Från den gode Risings kloka analer
Förlåt, förresten, för att jag skrev ett kapitel om dvärgarnas bakgrundshistoria. Min avsikt var inte att påtvinga er någon dogmatisk syn på världen som ni måste acceptera för att få spela mitt spel. Ni kan korrigera den informationen om ni vill, eller strunta i den helt och hållet om ni så skulle föredra. Jag ber förresten om ursäkt för kartan över världen som jag visade på föregående uppslag. Det är inte så att jag vill peka med hela handen och bestämma för er hur världen ser ut. Ni kanske har helt egna idéer. Kör på dem, i sådana fall. Jag passar förresten också på att be om ursäkt för att jag kallat spelet för ett "fantasy"-rollspel. Ni kan ju vilja spela vilda västern med det, om ni vill, genom att bara strunta i den världsinformation jag har skrivit och ersätta den med..."
Nu visar du ju med ganska stor tydlighet hur dumt det kan bli med en fjösig och dåligt skriven disclaimer, gott så.
Men det ändrar ju inte på det faktum att man kan skriva en disclaimer på ett annat sätt.
För att ta ett steg bakåt, det var en lång och mastig text du presterade därför behöver man stå lite på håll när man skriver, så tycker jag man måste tänka på målgruppen när man skriver ett rollspel.
Här förutsätter du att man fattar själv att man kan ändra på reglerna precis hur man vill, det vet ju alla som spelat rollspel eller hur? Dessutom kan jag ju plocka sönder reglerna och välja att använda bara några väl valda delar. visst är det så.
Men ibland kanske man försöker berätta hur ett spel ska spelas för några som inte spelat tidigare, alternativt några som är ganska unga och inte spelat så länge, som faktiskt inte direkt inser att självklart kan man manipulera bokens innehåll precis som man vill.
Nu skulle man ju kunna säga att för nybörjare berätta hur man ska spela ett rollspel, men jag tror att man ändå bör berätta att det är ok att mickla med regler, värld och spelstil.
Jag tror nämligen inte det är självklart för alla. även om det är självklart för alla som håller till på rollspel.nu.
Men inte är det hela den tänkta marknaden för ett spel? Eller det kanske det egentligen är? Den här sista meningen är en ärligt menad retorisk fråga, (det lät lite märkligt jag vet).
jag skulle föredra någon snärtig mening i spelets inledning som sade nånting klokt om förändringar i rollspelet.
Sov gott allihopa
Bombu