Mekanurg
I'd rather be different than indifferent.
Det urpsrungliga spelsystemet till Okeanos har lagts åt sidan. Det var alltför omständligt. Nu står jag inför ett intressant val, nämligen vad som ska bli dess nya regelmotor. Det handlar om ett fantasyspel med upptäcktsfärder, monster, katakomber, sjöfart och social interaktion. Fantasy i Star Treks anda, så att säga.
Jag vill ha en spelmotor som inte kräver en massa regelbläddrande. Utan där reglerna är lättöverskådliga och enkla att implementera.
Jag är gammal BRP-spelare och funderar därför på att använda något om liknar DoD Svarta lådan. prcentbaserade färdigheter och en motståndstabell. Nackdelen är den svaga kopplingen mellan grundegenskaper och färdigheter. Skadesystemet med kroppspoäng är också inte så upplyftande.
Något annat vore en variant på Star Wars D6. Det använde jag i exvis Gondica. Där har jag dock fått höra att många tycker att det är svårt att summera stora klasar d6:or.
Det vore kul att få lite konstruktiv feedback från folk här på WRNU. vad anser just du är ett lämpligt val?
Jag vill ha en spelmotor som inte kräver en massa regelbläddrande. Utan där reglerna är lättöverskådliga och enkla att implementera.
Jag är gammal BRP-spelare och funderar därför på att använda något om liknar DoD Svarta lådan. prcentbaserade färdigheter och en motståndstabell. Nackdelen är den svaga kopplingen mellan grundegenskaper och färdigheter. Skadesystemet med kroppspoäng är också inte så upplyftande.
Något annat vore en variant på Star Wars D6. Det använde jag i exvis Gondica. Där har jag dock fått höra att många tycker att det är svårt att summera stora klasar d6:or.
Det vore kul att få lite konstruktiv feedback från folk här på WRNU. vad anser just du är ett lämpligt val?