Lunde
Väl inne i caféet står alla chockade och stirrar ut, synen dem alla ser är totalt obegriplig.
Tjejen som satt i baksätet sitter fortfarande fast i bältet och verkar inte förstå hur hon tar sig loss, i klädbutiken har den haltande kvinnan brottat ner och bitit stora bett i en av de butiksanställda, kvinnan har sedan rest sig upp och verkar ha blivit en likadan som dem andra.
Ytterligare fyra har kommit gående och alla har nu sammlats utanför.
Vi måste härifrån! skriker en äldre man
Nej, vi barrikerar oss och väntar på hjälp svarar en annan
Lunde ser hur Frida storgråter, hon känner själv att det är nästan omöjligt att hålla tillbaka gråten.
Vad är det som händer?
Lenny
På radion är det ingen musik, bara djen som ständigt pratar.
Om jag inte visste bättre så skulle jag kalla dem här för zombies överallt är dem, håll er borta från centrum. Eller vad vet jag, det kanske är samma i hela Bergsfors, kanske hela Sverige hela världen.
Plocka upp vapen och barrikera er, för det här är något helt sjukt
[Skriv gärna vart du är påväg, vart i centrum, vad ska du göra där?]
Jimmy
När Jimmy kliver ut på catwalken möts han av en minst sagt skrämmande syn. Ytterligare en vakt ligger bara några meter till höger även denna blodig. Ovan honom står fången som hade cellen bredvid, hans uttryck och utseende är dock helt annorlunda mot vad det brukar vara, hans ansikte är blodigt och Jimmy kan nästan svära på att han har ändrat ögonfärg.
Höga skrik hörs och bråk verkar utbryta lite överallt.
Innan Jimmy hinner fundera mer på saken ser han att vakten med det vidriga såret i halsen har rest sig upp.
Jesper
Med en ordentlig tackling flyger galningen iväg, dock lyckas galningen få tag i Jespers ena handled och drar med honom ner.
Jesper flyger med huvudet före och han känner hur ögonbrynet knäcks och hur blodet börjar forsa ut.
Jesper syn blir suddig och hörseln försvinner till och från. Han tror sig dock utskilja Axel med en hammare i näven, nästa märker han hur han blir släpad i armhålorna in tillbaka verkstaden. Väl där blir han satt på en stol, synen och hörseln börjar komma tillbaka men hela ansiktet är blodigt efter det spruckna ögonbrynet.
Rutger
Rutger och Hanna öppnar försiktigt dörren som leder ut till baksidan av skolgården. Intill väggen står Rutgers cykel. Parkeringen ligger ungefär 150m rakt fram kanske bättre att satsa på att kunna "låna" en bil av någon annan, då en cykel känns ganska riskfylld just nu.
Vägen dit dock är allt annat en enkel, ett tiotal människor springer runt som yra höns med lika många av "dem galna" efter sig.
Hanna drar en djup suck och vänder sig till Rutger
Va fan ska vi göra? säger hon men en hopplöshet i rösten
Erdan
Väl inne i köket möts Erdan av en märklig syn, diskaren George står med en stekpanna i höger näve han står redo i attackposition.
Han flög på mig ifrån ingenstans, men jag lyckades stänga in honom i walk in kylen! Men den jäveln han bita mig i armen först. George flåsar tungt
Gömt bakom spisen står en av servitörerna ihopkrymt
Steve som följde efter in står med ett förvånat uttryck.
Öööh va? är allt Steve lyckas få fram
Nicola och Mikael
Patrik som har fått sin arm bandagerad börjar plötsligt grymta och flänga sina armar vilt omkring sig, han plockar upp en hantel och kastar den flera meter samt slår frenetiskt mot en av gymmaskinerna. Plötsligt skriker han med huvudet vänt mot taket, direkt efter det vänder han sig mot en av de andra gymmarna och flyger på honom helt oprovocerat. Samtidigt lyckas mannen utanför fönstret krossa rutan och slänga sig in.
Mikael lyckas med nöd och näppe vrida sig ur mannens första anfall.
Nicola som ändå är van att hantera hot och slagsmål situationer sitter helt förbryllad och chockad.
Mannen under henne kommer i alla fall inte gå någonstans, men det verkar som om dem alla kommer ha större problem att tänka på nu.