Vad jag använder är till större delen standardmässigt:
1) Berättelseanteckningar (scenarion, anteckningar vad som har hänt etx.): utan dem har jag svårt att improvisera fritt, men ligger dem bara där behöver jag inte bry mig särskilt mycket om dem.
2) Tärningar: ja, gissa varför?
3) Stämningsmusik: tillhör den skaran som tycker det är bra och stämningsfullt att ha något i bakgrunden. Hjälper att sorla bort ljud utifrån också. Blir dock som bäst med särskild timing, men det är sällan jag verkligen lägger ned tid på det.
4) Dryck: både för rösten och för att hålla sig vaken - att kliva upp för att arbeta vid 4.30 gör att man tröttnar fortare har jag märkt).
De två sakerna som är kanske är lite mer ovanliga är:
5) Diktafon: spelar ibland in berättelserna, både som minnesanteckningar och som underlag för utvärdering av speltest.
6) Karaktärsbilder: eftersom jag har en tendens att dra in mängder av olika personer och ständigt skifta mellan uppsättningarna i olika scenerna blir det vanligen lätt rörigt att hålla reda på alla (förståeligt när det rör sig om 20+ viktiga personer och runt 30-40 mindre viktiga). Det har fått mig att skriva ut bilder på personen med en liten namnbricka längst under, klistra det på en kartong (för att de ska bli mindre sladdriga) och sen plasta in dem. Det har jag märkt blir väldigt praktiskt då jag spelleder.
Har aldrig använt dator, men det beror nog mer på att jag inte orkar släpa med mig min otympliga och ljudliga dator. Är dock inte stängd för det. Spelledarskärmar använde jag mycket förut, men numer är det inte något som känns sådär jätteviktigt. Okej, det är bra att dölja papper bakom men inte mer. Det är bara "fuskare" som slår tärningar bakom SL-skärmen.