Anchorman said:
Jimmy och Lunde
Dörren gnisslar lite lätt när Jimmy trycker upp den. Mycket riktigt så står det en tv på, verkar vara någon tecknad film.
På soffan ligger en tjej och sover.
En gammal bekant till Jimmy kommer fram ifrån badrummet.
Jag visste att du skulle klara dig.
LJ drar på smilbanden.
Hon mår bra, men är chockad. Hon har sett saker idag som ingen i hennes ålder borde se. Men hon blir nog glad att träffa sin pappa.
LJ lägger en hand på Jimmys axel och klämmer åt.
Jävligt skönt att se dig gamle kompis.
[Cassius, för mig får du gärna spela upp hela mötet mellan Jimmy och Saga då du säkert har en bättre bild på hur det skulle gå till än vad jag har]
Jimmys överläpp darrar till, det rinner stora tårar över hans ärrade kinder. Han kramar LJ, på ett sätt han inte har kramat någon på år. Han tittar på Saga som ligger alldeles stilla med sin uppåt näsa, han brukade kalla henne för lilla grisen. Han klappar henne över håret och hon vaknar till, i chock tittar hon på sin pappa.
Hon flyger upp i hans knä och kramar honom runt huvudet. Jimmy skrattar med tårar i ögonen.
- Fan vad stor du blivit. Åhhh! Pappa är här.
Saga tittar på sin pappa samtidigt som hon står i hans knä.
- Du försvinner inte nu va? Du stannar med mig.
Jimmy lyfter upp henne i famnen och går runt med henne.
- Jag kanske måste sticka iväg en stund, men jag kommer tillbaka det lovar jag. Jag måste snacka med LJ, sen kommer jag tillbaka.
Jimmy tar LJ på axlen och för ut honom till köket. De sätter sig vid köksbordet. LJ pekar på flaskan med sprit som står där, sen säger han samtidigt som han öppnar korken.
- Din jävel alltså, du klarade dig. Jag fattar fan inte vad det är som händer, men du överlever alltid.
- LJ, din jävla gubbe, fy fan. Jag är skyldig dig en sån jävla tjänst alltså. Fan alltså.
- Det är lugnt, jag är skydlig några stycken.
- vi är något på spåret om vad det är som händer, det var någon jävla fitta som sa att de var dom som hade gjort de här.
LJ skickar över flaskan. De fortsätter och berätta vad som har hänt. LJ drog direkt ut och passerade då förbi huset och kom ihåg Saga. Jimmy lovar honom guld och gröna skogar, sen säger Jimmy.
- Har du grävt upp grejerna?
- Nej jag har inte hunnit.
- Det borde ligga tre bössor kvar. Jag tar två, du tar den sista?
- Men vart ska du då?
- Det är en brud som väntar på mig i hallen, jag är skyldig dom en tjänst.
- Hahaha, har du redan fått fitta?
- Nä, fan. Men hon hjälpte mig hit. Jag kan inte bara skita i dom nu.
- Jag fattar.
Jimmy går in till Saga och sätter sig och tittar med henne, men när han passerar hallen säger han.
- Du bruden, den finns kaffe i köket.
Jimmy sätter sig i soffan och lägger armen runt tjejen i hans liv. Det rinner tårar igen. Fy fan, hon lever och det gör jag också. Det brinner i hans hjärta. Detta är en av få lyckliga dagar i hans liv.