Re: Får tacka för ikväll [edit]
"
* eftersom man har ett grundvärde i färdigheter och sedan en kasse med mods hade jag velat ha en FV ruta och sedan direkt bredvid en ruta för FV+Mods."
Ok, nog för att vapen ger bonus, men är det inte lite onödigt att skriva "+3" (eller ok, det ihopräknade FV:t) på exempelvis alla sina fyra Lärdomsfärdigheter? Jag såg att
thark hade gjort det på alla sina färdigheter. Kanske bör jag göra en vit ruta till vänster om "FV", där man kan fylla i bonusen (se bild nedan)? För att addera mellan 1-5 är väl egentligen inte såå svårt? Kom igen nu.
(men om fler klagar, så får jag väl ändra)
"
eftersom ålder är en faktor vid karaktärsskapandet tycker jag att ålder borde ha en egen ruta, liten grej måhända men ser bättre ut än siffror i marginalen."
Du ska ju skriva åldern bland karaktärsdragen. Själv är jag inte heelt nöjd med att man ska välja ålder sådär. Det känns så hafsigt, så om någon har något bra förslag. Jag ville gå ifrån åldersgrupperna i gamla DoD och då särskilt att åldern för åldersgrupperna varierade från ras till ras. Angående att du klagade på att du hade ett erfarenhetspoäng som du inte kunde använda. Varför höjde du inte din ålder med ett år bara, så att du kunde höjt någon färdighet med högre FV?
"
du har lämnat gråarutor för kategorinamn för färdigheter, varför då inte göra slag i saken och fylla i kategorierna där? Vi skrev ändå ut dem allihopa."
Det är meningen att man ska fylla i stridskonster, gyckelkonster och besvärjelser där också. Jag har inte fyllt i namnen, eftersom då måste jag göra ett speciellt formulär för magiker som har en kolumn för sina besvärjelser
eller ha ett standardformulär med besvärjelser som alla andra "levnadsbanor", förutom magiker inte kan använda.
Besvärjelser har dessutom något som kallas för Fluxvärde (förkortas FV, tadaa - en tanke bakom det hela
) och FV för besvärjelser anger hur många kraftpoäng som de kostar att frammana. För den nyfnikne så använder man färdighetsvärdet för Magiskola när man kastar besvärjelsen. Besvärjelser till magiskolor fungerar precis som stridstekniker och gyckelkonster. Det är något som man köper till magiskolan.
"
Den Behagande? Kom igen, vi tänker allihopa på prostituerade, det funkar tyvärr inte "
Men buhuu....
"
5st utrustningsval, funkar det så perfekt? Som tjuv fick jag mig en läderharnesk och en huggare och..."
Jag har inte gjort utrustningsreglerna, så det där var något som jag mest delade ut. Precis som hjältepoängen och vad man kunde köpa för dem. I framtiden kommer jag att göra
olika äventyrspackningar som man får välja bland.
"
Ålder ger mig mer EP vid skapande, varför spelade jag egentligen inte 55 år gammal? Finns det några minus med att vara gammal? Vad händer när jag spelar alv som är 755?"
Du får sänka grundegenskaperna, ju äldre du är. Börjar faktiskt redan vid 25 års ålder. Glömde bort det. Och alverna får man inte spela.
Men allvarligt. Jag skulle nog vilja ha något sorts tak, som även kan fungera med höjningsreglerna. För till sist så tycker jag att man bara ska kunna fördela om poängen och inte höja dem.
"
Satsa var spännande och väldigt roligt att rollspela ut så detta tyckte jag om <3"
thark gjorde det där på ett snyggt sätt en gång när han sade "Jag satsar fyra och siktar på ögonen". Det är precis så jag vill att man ska beskriva sin handling.
"
...sedan hade jag gärna velat se en liten utökning av dem, ibland kände man sig lite låst tyckte jag typ 'okej jag kan stå still eller ducka, men jag VILL ju verkligen verkligen hugga tillbaka direkt och ta hans ynkliga lilla smäll'."
Ja, det är väl bara att skita i att avvärja anfallet och hugga tillbaka?
Det fungerar ju bra till en början när ni inte är skadade. Det är ett risktagande, eftersom du kan bli kritisk skadad. Tanken är att man faktiskt ska tänka taktiskt i striden. Det är också tänkt att man ska kunna gå genom flera tärningsslag för att förklara en handling. Det är dock lite svårt att få fram i reglerna och kan vara mycket att komma ihåg från ett tärningsslag till ett annat.
Men säg att du skiter i att avvärja dig och sedan hugger tillbaka. Det kan tolkas som att man undviker (för man undviker ju faktiskt alltid passivt, eftersom den andre måste göra ett tärningsslag) och gör en rippost. När
thark (mycket exempel med honom) sket i att avvärja sig mot vätten som sprang och sedan anföll honom i ryggen så beskrev jag inte det som att vätten missade och att thark sedan vände sig om och högg, utan istället så vred jag klockan tillbaka och sade att thark såg vätten komma och vände sig om och stack svärdet i hjärtat på vätten innan den hann att hugga. Eller ja, tharken beskrev det mesta. Jag påpekade mest att det hela kunde ha skett innan vätten ens hann att hugga.
Det är svårt att få till sådant i ett spelsystem. Någon gång ska jag skriva ett som fungerar på det sättet.
Men inte idag.
"
Problemet vi stötte på var ju som sagt när en spelare hamnade ett helt varv efter oss andra och plötsligt såg ut att stå först i turordningen."
Jag måste ha gjort något fel i att jag blandade ihop vättarnas markörer och så fick
Gud fler attacker mot sig.
"
Nu känns det som jag gnäller alldeles massa och det känns väldigt tråkigt..."
Det är konstruktivt gnäll och det gillar jag. Ni förklarar tankarna bakom varför ni inte gillar en viss sak och föreslår lösningar. Sådant uppskattas. Även om jag kanske verkar negiera allt ni skriver så lovar jag att jag kommer att gå tillbaka om någon månad och läsa om allting och försöka supa in det. Det är något som jag brukar göra.
"
INGA JÄVLA RUNOR som gör 3T6 I skada!"
Haha, jag ville bara visa hur vättarna frammanade magi. Borde ha begränsat mig till 2T6. Stackar Feu fick ju 17(!) i skada direkt. Tack och adjöss för fisken.
/
Han som tyckte det var kul att träffa två nya #rpgonlinare
<font size="1">[edit] Lade dit bilden.</font size>