Nekromanti Speltimmen v34 2016

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG.

krank

Jag kan säga redan nu att sannolikheten att jag skriver om No Man's Sky denna vecka är rätt stor. Men jag ska vänta tills jag har det på mitt Steamkonto...

Korpa

Umenörd
Det här är inte något nytt för den här veckan, men jag spelar Diablo 3 säsong 7 just nu. Min wizard tog med nöd och näppe GR60 förra veckan (vilket är lite av ett solorekord för mig någonsin!) och jag peppar att få nog bra gear för att kunna köra med lätthet på t13!

Jag ska också kika på builds som passar för grupp-spel då det är något av den bästa exp och loot man kan få, plus att det är roligare så.

Som lägsta prio är att utrusta min monk, mest för att jag inte har bestämt mig för vad för build jag är ute efter där. Group support, kanske? Jag får se.

krank

Jag har just lyckats slita mig från No Man's Sky efter fyra timmars spelande.

Jag kanske är konstig, men jag ser inte riktigt någon anledning att förbeställa spel. Eller bli sådär superhypad inför spelsläpp. Peter Molyneux har varit en del av spelindustrin i flera decennier, och någonstans måste väl folk kunna lära sig att man inte kan ta en utvecklares ord som absolut, omutlig sanning att hänga upp hela sitt liv på? Utvecklare pratar om saker de jobbar på, som finns i den nuvarande versionen av spelet, som finns på ritbordet och som de tror kommer med, och så vidare. Ibland är de lite säkrare än de kanske borde vara, men var och en som varit det minsta vaken de senaste årtiondena vet att allt som sägs innan spelet är släppt bör tas med en stor nypa salt.

Jag har förstått att väldigt många är väldigt arga på det här spelet och framför allt dess tillverkare. Väldigt, väldigt arga. Och jag har lite svårt att se den ilskan som riktigt berättigad. Varför har de här människorna med vett och vilje kastat sig in i ett såpass huvudlöst stadie av ren hype att det spel de förväntar sig överhuvudtaget inte kan existera i sinnevärlden? Varför har de inga coping mechanisms för när spel inte levererar? Är det så himla kul att vara jättearg? I mina ögon är den enda rimliga strategin vad gäller kommande spel att hålla huvudet kallt. Hålla lite koll, men inte hetsa upp sig. När spelet är släppt kan folk som har mycket pengar få köpa det och spela in lite gameplayvideos så att man kan fatta ett informerat beslut om köp. I den mån man skapar sig förhoppningar bör de hållas ganska modesta. Och aldrig, aldrig förbeställa.

När No Man's Sky-recensionerna började komma in så stämde de rätt väl med det allmänna intryck jag fått av spelet. Lite crafting, utforskning av snygga miljöer, lite survival. Inget Elite Dangerous, inget Star Citizen. Lagom enformigt, dvs passar oss som gillar enformiga spel ganska bra.

Så jag tog och skaffade mig möjligheten att testköra spelet på min dator (eftersom det sades att spelet var instabilt - även om många som tyckte att spelet var instabilt verkar ha försökt köra det på sina bärbara datorers intel-grafikkort, istället för att köra spelet på en riktig dator med ett riktigt grafikkort. Så som det står i minimikraven). Jag fastnade såklart direkt - ett helt perfekt spel för mig.

Den där första rundan var rätt magisk. Planeten var snygg och cool; det var för varmt dagtid så då fick jag vara försiktig när jag förflyttade mig, och se till att vila i svala grottor då och då. Jag såg märkliga djur och kullar gjorda av guld. Jag hittade en förstörd och övervuxen forskningsstation tillhörande en utomjordisk ras, och där fick jag koordinater som ledde till en av deras ruiner. Där fick jag lära mig mer av deras språk, så när jag till slut träffade en så kunde jag hjälpligt förstå vad hen menade. Vi gjorde affärer.

NMS slog mig som ett närmast perfekt spel för mig: lagom långsamt, lätt, ganska repetativt, mycket snyggt, och med en hel del intressanta upplevelser/berättelser. När det dessutom finns en huvudstory att följa, så att man faktiskt kan bli klar med spelet, så var jag helsåld. NMS blev det första spel jag någonsin köpt för £60 på Steam.

Och det är fantastiskt.

Min andra vända (mina sparfiler försvann när jag bytte till Steamversionen) började också på en planet med mycket värme. Den var dock lite tråkigare, och så var den utomjordiska rasen jag kom i kontakt med inte alls lika charmiga. Jag mötte ju Korvax första vändan; de är ju närmast perfekta för mig. Här fanns dessutom jobbiga aggressiva insekter.

Men... Fyra timmar senare har jag utforskat skiten ur den första planeten och äntligen valt att byta planet. Jag har rätt många ord att kommunicera med och började få grepp om spelloopar och ekonomi, så jag kände för ett miljöombyte. Den nya planeten är så cool och snygg att jag bara stod och gapade. Eller om det är en måne, jag hann inte uppfatta vilket =). Hursomhelst: Pastellfärgade fält, flygande stenar, gigantiska cylindeformade stenpelare med skog ovanpå... Magiskt! Jag kan knappt vänta med att utforska stället.

Jag har letat efter ett spel att slappna av med medan jag väntar på 1.0-release av Take On Mars. Det här ser ut att bli det spelet. Fy djävulen vad bra det är.

Lite screenisar.

BETYG: 95

Lukas

Mannen i Gult
krank;n194706 said:
Jag har just lyckats slita mig från No Man's Sky efter fyra timmars spelande.

Jag kanske är konstig, men jag ser inte riktigt någon anledning att förbeställa spel. Eller bli sådär superhypad inför spelsläpp. Peter Molyneux har varit en del av spelindustrin i flera decennier, och någonstans måste väl folk kunna lära sig att man inte kan ta en utvecklares ord som absolut, omutlig sanning att hänga upp hela sitt liv på? Utvecklare pratar om saker de jobbar på, som finns i den nuvarande versionen av spelet, som finns på ritbordet och som de tror kommer med, och så vidare. Ibland är de lite säkrare än de kanske borde vara, men var och en som varit det minsta vaken de senaste årtiondena vet att allt som sägs innan spelet är släppt bör tas med en stor nypa salt.

Jag har förstått att väldigt många är väldigt arga på det här spelet och framför allt dess tillverkare. Väldigt, väldigt arga. Och jag har lite svårt att se den ilskan som riktigt berättigad. Varför har de här människorna med vett och vilje kastat sig in i ett såpass huvudlöst stadie av ren hype att det spel de förväntar sig överhuvudtaget inte kan existera i sinnevärlden? Varför har de inga coping mechanisms för när spel inte levererar? Är det så himla kul att vara jättearg? I mina ögon är den enda rimliga strategin vad gäller kommande spel att hålla huvudet kallt. Hålla lite koll, men inte hetsa upp sig. När spelet är släppt kan folk som har mycket pengar få köpa det och spela in lite gameplayvideos så att man kan fatta ett informerat beslut om köp. I den mån man skapar sig förhoppningar bör de hållas ganska modesta. Och aldrig, aldrig förbeställa.
Men alltså när en spelskapare bara någon vecka innan ett spelsläppts säger en massa saker som visar sig vara rena lögner så är det inte okej, och det kan du väl inte tycka heller?
Visst hypekultur är värdelöst och man bör aldrig förbeställa ett spel
Men någonstans tycker jag vi även skall sätta krav på spelskapare att inte komma med direkta lögner i sin marknadsföring.

Jag menar titta vilken skit volkswagen är i för att de ljög och lurade mätinstrument att visa att deras bilar hade lågförbrukning (vilket användes i marknadsföring), när detta är något som händer gång på gång i spelindustrin.

krank

Lukas;n194717 said:
Men alltså när en spelskapare bara någon vecka innan ett spelsläppts säger en massa saker som visar sig vara rena lögner så är det inte okej, och det kan du väl inte tycka heller?
Jag ser inte varför det skulle ha någon bäring på vad jag tycker om spelet.

Jag menar, för all del, visst det var väl dumt. Men det är ett ganska milt dumt. Han förtjänar kritik, inte att hatas som den värsta människan som funnits.

Och återigen, jag tycker inte att det bör ha någon bäring på spelet.

Jag tänker att de som blir JÄTTEARGA över det hela, istället för att bara komma med konkret kritik och låta det vara nog antingen gillar att vara jättearga eller behöver lära sig att hålla huvudet kallt och sina känslor i schack.

Det finns en skillnad mellan "det är jättefånigt att folk blir JÄTTEARGA över X" och "X är okej".

Lukas;n194717 said:
Visst hypekultur är värdelöst och man bör aldrig förbeställa ett spel
Men någonstans tycker jag vi även skall sätta krav på spelskapare att inte komma med direkta lögner i sin marknadsföring.
Alternativet är i praktiken att inte säga något innan spelen släpps. Någonsin. Eftersom man faktiskt inte vet vad som kommer att vara buggfritt nog när deadline kommer. "Strip it and ship it", som det ju tydligen heter.

Jag är rätt övertygad om att väldigt mycket av den där tvåmånadersförseningen (eller hur länge det nu var) handlade om att just prioritera bort saker som utlovats men var för buggiga för att få vara med givet deadline etc.

Det är klart att det finns en glidande skala här, och jag tycker att det är dålig stil att t.ex. använda ickeaktuella screenshots för att marknadsföra spelet på Steam, men...

Det jag vänder mig emot är inte tanken att Hello Games har gjort fel. De har gjort fel.
Det jag vänder mig emot är den helt sjuka överreaktionen.
Det jag vänder mig emot är att folk liksom verkar ha glömt bort att det är såhär. Att det alltid är såhär. Borde det vara bättre? Ja. Men det folk gör nu är motsatsen till att få till en ändring. Så länge folk låter sig hypas upp av spelföretagens hypemaskin och så länge de förhandsköper och så länge de investerar en massa känslor i produkter de faktiskt inte vet ett skit om så kommer de att bli besvikna och arga - och företagen får noll incitament att göra annorlunda.

Kort sagt - ilskan som uttrycks just nu kommer inte att leda till någon positiv förändring. Det är bara ljud. No Man's Sky sålde helt sjuuuuuuukt bra. Såpass bra att det i princip är irrelevant vad folk tycker efteråt.

Och jag tycker att spelet som sådant bör bedömas på sina egna premisser. Inte utifrån vad utvecklaren sagt eller inte sagt, inte utifrån de febriga drömmar en del spelare tycks ha haft...

Jag vet inte. Jag blir bara trött av att folk är så emotionellt inkapabla. Den här enorma upprördheten och ilskan, som liksom inte tjänar något till och som jättelätt hade kunnat undvikas om man hade velat. Och bara hållit huvudet kallt.

Jarl

Hero
Jag har också provat No Man's Sky, men bara en kortare stund (ett par timmar kanske).

Spelet startar utan nån meny eller liknande, ett hackande starfield flyger förbi. Efter tag står man på en lila planet med ett trasigt rymdskepp. Målet är att reparera det. Jag går in i menyn för att ställa in grafik/styrning etc. Det händer inget när man klickar. Är inställningarna låsta i början? Vad händer? Efter ett tag inser jag att för att ändra något måste man hålla in knappen två sekunder. Även om man bara ska ändra texturer från medium till high. Det här måste vara det dummaste gränssnitt som någonsin skapats.

Men nåväl. Jag börjar leta runt bland de grötiga texturerna efter resurser. Något slags djur går förbi. Jag hittar en grotta och börja leta runt. HUD:en säger att det finns något spännande en bit bort. Jag börjar gå. Man rör sig ungefär lika snabbt som en snigel, och grottan ser likadan ut överallt. Algoritmen har glömt att skapa några öppningar, så efter en kvart är jag fortfarande inte framme vid frågetecknet och jag kan vid det här laget inte hitta ut (ingen karta genereras vad jag kan se). Jag tvingas starta om.

Mitt andra försök undviker jag grottan, samlar ihop resurser, vilket innefattar att skjuta på saker man vill ha med en strålpistol som överhettar hela tiden, göra närstridsutfall konstant (för då förflyttar man sig snabbare). Jag lagar skeppet och lyfter från planeten. Skeppet kan svänga, men inte dyka mot ytan. Markdetaljer poppar upp ungefär en sekund innan de försvinner under en. Spelet säger åt mig att flyga ut i rymden. Jag vänder nosen på skeppet mot vad utvecklarna menar är moln och accelererar. Skeppet flyger ut i rymden, HUD:en plottar närliggande rymdstationer och points of interest. Rymden är färgglad men ser ändå cool ut. Bra mycket snyggare än planetens gröt. Jag fylls av en vilja av att åka till nästa planet och upptäcka.

Sedan påminner jag mig snabbt om att nästa planet kommer bara ge mig mer långsamt vandrande för att hitta godyckliga resurser som inte ger något som förändrar min spelupplevelse. Jag stänger av och tänker att det är inte riktigt min grej detta spel.

Jarl

Hero
Vad jag egentligen har spelat de senaste veckorna är The Witcher 3 - The Wild Hunt. Det är fantastiskt. Open World, men ändå en bra main quest. Små side quests som är mer intressanta än huvudstoryn i de flesta andra spel. Val man gör har konsekvenser, men inga övertydliga "GODA SVARET" och "ONDA SVARET" i dialoger. Människor som har ambitioner, problem, hemligheter och passioner. Snygg grafik, enkla men roliga strider. En välrealiserad värld men skön stämning (mycket folklore-fantasy). Gillar verkligen den grundläggande spelloopen av att undersöka brottsplats - hitta spår och identfiera monster - förbereda sig - möta monstret.

Vill man klaga på spelet så kan man dra upp de översexualiserade kvinnliga karaktärerna som huvudpersonen interagerar med, det känns rätt unket ibland. Kanske också att spelet är FÖR stort. Å andra sidan finns det väldigt, väldigt få filler fetch quests, så det känns väl lite småaktigt att klaga på att man får så otroligt mycket. Tycker man inte att det är nog finns två DLC:er, som snarare är som expansioner var förr i tiden (den sista "Blood & Wine" kostar <200kr och ger 30+ timmar spel...).

Återigen, otroligt välgjort spel som verkligen sätter Bioware och Bethesda på plats när det gäller kvalité på innehåll (quests, dialoger, karaktärer). En lisa för själen efter det hemska Dragon Age: Inquisition.

Attachments

krank

Jarl;n194741 said:
Efter ett tag inser jag att för att ändra något måste man hålla in knappen två sekunder. Även om man bara ska ändra texturer från medium till high. Det här måste vara det dummaste gränssnitt som någonsin skapats.
Det här skriver jag under på till 100%. Det är möjligt att det funkar på konsoller, men jag blir mest påmind om hur det funkar på 360n med kinecten... Där är samma "fördröjnings-cirkel".

Men nä, det är skitdumt. Och inte blir det bättre av att vara inkonsekvent heller. När man ska skifta mellan olika delar av menyn (gå från "Options" till "Graphics" finns ingen fördröjning, där är det "mouse button up" som aktiverar. Samma sak i inventoryt; ibland ska man långtrycka, ibland inte. Och givetvis funkar inte scrollhjulet i listor. Och så vidare. Jag påminns lite om Mass Effect 2, som ju hade mycket sämre anpassning till PC-plattformen än ettan som var närmast perfekt på den punkten. Fast det här verkar knappt ens ha funkat på konsoll, och är flera resor värre.

Jag har börjat fatta hur flygandet över planetytor funkar. Man kan stiga och dyka, men bara ner till en viss gräns - efter det måste man använda spelets egna automatiska landning. Det är en enkel, men inte superbra, lösning på problemet "men vad händer om spelaren kör rätt in i marken".

Jag älskar No Man's Sky trots dess rätt ogenomtänkta och dåliga kontroller, inte tack vare. =)

Och ja, jag saknar också minimap eller liknande.

Jarl

Hero
krank;n194747 said:
Det här skriver jag under på till 100%. Det är möjligt att det funkar på konsoller, men jag blir mest påmind om hur det funkar på 360n med kinecten... Där är samma "fördröjnings-cirkel".

Jag har börjat fatta hur flygandet över planetytor funkar. Man kan stiga och dyka, men bara ner till en viss gräns - efter det måste man använda spelets egna automatiska landning. Det är en enkel, men inte superbra, lösning på problemet "men vad händer om spelaren kör rätt in i marken".
Du har säkert redan koll, men moddare har redan löst en del av de här problemen:

Fast Actions
Low Flight with hovering
Expedition (walking speed/jetpack range/etc)
Shut up (inget "warning life support low" när den är 75%....)
No HUD (på/av med HUD med F5 för screenshotta)

Finns lite andra grejer också, men de där kändes som de viktigaste.

krank

Jarl;n194748 said:
Finns lite andra grejer också, men de där kändes som de viktigaste.
Jag hade faktiskt ingen koll alls... Tackar för tipsen! Ska kollas upp, och så får vi se vilka jag installerar och inte =)

Mundo

Myrmidon
krank;n194718 said:
Alternativet är i praktiken att inte säga något innan spelen släpps. Någonsin.
Eller bara inte ljuga så mycket så att Steam utlyser undantagsfall för spelet du gjorde eftersom du ljög så mycket under skapandet av det?

http://www.gamerevolution.com/manif...sers-with-more-than-2-hours-of-playtime-37449

Nu vill jag inte vara den som sparkar på en död häst och jag är verkligen JÄTTEGLAD att du gillar No mans sky. Efter vad jag läst på fejan (och lite här) så verkar det vara ett spel helt i din smak. Good for you.(Ingen självgod sarkasm här, jag menar det)

Men spelskaparna har medvetet ljugit. För att tjäna stålar snabbt. Det var inte ett misstag. Det var en restaurang som använde sorkkött men skrev ekologisk oxé på menyn.

Men att säga att alternativet är att aldrig lova något för tänk om det misslyckas är inte samma sak. Man kan istället helt enkelt ha en schysst marknadsföringsavdelning som inte leds av mytomaner.
Jag gillar flera spel som utvecklats av riktiga skitbolag och jag köper också deras spel. EA är väl det bästa exemplet som kommer till minnes.

Men Hello Games kommer nog få det tufft. Speciellt eftersom trots att No Mans Sky sålde bra så verkar det mest ha varit vad som hände i deras tidiga stadie... Försäljningen har stannat av snabbt. Och nu börjar dessutom folk kräva refunds, refunds som Steam ger dem verkar det som, även om de spelar mer än två timmar.

Förhoppningen är att det leder till schysstare betéende från spelutvecklare i framtiden. Det mer troligare är att arga internetanvändare kommer hitta något annat att hata på tills de kräkt så mycket galla på sina tangentbord att syran frätt bort dem.

Mundo

Myrmidon
Uppdatering: Nu gör även Sony och Amazon som Steam och låter spelare får "Full refunds" på No Mans Sky.

krank

Vi kan väl säga såhär: Jag tolkar Sean Murrays uttalanden med ganska mycket snällare glasögon än du verkar göra. Jag tror inte att han medvetet ljugit. På samma sätt som jag inte tror att Peter Molyneux ljuger medvetet. Jag ser det heller inte som att devs "lovar" att något helt 100% garanterat bara för att de uttalar sig om spelet medan det utvecklas. Saker förändras under utvecklingen, och ska man hålla sig enbart till sådant man kan 100% garantera så blir inte mycket sagt. ALLT en spelskapare säger innan launch bör ses som "Om inget kommer i vägen för det innan launch så..." Det är lite som att man bör sätta ett "jag tycker" framför de flesta åsikter folk framför. Det är liksom implicit i hur samtal och människor fungerar.

Murray har ändå varit rätt bra på att inte svara på frågor. Ibland har journalister som fått för sig att det går att säga något om spel innan de släppts pressat honom, och då har han sagt saker som visat sig inte stämma. Men hans defaultläge verkar ha varit att vara vag och inte svara på direkta frågor. Det tycker jag fler utvecklare borde göra. Sedan borde såklart Murray ha lärt sig av Molyneux' exempel, och tänkt på att folk på internet knappt är läskunniga och sällan förstår hur spel går till. Och därmed hållit hårdare i sin "inte berätta". Och så borde han ha kvalificerat sina uttalanden med ovan nämnda hedging: "I den nuvarande builden av spelet så...", "I vår målbild så...", "Vi siktar på att...".

Sony borde ha mediatränat Sean mer, eller satt någon att prata om spelet utåt.
Murray borde ha varit mer övertydlig i sin hedging.
Spelmedia borde ha spenderat mindre tid i sina egna rövar, där de uppfann saker ur tomma luften för att fylla ut mellan vad Murray faktiskt sade.
Gamers borde ha givit fan i att förhandsboka och bygga hype, och borde dessutom lära sig att lägga band på sina känslor.

Det enda jag tycker är en "aktiv lögn" i sammanhanget är att man fortsatt använda inaktuella screenshots och filmer för att sälja på Steam efter att det släppts.

Mundo

Myrmidon
krank;n194843 said:
Vi kan väl säga såhär: Jag tolkar Sean Murrays uttalanden med ganska mycket snällare glasögon än du verkar göra.
Jag följde aldrig spelet och köpte det aldrig. Var inte taggad på det från första början eftersom det inte är min typ av spel, därav har jag inte ens sett några av hans intervjuer mer än bara något klipp som dök upp i några artiklar all-after-the-fact. Och de kan ju vara editerade för att understryka artikelförfattarens sida av historien.

Så mina glasögon bygger mer på att Steam, Sony och Amazon säger "Nä, okey, de ljög. Ni får pengarna tillbaka." än min uppfattning av tonläge i en intervju-video. Att stora spelleverantörer låter folk få refunds utan några extra prickar i djävulskontraktet händer liksom inte vid en fungerande release, oavsett "medias tonläge."

krank;n194843 said:
Men hans defaultläge verkar ha varit att vara vag och inte svara på direkta frågor. Det tycker jag fler utvecklare borde göra.
Själv är jag VÄLDIGT glad dock att tv-spels skapare inte får säga "vi siktar på att man kan passa bollen i vårt fotbolls-spel" och finns inte det med i spelet när det släpps sen så går det inte att bara säga "hoppsan" och låtsas som att det regnar.
Jag vet att jag skulle gått helt bananas om Helmgast hade sagt till mig "Vi kommer göra världens fetaste Järn-modul på trehundra sidor dedikerade till klanskapande med fokus på olika kulturer, regioner och könsroller!" Jag beställer såklart och när jag får hem det är där en bok på 120 sidor som inte på något av bladen ens nämner könsroller. Då hade jag också lagt en hundpajspåse i Krilles brevlåda i ren ilska liksom.

Det här kan jag inte tolka som på något annat sätt än att du verkligen gillar No Mans Sky och inte separerar företagets beteende från hur mycket du uppskattar produkten. För det låter ju helt absurt det du önskar efter, om inte vi två har helt olika tolkningar på vad du du menar när du skriver det. Att företag svarar vagt om sina produkter är ju precis det som ledde till var de är just nu. Hade de haft någon som sa rakt på sak "Det här kommer du kunna göra, det här kan du absolut inte göra, det här hoppas vi kunna patcha in senare" så hade ingen tuggat fragda på reddit i nuläget. Tror jag.

Men sen är också internet an everlasting cesspool of impotent rage så chansen är att de hade varit precis lika skogstokiga då som nu.

-------------------------------------------------------------------------------------

Med det sagt så är de offer för hype men det var en hype som de hade i sina händer att kontrollera från dag ett om de varit mer media-skickliga/vana. Blizzard har ju släppt mer hypade spel i år efter år utan att spelen totalkraschar och hatas så jag tror inte det ligger i "spelvärldens natur" att spel med förväntningar automatiskt kommer hatas (även om det finns vittgående teorier om hur filmer kan dö på grund av hype).

Hello Games största synd kan vi väl säga isåfall låg i olyckliga formuleringar med snälla glasögon?

krank

Mundo;n194892 said:
Det här kan jag inte tolka som på något annat sätt än att du verkligen gillar No Mans Sky och inte separerar företagets beteende från hur mycket du uppskattar produkten.
Det får vara din tolkning, i så fall. Jag ställer mig inte bakom den.

Mundo;n194892 said:
För det låter ju helt absurt det du önskar efter, om inte vi två har helt olika tolkningar på vad du du menar när du skriver det. Att företag svarar vagt om sina produkter är ju precis det som ledde till var de är just nu.
Nej, det är inte det som ledde till det vi har nu. Det som ledde till det vi har nu var ett antal olika faktorer, men det Sean Murphy gjorde bra var ju just när han INTE sade konkreta saker. När folk säger att han ljög så refererar de ju specifikt till saker han INTE var vag om.

Om de refererar till saker han var vag om så är de ju bara dumma i huvudet. Som det här med VR: Nån frågar Murphy om VR, han säger "ja, det vore ju ingen dum idé att ha till den här sortens spel". Vad jag vet är det ingen som tolkade det som "det är 100% säkert att slutprodukten garanterat kommer att ha stöd för VR, både Oculus och Vive och vad nu Samsungs låtsas-VR heter".

Hade han varit lika vag om till exempel multiplayer, stora djur, möjligheten att hacka sig in i stängda baser och så vidare så hade han inte kunnat anklagas för lögn där heller.

Sedan är ju inte jag dummare än att jag fattar att en stor del av den outrage som finns mot Murphy just nu har 0% att göra med vad han anses ha ljugit om. Spelet motsvarade inte folks förväntningar - förväntningar som byggts till större delen ur tomma luften, folk fyllde definitivt i egna idéer utan att Murphy behövde säga ett dugg. Och när folk inte fick Elite Dangerous kombinerat med Star Citizen gånger tusen så började de leta efter "lögner" att hänga upp sin ilska på, för man kan såklart inte erkänna att man satt och hypade upp sig själv och lurade sig själv att det skulle finnas en massa saker som ingen ens sagt något om.

Jag har skrivit och sagt det annorstädes och kan säga det här igen: Om folk bara hade vett nog att hålla huvudet kallt och ta uttalanden om spel under utveckling för vad de är - preliminära - och om speljournalister inte gladeligen börjat projicera sina drömmar om ett oändligt komplext superspel på vad som redan från början väldigt uppenbart var en indietitel, så skulle vi inte ha den nuvarande situationen.

Mundo;n194892 said:
Hade de haft någon som sa rakt på sak "Det här kommer du kunna göra, det här kan du absolut inte göra, det här hoppas vi kunna patcha in senare" så hade ingen tuggat fragda på reddit i nuläget.
Alltså...
Hur ska de veta vad exakt man kommer att kunna göra, innan spelet släppts?
Hur ska de veta vad exakt man absolut inte kommer att kunna göra, innan spelet släppts?
Hur ska de veta vad exakt de kommer att vilja patcha in senare, innan spelet släppts?

Min poäng är att det var länge sedan spelutveckling (eller mjukvaruutveckling i stort) gick till så att man började med ett komplett designdokument som aldrig ändrades under utvecklingen. Om det nu ens gått till så.

Min misstanke: Spelstudion tog på sig mer än de faktiskt kunde genomföra. De kom nära, men när uppsatt deadline närmade sig var skitmånga av de system de fram till dess var helt säkra på att kunna ha med inte alls redo för release. De var buggiga, drog ner prestanda, var i praktiken inte roliga att spela, eller hade något annat av hundra olika problem. De fördröjde releasen och spenderade tiden med att hyvla bort allt som inte funkade och som inte gick att fixa på kort tid. "Strip it and ship it"; så har det funkat i spelstudios sedan tidernas begynnelse. Har man inte en fungerande build när det börjar närma sig release så tar men den build som är mest buggfri och släpper den, även om den saknar en hög features man egentligen tänkt ha med.

Traditionellt sett var väldigt mycket sånt här helt osynligt. Spelutvecklare kommunicerade överhuvudtaget inte med pressen på det sättet. Pressen fick pressreleases, that's about it. Kollar man på spelhistorien finns det gott om exempel på spel vars tidiga release-info inte alls stämt med färdig produkt. Man behöver inte ens gå speciellt långt tillbaks - Bioshock Infinite hade, vad jag förstått, en del grejer i sina promos och tidiga trailers som inte kom med i det slutgiltiga spelet. Det betyder att Irrational Games också är "förbannade lögnare som ska brinna i helvetet för evigt" och allt annat som nu sägs om Hello Games.

Det är först i närtid, när det blivit mer kutym att ha intervjuer direkt med utvecklare, samtidigt som gamers bestämt sig för att vara helt jävla skogstokiga och helt sakna något som ens liknar distans till det hela (det ses närmast som något fult att ha distans till sin hobby...), som vi får den här sortens trams. Peter Molyneux fick en hel del skit för att allt han "lovat" (=uttalat sig om att han tänkt ha med i spelet) inte fanns med i Fable, till exempel. Jag tyckte att det var lika dumt att bli arg då.

Mundo;n194892 said:
Hello Games största synd kan vi väl säga isåfall låg i olyckliga formuleringar med snälla glasögon?
Det är min tes, ja. Bristande mediaträning, och ett Sony som fick för sig att det vore en bra idé att underblåsa hype-brasan och inte låta / säga till Murphy att korrigera när medier fattade fel.

Om jag inte följt utvecklingen av Broken Age, och hur jävla dumma i huvudet backers och fans var där, så skulle jag tyckt att det vore en bra idé med total transparens, att studios hade detaljerade "devblogs" där de detaljerade exakt hur det går, vilka features som plockas bort, och så vidare. Men exemplet Broken Age visar med all önskvärd tydlighet att det inte heller funkar.

Det är därför jag förordar tystnad eller enbart vaga uttalanden från devs. Då kan åtminstone inte den helknäppa hatmobben skylla på dem efteråt, ifall deras alldeles för högt uppskruvade förväntningar inte infrias.

...eller vem lurar jag? Gamerkulturen är skräp och jag börjar tro att den inte går att rädda. Tack och lov för casual games och att spel blivit allmängods, för jag hade ärligt talat inte klarat av om de enda jag kunnat snacka spel med vore traditionella "gamers". Jag vill gärna tro att folk skulle kunna inse att problemet låg i deras egen tendens att skruva upp förväntningar och hype, om spelutvecklare höll mer käft, men ärligt talat misströstar jag. Jag tror att det inte spelat någon som helst jävla roll vad Sean Murphy sagt eller gjort. Internets hatmaskiner hade kört på ändå. Rymdutforskning är en sån genre som automatiskt skapar förväntningar hos folk. Det GÅR inte att skapa ett nedbantat sådant spel utan att folk blir arga för att man inte kan designa sina egna rymdskepp, köra rymdstrider, ha realtidsekonomi som är spelardriven,rita kukar på asteroider och så vidare. Det finns ett helt färdigt paket som folk förväntar sig, och alla spel som inte infriar alla de förväntningarna kommer att få skit för det. Och därför har vi till exempel Star Citizen, som jag misstänker aldrig blir klart - för de försöker göra allt. Det finns inte en endaste liten chans att det spelet kommer att infria de förväntningar som skapats kring det, om det nu faktiskt någonsin släpps.

Mundo

Myrmidon
Snyggt av dig att posta 23:59, en minut innan tråden upphör att vara aktuell då nästa vecka redan är påbörjad!
Jag känner mig lurad!

Jarl

Hero
Jag måste nog lite hålla med Krank här. Det verkar som det mesta av hatet kommer från att folk fick för sig och önskade att spelet skulle innehålla massa grejer, snarare än att det explicit utlovades. Sen kan man tycka det rätt dumt av Murray att säga saker i stil med "Det vore ascoolt om det fanns rymdflottiljstrider!". För då börjar folks hjärnor och fantasi snurra.

Mitt problem med spelet är snarare att det helt enkelt är rätt b; grafiken är kackig och själva spelmekaniken är dålig och enformig. Det är nog med skäl för att inte skaffa det. För de som fortfarande är sugna på rymdutforskning finns ett självklart råd: vänta till spelet kostar ca 150kr. Då kommer det vara mer utbyggt och roligare, samt värt sitt pris.

Mundo

Myrmidon
Jarl;n195198 said:
Sen kan man tycka det rätt dumt av Murray att säga saker i stil med "Det vore ascoolt om det fanns rymdflottiljstrider!". För då börjar folks hjärnor och fantasi snurra.
Fast det gjorde de inte. De visar en video där ett skepp flyger igenom ett stort rymdslag och säger "Här har vi hamnat mitt mellan två stridande grupper. I could join in, I could take sides." Och sen flyger han in och börjar skjuta en massa laser på enorma rymdskepp. Eller som när han blir intervjuad av Stephen Colbert och blir frågad "Can you run into other people, other players in the game?" Svaret blir "Yes."
Det är inte ett hintande. Det är ett tydligt påstående.

Eftersom jag inte har något bättre för mig så googlade jag och letade efter saker som de specifikt har ljugit om. Inte hintat, inte sagt "vore det inte häftigt om", utan saker som har sagts "Det här kommer hända", antingen som svar på en fråga eller bara ett uttalande. Här räknar vi inte in sådant som tolkats av spelare som varvat upp sig själva på jolt-cola.

Listan är som följer:
Multiplayer
Freighter destruction
Freighters crashing into planets
Desert planets
Ships that have unique strengths and weaknesses
Multi tool discovery and naming
Ship discovery and naming
Faction wars

Med det sagt vill jag inte riktigt ta kritikernas sida, eftersom den verkar vara full av mouth-breathers som gillar att dödshota speltillverkare när deras spel kanske blir försenat ett par veckor.
Jag lirar Paradox spel. Hearts of Iron IV blev försenat från våren 2015 till sommaren 2016 och det kryllade av buggar när det kom ut. I don't give a damn. Buggar kan patchas och spelet kommer när det kommer.

Och Krank, jag såg det också på Steam. Det verkar helt enkelt som om de är more lenient med No Man's Sky "tack vare" situationen.