de tillbehör som är nice, men inte need så gillar jag följande:

1. Spelledarskärm - ja, det är nice att kunna ha anteckningar och äventyrsböcker lite undangömt, särskilt när de är illustrerade och man inte vill att spelarna i förväg ska se vad det är för monster på ingång.
2. Dator - det finns massor av bra program som är praktiskt att ha vid spelledande, dessutom tenderar jag att ha reglerna på datorn så att man snabbt kan söka och slå upp.
3. Stämningsmusik - hjälper både mig och spelarna att komma in i rätt mode.

Jag insåg när jag skrev att mitt svar var ganska uppenbart och tråkigt, så nu hoppas jag att ni har massor av fantasifulla och finurliga förslag.

krank

Går ondskans ärenden
Tja, jag använder mig i stort sett av följande:

Spelledarskärm - väldigt sällan, helst inte alls. Föredrar låga bord att ha saker på för att dölja dem. Använder aldrig de regler och skit som står på dem ändå...

Stämningsmusik - inte nödvändigt, men bland de viktigare grejerna för mig. Till skillnad från Solve upplever jag att det är ganska klätt att få den här biten att funka.

Tärningar - men helst typ som färdigslagna på papper eller nån elektronisk variant.

Netbook - skulle jag ha svårt att klara mig utan. Stämningsmusik, spelledaranteckningar, allt sånt. och en netbook är liten och smidig, och stör inte.

Handdator - om jag inte orkar använda netbooken. I mitt fall en gammal Psion 5mx, laddad med schysst wikiliknande databasmjukvara.

PSP - för att visa SLP-porträtt, om såna finns.

Anteckningsblock - tja, behöver det förklaras?

Handouts - kartor, tidningsartiklar...

Jag vågar påstå att inga av dessa är helt nödvändiga. Den viktigaste grejen är väl att jag har antingen anteckningsblock, eller en handdator, eller en netbook. Kan även funka med iPod Touch om det kniper.

Jag använder aldrig miniatyrer eller så. Kanske för att det så sällan blir strid...

Storuggla

Champion
1. Anteckningsblock. Om jag inte kan göra mindmaps, anteckna, rita en ful pingvin eller krafsa ner namn medan jag spelleder så går det bara inte. Speciellt om det ska föreställa en kampanj eller ett äventyr längre än ett spelmöte. Och verkligen om jag spelleder något jag själv hittat på istället för ett köpeäventyr. Anteckningsblock är beviset på att det finns en gud och att hon har ett bedårande leende.

Det är väl allt jag behöver. Har jag ett block kan jag komma hur långt som helst. Saker som jag gillar att ha men kan klara mig utan -

1. Spelledarskärm - för att dölja vad jag skrivit (eller för att dölja hur lite jag skrivit), plus att ha mina tärningar bakom. Och mitt godis. Och min kaffekopp så ingen spelar spottar i den.
2. Någon sorts miniräknare. Spela HARP eller Rolemaster utan? 64 + 87 -35? Eh... klick klick klick aha! Miss. Nu är det trollets tur.
3. Kaffe. Jag kan spelleda utan kaffe, men om jag ska sitta och prata och hålla på i några timmar behöver jag något att dricka för fan, och kaffe är gott.

Det vore kul att testa på en bra battlemat och figurer eller något också, men hittills har jag inte spellett spel som gör sig bra med dessa länge nog (det var lite D&D3.0 när det kom). Jag hoppas Epic Roleplaying ändrar detta.

Storuggla, anfall postmannen

solvebring

Superhero
Någon sorts miniräknare.
Åh, det glömde jag ju!
Är asakass på matte. Då menar jag verkligen asakass. Så om det går utöver att lägga ihop tärningsresultat och modifikationer etc. så går det klart snabbare på räknaren än i mitt huvud. Plus att mer exakta värden kan vara bra.

Vitulv

solvebring said:
Någon sorts miniräknare.
Åh, det glömde jag ju!
Är asakass på matte. Då menar jag verkligen asakass. Så om det går utöver att lägga ihop tärningsresultat och, modifikationer etc. så går det klart snabbare på räknaren än i mitt huvud. Plus att mer exakta värden kan vara bra.
Jag är också dålig på huvudräkning, i synnerhet subtraktion. Jag vet inte varför, för jag är inte dålig på matematik i övrigt, och jag är åtminstone normalbegåvad (troligtvis över medel).

Jag har 43 HP och tar 17 i skada... öööööööhhhh.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
  • Ett A4-blad, vikt på mitten, samt en blyertspenna.
  • En namnlista.
  • Vatten.
  • Tärningar så det räcker åt alla.
  • Eventuellt referensmaterial.

Big Marco

Läskig
Vitulv said:
Lite OT (återkommer till grundfrågan) men ett tips som fungerar för mig. Värdet du skall subtrahera med (17 i ditt exempel) adderar jag x till så att värdet blir det närmaste högre tiotalet. Samma x läggs till värdet som skall subtraheras från. Då tiotal är enklare att räkna med.

Så tankemässigt blir det exempel: 43(+3) - 17(+3) --> 46 - 20 = 26.

krank

Går ondskans ärenden
Vitulv said:
Jag är också dålig på huvudräkning, i synnerhet subtraktion. Jag vet inte varför, för jag är inte dålig på matematik i övrigt, och jag är åtminstone normalbegåvad (troligtvis över medel).

Det är det här som är anledningen till att jag vägrar system med matte. jag vägrar miniräknare och är - precis som du - helt borta när det gäller subtraktion. jag tycker heller inte att de matematiska övningarna brukar tillföra så värst mycket till hur kul jag har...

Craygh

Swordsman
Den Upplyste Despoten said:
Vitulv said:
Lite OT (återkommer till grundfrågan) men ett tips som fungerar för mig. Värdet du skall subtrahera med (17 i ditt exempel) adderar jag x till så att värdet blir det närmaste högre tiotalet. Samma x läggs till värdet som skall subtraheras från. Då tiotal är enklare att räkna med.

Är den vanligare metoden att tänka 40 - 14 = 26 som jag gör då eller? ((43 - 3) - (17 - 3))?

solvebring

Superhero
Den Upplyste Despoten said:
Vitulv said:

Ja, subtraktion är extra svårt, håller med dig, Vitulv, även om du nu i motsvarighet till en annan inte är kass på matte annars.

Nåväl, det jag egentligen ville säga var: Tack marco, smart lösning! :gremsmile:

Craygh

Swordsman
.... så det finns alltså seriöst hela spelgrupper med folk där ingen kan subtrahera exempelvis 17 från 43 på mindre än, säg, fem sekunder?

krank

Går ondskans ärenden
Craygh said:
.... så det finns alltså seriöst hela spelgrupper med folk där ingen kan subtrahera exempelvis 17 från 43 på mindre än, säg, fem sekunder?
Ja.

Arfert

Facit
Craygh said:
Ja.

Arfert

Facit
krank said:
Vitulv said:

Det är det här som är anledningen till att jag vägrar system med matte. jag vägrar miniräknare och är - precis som du - helt borta när det gäller subtraktion. jag tycker heller inte att de matematiska övningarna brukar tillföra så värst mycket till hur kul jag har...
Jag kan möjligen tänka mig att behöva en miniräknare när man skapar rollpersonen, men system där en miniräknare kan komma till pass under själva spelandet går fetbort.

krank

Går ondskans ärenden
Arfert said:
Jag kan möjligen tänka mig att behöva en miniräknare när man skapar rollpersonen, men system där en miniräknare kan komma till pass under själva spelandet går fetbort.
Absolut, det var det jag menade.

Vitulv

krank said:
Arfert said:
Absolut, det var det jag menade.
Jag håller i stort med. Men egentligen tycker jag inte att ett system där man måste räkna 43-17 HP behöver en miniräknare, så D&D4 går inte fetbort.

Craygh

Swordsman
EON är farligt på det där om man vill spela länsherre. Både krigsföring och länsförvaltning kräver grymma mängder division.

Storuggla

Champion
Det exemplet är inga problem. Jag snackar om ekvationer som 53 + 79 +15 -30 + 1d100 = X

I strid. Kul.

Storuggla, avis på ormar