Nekromanti Speltråd Zombies i Bergsfors

Feuflux

omjonasson.se
Bengt

Gemensamt går far och son med sina nyfunna kläder mot bilen.
Bilen står precis där den gjorde när dem gick in i verkstan och i övrigt verkar allt vara lugnt.

Ett par pistolskott hörs samtidigt som de kliver ut ur macken, skotten verkar komma ifrån en kyrka som ligger ett par hundra meter bort.

- Kan zombies hantera skjutvapen? undrar Lars.
- Jag visste inte om att zombies fanns för nån timme sen, svarar Bengt... så jag har ingen aning.
De sätter sig i bilen och Bengt plockar upp nycklarna och startar den.
- Det kan knappast skada att svänga förbi och se vad som händer. Det är ingen omväg i alla fall.
- Om det nu inte är zombies som skjuter då, svarar Lars utan att låta som om han tror på det själv.
- Kan dom inte simma utan drunkar när de hamnar i vatten så kan de inte vara allt för tekniskt bevandrade. Det skulle vara trevligt att träffa fler normala människor, för jag gissar att det är dom som skjuter för att försvarar sig mot zombies.

Bilen börjar rulla mot kyrkan.

Anchorman

Swashbuckler
Bengt, Lollo, Rutger och Nicola

Vägen till kyrkan är kort för Bengt och relativt säker, i alla fall så säker man kan räkna med en dag som denna.
När Bengt glider fram till kyrkan i sin blåa BMW sedan är det en skrämmande syn som han möts utav.
På marken ligger ett tiotal lik, vissa verkar ha bränts ihjäl andra har sönderslagna huvuden och ansikten, på marken ligger också en pistol som någon bara ha verkar lämnat där.
Tre människor står upp och rör sig mot en grå Saab som dem precis har låst upp.
Nicola, Lollo och Rutger vänder sig när dem hör den ankommande bilen, i den sitter två människor en lite äldre runt sextio år, samt en lite yngre i trettioårs åldern.

Jesper, Jimmy och Lunde

Lunde kör stabilt bilen ut på polygonvägen som är huvudgatan i Tallinge. Det är inte mer än ett par kilometer till villorna, men redan här ser man tydligt magnituden av katastrofen som har skett.
Det är flera krockade bilar och även en vält lastbil på huvudvägen, det springer zombies överallt men det är inga problem att köra ifrån dem och även fast de flera gånger springer efter bilen så ger dem upp när dem inser att dem inte kommer hinna ikapp.
En liten flicka, inte mer än tio år springer runt, tyvärr verkar det som om hon också har blivit omgjord till zombie.
Fy fan, det är värre än jag trodde. Säger Sigurd när han blickar ut genom framrutan
Axel som har stått och kollat ut genom en av skottgluggarna skakar bara på huvudet och sätter ena handen framför munnen.

Recca

Femme Fatale
Nicola:

Nicola är en ung vältränad mörkhyad tjej på 175 cm ungefär, klädd i ett par mjukisbyxor, joggingskor, uppknäppt jacka och gul sportbehå. Hon är beväpnad med en femkilos skivstång. Hon stiger lite åt sidan så att bilen kan passera, men hon följer den förstås med blicken.

Iskaral

Swordsman
Mikael/Lollo

[Lollo är strax över 180 cm, vältränad och ser bra ut som en paradise hotellkille, men lite äldre, 31 år. Han har svarta träningsbyxor, mörk jacka, ett koger i bältet och en pistol i handen. Han är blodig runt näsan och båda näsborrarna är stoppade med papper. Människor som har lite att göra kan känna igen honom som programledare för ett tävlingsprogram i lokalTV kallat Gnuttjakten]

När jag ser en bil komma höjer jag handen i en slags vinkning/stoppgest.

Cissi

Up to no good.
[Ja, det händer inte så mycket kanske. Vi åker bil.]

Jag slänger en blick på Sigurd och sväljer. Hur i helvete ska man lyckas lösa det här? Det är ju fan värre än den gången vi körde fast med bussen i leran på en flodbädd i Rwanda mitt i natten. Att gräva loss en buss full med turister medan lejon och hyenor stryker runt i mörkret, för att inte tala om flodhästarna, det är något jag skulle göra varje dag om jag slapp det här eländet.

Sen får jag en plötslig insikt. Om Jonas tror att han ska kunna krångla sig loss och försvinna i villervallan så tror han gravt fel. Egentligen borde vi haft med oss honom och använt honom som bete. Jag rycker till och blir alldeles kall över mina egna tankar. Vad som är rätt och fel vete fan, men vi får väl göra så gott vi kan. Med en hand på ratten drar jag upp telefonen ur fickan. Slår 112. Signalerna går fram och en stressad kvinna svarar.
"Hej, jag ringer från Bergsfors, kan du koppla mig till Vakthavnade hos Polisen? Det. Är. Mycket. Viktigt." Säger jag med eftertryck. Det tar någon minut av väjande med en hand på ratten innan jag tillslut blir kopplad till en ännu mer stressad vakthavande och innan hon hinner börja prata skyndar jag att säga.
"Vi har en kille fångad i Karlssons Verkstad i Bergsfors. Han påstår att han vet vad som ligger bakom det här eländet i stan. Han heter Jonas och sitter bunden i duschen, Karlssons Verkstad. Hej." Sen lägger jag på och stoppar på mig telefonen igen. Väjer för ännu ett billik, går upp på trottoaren för att komma ifrån vägen lite. Ned från trottoaren och när vi får lite mer öppen väg gasar jag på. Snart är vi i villaområdet.

Jag ropar bakåt och slår på rutan mellan hytten och skåpet.
"Jimmy!? Vilket hus?!"

Feuflux

omjonasson.se
Vägen till kyrkan är kort för Bengt och relativt säker, i alla fall så säker man kan räkna med en dag som denna.
När Bengt glider fram till kyrkan i sin blåa BMW sedan är det en skrämmande syn som han möts utav.
På marken ligger ett tiotal lik, vissa verkar ha bränts ihjäl andra har sönderslagna huvuden och ansikten, på marken ligger också en pistol som någon bara ha verkar lämnat där.
Tre människor står upp och rör sig mot en grå Saab som dem precis har låst upp.
Nicola, Lollo och Rutger vänder sig när dem hör den ankommande bilen, i den sitter två människor en lite äldre runt sextio år, samt en lite yngre i trettioårs åldern.

Nicola är en ung vältränad mörkhyad tjej på 175 cm ungefär, klädd i ett par mjukisbyxor, joggingskor, uppknäppt jacka och gul sportbehå. Hon är beväpnad med en femkilos skivstång. Hon stiger lite åt sidan så att bilen kan passera, men hon följer den förstås med blicken.
Lollo är strax över 180 cm, vältränad och ser bra ut som en paradise hotellkille, men lite äldre, 31 år. Han har svarta träningsbyxor, mörk jacka, ett koger i bältet och en pistol i handen. Han är blodig runt näsan och båda näsborrarna är stoppade med papper. Människor som har lite att göra kan känna igen honom som programledare för ett tävlingsprogram i lokalTV kallat Gnuttjakten]

När jag ser en bil komma höjer jag handen i en slags vinkning/stoppgest.
Rutger (får kopiera startinläget här för att få nån info, orkar inte backtrace'a nuvarande look) är en 187cm lång man som är ganska så slink och smidig. Han väger 85kg och ser till synes ut att vara i väldigt gott skick. Han håller sig välrakad och ser ut att ha ett vänligt uttryck vilket passar bra då han är lärare på Bergsfors gymnasium. Uppklädd är han sällan utan går oftast omkring i lite pösigare byxor som har extra fickor över benen som han fyller med diverse. Han har alltid ett litet anteckningsblock i dem och brukar variera lite olika pyrotekniska leksaker som han har med sig.

Bengt stannar bilen när han passerat alla lik och kommer fram till trion människor, och lämnar den på tomgång. Både han och Lars kliver ur bilen med sina matchande bensinmackspersonalkläder, och Bengt tänker kort att de säkert ser ut som om de rymt från en lokalrevy... sen tittar han istället lite närmre på de tre som gissningsvis är ansvariga för alla dessa zombies öde. De tre som kan vara hur farliga som helst...

En mörkhyad tjej beväpnad med en skivstång. Hon ser ut att platsa i tv-programmet Gladiatorerna som Bengt genomled en reklamsnutt för en gång av misstag. Gå inte för nära säger magkänslan.
Mannen med den mosade näsan ser bekant ut... känd från tv kanske? Beväpnad till tänderna ser han i alla fall ut att vara. Fan om dom kommer kapa vår bil!
Den tredje har en hammare över axeln och ser lika galen ut som... en sån där vetenskapsman som försöker framställa guld i 30 år utan att lyckas och sen flippar ur.

- Hej, lyckas Bengt få ur sig innan han gör en nervös och tydlig sväljning.

mårten1

Swordsman
Rutger

Rutger ser ut att slappna av när den andra bilen kommer.
"Skönt, ännu fler normala människor." Säger han och ser lättat ut när den andra bilen komma, han tror inte zombis kan köra bil direkt.
När han slappnar av åker blicken ner mot marken lite och han reagerar på polispistolen som ligger där och plockar upp den, syns ganska tydligt att han inte är så van vid pistoler men håller fingrarna långt borta från avtryckaren får att inte råka skjuta och sätter på säkringen.

Tittar bort mot Nicola men hon verkar gilla sin stav så han lägger pistolen i väskan.
Sen när Bengt säger hej tittar Rutger tillbaka dit.
"Hej" Rutger rör sig mot bilen och sträcker ut en hand för att hälsa, märker att han håller hammaren i höger hand men droppar den för att kunna hälsa.
"Mitt namn är Rutger, måste säga att det är skönt att veta att det finns några fler som klarat sig undan detta elände."

Iskaral

Swordsman
Mikael/Lollo

Jag hälsar också på den nya: "Jag är Lollo" Sedan pekar jag bakåt med tummen utan att titta. "Och det där(pausar för att hålla tillbaka en kväljning) är Nicky"
"Krigarprinsessan"

Recca

Femme Fatale
[Anledningen till att pistolen hamnat på marken var på grund av att den "inte fungerade" på grund av att säkringen var PÅ. Så Rutger har precis stängt av säkringen. :gremtongue: ]
Nicola:

Jag noterar förstås att Rutger plockar upp pistolen så jag säger bara: "Den höll på att få mig dödad, funkade inte. Den kanske inte är laddad?" Sen kliver Bengt och Lars fram för att hälsa. Medan Rutger beter sig sedvanligt lugnt i zombieapocalypsens Sverige står jag och studsar lite på fötterna.

När Lollo svarar åt mig så går jag lite närmre, nickar åt gubbarna som i hälsning. Jag kommer upp jämsides med Lollo och han får ett ganska hårt nyp i sidan men jag ger inget sken av att ha gjort nåt dumt utan säger rakt ut till alla samlade; "Vi har lite bråttom. Det är säkert för er i kyrkan om ni kan ta er in. Det bor en... en kille med downs där inne."

Feuflux

omjonasson.se
Bengt

Lollo: Och det där är Nicky, Krigarprinsessan"
- Som Xena, säger Lars uppskattande men Bengt förstår i vanlig ordning inte referensen utan ignorerar kommentaren.
Han ignorerar även Nicolas "Vi har lite bråttom. Det är säkert för er i kyrkan om ni kan ta er in. Det bor en... en kille med downs där inne." och säger istället.

- Vi skulle gärna utbyta lite information om hur läget ser ut, om ni hört något som inte kommit fram på nyheterna. Vi har hört lite på radio och tv, men ingenting om vad som orsakat allting. Vi vet att inga smittade ska tillåtas lämna staden, vilket jag tolkar som att militären har spärrat av alla vägar och gissningsvis all terräng runtom stan. Vi vet att det forskas på botemedel mot den här zombiesmittan som sägs smitta via att bli biten, men att det troligtvis är kört utan smittade att ta prover på. Så enda stället att få fram ett ordentligt botemedel måste vara på sjukhuset här i stan. Jag har jobbat där tidigare, eller ja, i ambulanser, och det är dit vi är på väg.

- Vad har ni för information, och vart är ni på väg, fyller Lars i.

Båda männen verkar anstränga sig för att inte titta på alla kroppar som ligger utspridda...

Iskaral

Swordsman
Mikael/Lollo

Jag ser ingen orsak att hålla tillbaka på det lilla jag vet heller så jag säger till Bengt och Lars:
Vi är också på väg til sjukhuset. Vi tror det finns en tjej där som vet någonting om smittan. Polisen vill ha tag på henne. Om du vill veta mer kan du fråga Nicky. Eller närmsta vägg (det sista sagt med irriterat tonfall)" Jag plockar upp pilbågen. "Hur som helst är det bara att haka på. Kan vara bra med någon som hittar på Sjukhuset. Har ni några vapen?"

Feuflux

omjonasson.se
Bengt

[jag utgår från att Bengt och Lars inte glömt sina vapen på macken utan packat in dem i bilen]

- Nja, svarar Bengt på frågan om vapen, jag har en hammare och en kniv i baksätet.
- Och jag har ett metspö, säger Lars samtidigt som han sneglar på Nicola igen och känner sig som världens största tönt. Det är ju inte i nivå med en skivstång förstås...

Bengt fortsättet:
- Jag hittar bra i sjukhuset får jag väl säga. Hade tänkt undvika de stora entreerna och ta oss in via förlossningsintaget. Den dörren kan bara låsas upp innifrån, men slår vi bara in glasrutan så är det lätt att trycka på lås-upp-knappen.

[Snott från Linköpings Universitetssjukhus som jag har lite koll på, SL får ryta ifrån om jag tar för stora friheter.]

mårten1

Swordsman
Rutger

[Självklart om säkringen är på så ändrar jag den inte, syns ganska tydligt på en pistol och har basinfo ändå om pistoler, bara inte så bra att hantera dem så den ligger med säkring på i min ryggsäck :gremsmile: ]

Rutger fortsätter lite, "Men det låter ju som du vet vart vi kan ta vägen. Själv har jag inte varit där men du kanske vet vart någonstans de kan tänkas forska fram botemedel? Lollo snackade om någon forskningsläggning... känns väl som ett bra ställe att börja på."

Rutger vänder sig om och ser Nicola med bilnyckeln
"Så... tar vi en eller två bilar?"

[Ändrade lite eftersom jag höll på att skriva när du gjorde ditt inlägg :gremsmile: ]

Recca

Femme Fatale
Nicola:

Jag rör inte en min under diskussionen. När de andra bestämmer att de ska med till sjukhuset är jag tyst. Och när Rutger undrar om våra färdalternativ är jag upptagen med att inspektera skivstången.

Iskaral

Swordsman
Mikel/Lollo

"Vi tar två bilar" Jag rullar med vänster axel och grimaserar. "En olycka händer så lätt"

Recca

Femme Fatale
Nicola:

Jag snurrar nyckelknippan i handen en gång och säger: "Jag kör." I samma veva vänder jag och går mot bilen, skivstången på axeln och flinande för mig själv. Jag är jävligt cool just nu. Nästan för cool.

Cassius

Hero
Jimmy har stått som en staty efter att ha sett den lilla flickan, han slogs först av panik för att sedan andas ut. Han pekar på ett stort vitt hus, det är en våning och på gården finns en barnpool. Han tittar på dom andra.

- Ni får hänga med in, i värsta fall får ni ta hand om mig. Vi letar efter en nio åring, hon är blond.

Han drar upp en halsduk över näsan och tar på sig handskarna och tar upp kulhammaren.

Cissi

Up to no good.
Lunde

Jag ser, snarare än hör vart Jimmy vill och backar upp craftern mot ett vitt hus, tanken är snabbt in, snabbt ut. Det ligger spridda barnleksaker i trädgården och jag tänker:
"tjej som i dotter eller flickvän?"

Jag drar djupt efter andan och ser mig omkring, tittar på Sigurd.
"Okej, Sigge, redo?"
Sen beväpnar jag mig med ett fälgkors jag haft på golvet under sätet och hoppar ur craftern. Sammanstrålar med de andra på gården och tittar på Jimmy. Han får leda väg.
"Redo." Säger jag och nickar, med fälgkorset i högsta hugg.

Anchorman

Swashbuckler
Jesper, Jimmy och Lunde

Det är mer eller mindre kaos i området som de befinner sig i, zombies står utspridda längs gatorna och det verkar inte finnas någon helt säker plats att vara på.
Lunde backar säkert in den stora bilen och alla kliver ut.
Axel som är först ut ifrån skåpet blir överraskad av en zombie som hoppar mot han direkt, på ren reflex svingar han sitt svärd och klyver av ena armen, med ett andra hugg även huvudet.
Allihop samlas i trädgården, i barnpoolen ligger en gubbe med blod ifrån huvudet som har färgat det lilla vatten som finns i poolen helt rött. Dörren till villan står på vid gavel och det ena fönstret är krossat. Utifrån går det inte att se någon därinne.

Nån behöver hålla vakt så vi inte kommer tillbaka med en bil full med zombies. Jag och Axel kan sköta det så går ni andra in, ta det försiktigt. säger Sigurd och slänger en blick på den smått nervösa Axel som ändå tycks ha fått något slags självförtroende av den nyligen dödade zombien. Axekl nickar på huvudet.

Recca

Femme Fatale
Nicola:

"Kommer du?" Säger jag bakåt till Lollo när jag nått bilen. Jag ger honom en menande blick innan jag öppnar förardörren och sätter mig. Jag väntar inte direkt utan startar bilen, en rätt ny saab, med en omvridning av nyckeln. Sen backar jag ut på parkeringsplatsen och stannar där, väntar på Lollo.