Nekromanti Spelledarhjälpmedel - dina favoriter?

MrG

Swashbuckler
Använder
Karaktärsblad (nästan alltid designade just för kampanjen)

Anteckningsbok (oftast har jag inte så mycket scenario nedskrivet, så det gäller att anteckna allt som inte ska glömmas bort)

Blyertspennor (bläck går ju inte att sudda)

Te och/eller kaffe (pauser i prat, vakenhet, mysfaktor)

Musik (främst för att sätta när vi börjar spela)

Bord (att lägga ned mina papper på, men inte alltid att sitta runt)

Stol (som jag sätter mig på om spelarna har längre diskutioner med varandra, det är oftast då jag dricker mitt te, spelleder gör jag annars främst stående)

Barnvakt

En d20 och eller några d6or (för när slumpen känns som den behövs)

Regler (mest som referns och som anteckningsunderlag och typ max till varannan kampanj)

Klarar mig inte utan
Ett litet anteckningsyta
En tärning (eller är i alla fall rätt vilsen utan)
Varmdryck

Undviker
Spelledarskärm (den är ivägen)
Regelsuplement (försöker ni lura mig på pengar? varför annars hade ni inte med det i första boken?)

-Gunnar (som spelleder för lite just nu...)

quisling

Warrior
Alltid med
Kaffe.

Anteckningspapper i spridda skurar, av någon anledning har jag aldrig block nuförtiden, men måste ändra på det så att mitt kaos blir mindre kaotiskt.

Tärningar. Men de flesta har med sig egna tärningar. Vi är vidskepliga.

Blyertspennor. Som försvinner hela tiden.

Regelböcker, äventyrsmoduler och annat som nog kommer att leda till svåra ryggproblem om några år.

Borde alltid vara med
Stämningsmusik. Men den fungerar sällan bra i fantasy, av någon anledning, så den får oftast vara tyst. I Kult, andra skräck- nutids- eller SF-rollspel är det dock mycket önskvärt.

Stämningsbelysning. Håll med om att det är svårt att spela rollspel när solen skiner och det springer runt lekande barn utanför, samtidigt som det är en mörk och regnig höstdag in-game. Tyvärr svårt att göra något åt.

Handouts. Men tiden räcker inte alltid till.

Rollpersoner. Men ibland glömmer man.

tull

Hero
Min inne lista (Ebba von Sydow skriver också sådana)
Anteckningsblocket att skriva saker i.
En penna.
Ett sudd.
Tärningsburken att pilla i.
Typ en stor stol som man kan luta sig bakåt i.
Ett bord. (använder 3 totalt.)
Den stora bägaren att fylla vätskan i.
Den stora skålen att fylla krubb i.
Spelledarskärm att gömma sig bakom när man blir nervös.
Böcker med farligheter att bläddra i.
Viljelösa spelare.
Bakgrundsmusik (wardruna).
Ljus som luktar lustigt.
Ett fotografi på kungen.
Laptop, skrivara och scanner. (när man får oväntat besök)
----
Dessa tror jag är på inne listan. I alla fall i teorin.
Figurer.
Battlemat.
Dungeon tiles.
Bendy walls.

Min ute lista (Ebba von Sydow skriver också sådana)
Mobiltelefonen (får bara en massa jobbsamtal)
Té (det luktar alltid fransk, polsk eller burmesisk bordell)
Kostym (har svårt att koppla av då, tänker bara på jobb)
Blommor.

spaderace

Veteran
Viljelösa spelare, O Evil Overlord?

Är det inte de som inte hittar på något roligt?

omgbambi

Veteran
Penna o Papper (no shit verkar som det är standard för alla) men jag klarar mig inte utan ett anteckningsblock!
Det kan vara att sitta och plita ner ondskefulla planer som man kommer på, skriva ner namnet på den där bartendern som man kom på att han kan nog ha en viktig roll någon gång senare... Eller bara att kladda i när spelarna sitter och velar fram och tillbaka om deras stundande död.

tärningar
böcker
chips
cola
bullar
lite frukt
musik av något slag, vår grupp är rätt obrydda om vad det är för musik bara det är någon musik.

Vad som går fetbort:

Mutant Mixern, seriöst det är en fin tanke och allt tjo och tjim men när man invaderat securitcomplex nummer 50 i ordningen och samma varningssignal tutar på tar det lite udden av allt.
Baguetter
Knäckebröd
Kakor
Allt som smular i överflöd; hatar att hitta en halv macka i regelböckerna..

Trötta / Bakfulla spelare

ps. fysisk kontakt is the shit. En scén kan utvecklas något enormt när folk vågar agera.

Skrik! Slå i bordet och vält undan stolen om du är förbannad! Viska och var intim om det är så det utspelas. Rollspel skall upplevas i huvudet? Rollspel skall väll upplevas eller? Jag älskar när gränsen mellan improvisationsteater och rollspel suddas ut.

Agera!

krank

Går ondskans ärenden
xDanielx said:
Mutant Mixern, seriöst det är en fin tanke och allt tjo och tjim men när man invaderat securitcomplex nummer 50 i ordningen och samma varningssignal tutar på tar det lite udden av allt.

...du menar att det ens finns någon udd kvar när man invaderar sitt femtionde mer eller mindre identiska securitycomplex? =)

Sedan är jag ingen gigantofan av MM själv, den är lite begränsad och saknar den typ av exakta kontroll + tangentbordsstyrning jag uppskattar...

omgbambi

Veteran
krank said:
xDanielx said:

...du menar att det ens finns någon udd kvar när man invaderar sitt femtionde mer eller mindre identiska securitycomplex? =)

Sedan är jag ingen gigantofan av MM själv, den är lite begränsad och saknar den typ av exakta kontroll + tangentbordsstyrning jag uppskattar...
Nä det är väll sant :gremtongue: Men som du säger.. den är begränsad och känns nästan lite klumpig.

Blir sånt onaturligt avbrott när man hör 'vänta vänta, skall bara' och så går det en minut innan jag/någon annan sl hittat rätt ljud (som dessutom, i värsta fall, bara varar i den rundan). Alt. att jag glömmer att stänga av industriljudet som de hade på Forge Worlden men nu är de på en djungelplanet.. :EEEEEE

krank

Går ondskans ärenden
xDanielx said:
Blir sånt onaturligt avbrott när man hör 'vänta vänta, skall bara' och så går det en minut innan jag/någon annan sl hittat rätt ljud (som dessutom, i värsta fall, bara varar i den rundan). Alt. att jag glömmer att stänga av industriljudet som de hade på Forge Worlden men nu är de på en djungelplanet.. :EEEEEE
Mjo. Jag jobbar ju på en ny version av mitt eget ljuduppspelarprogram Tempest, där "hitta rätt ljud" betyder att man trycker först F1-F12 för tolv olika spellistor, och sedan trycker 0-9 för tio låtar per spellista. Två knapptryckningar - jag brukar inte ens titta på datorn, jag noterar knapptryckningar i mina spelledaranteckningar bara.

mcwolfe

Veteran
Han said:
Skön tråd.
<ul style="list-style-type: disc">[*]Gem.
Vettigt att markera skador med. Helst ska de vara färgmarkerade, så att jag kan använda olika skadesystem, där ett blått exempelvis ger en skada, ett rött tre och ett gult fem. Det är rätt skönt att behöva slippa säga skadepoäng i sina beskrivningar.[*]Initiativbräde.
Ett väldigt enkelt och tydligt bokföringshjälpmedel. Kan även ställa ut tärningar där för att visa hur många motståndare det är kvar.[*]Figurer och battlegrids.
Spelarna tappar fantasiförmågan när det kommer fram fysiska saker som representerar deras rollpersoner. Det blir ofta ballare på ett enklare sätt om spelarna bara visualiserar allting i huvudet.[/list]/Han som nu snackade utifrån sitt perspektiv som spelledare för som spelare har han nog annorlunda preferenser
Ska vi se här

Gem-grejen: Genial.. att jag inte tänkt på det tidigare. Nu kan jag äntligen få lite användning för pokermarkerna jag har liggandes här (eller alla glaspluppar för den delen). Om det är ok så nämner jag gärna det som tips på min rollspelsblogg

Initiativbrädet: Hmm.. måste provas i någon form. Överlag så har jag mer och mer börjat intressera mig för just interaktionsdesign när det gäller rollspel.

Däremot måste jag erkänna att jag inte håller med i aversionen mot miniatyrer osv. Även om jag inte alltid använder strategiska regler som i DnD4, så brukar jag ha en grov karta med figurer. Hittills har jag inte märkt att folk har svårare att visualisera (snarare tvärtom) med miniatyrer, men framförallt så är det tydligare vad som händer. Istället för att varje person har sin uppfattning om vart saker finns, så finns det nu en gemensam utgångspunkt för berättandet.

/McWolfe