Cissi said:Lunde, Jimmy och Jesper
Alla har nu kommit ner till verkstaden och samlats i lunchrummet.
Jag sätter på lite kaffe säger Axel lojt
Sigurd reser sig upp och kollar mot dem andra.
Jag vet inte hur ni känner, men jag vill fan inte sitta här och ruttna, vi har kompisar därute, familjer folk som behöver våran hjälp, vi kan inte bara lämna dem i sticket och sitta här och vänta på att allt ska bli bra.
Sigurd kollar runt på gänget som sitter samlade runt bordet.
Eller vad tycker ni?
Lunde skakar på huvudet.
"Till fots är vi döda. Den där killen vid containern jagade mig från stan och inte en tillsymmelse till trötthet syntes när han kom i fatt mig. Om de är många så kommer vi inte ha en chans."
Hon lyssnar på signalerna på telefonen.
"Fan!" Svär hon och stoppar ner telefonen i fickan igen när ingen svarar.
"Vi behöver en stor bil. En STOR bil."
Jesper står mot en vägg och dricker sitt kaffe och lyssnar på de andra när de pratar. När Lunde nämner att de behöver en bil tar han till orda.
"Tja, storleken på bilen blir nog inget större problem. Vi har en Volkswagen crafter på gården utanför. Problemet är att den är full av grejjer som skulle ha monterats i helgen. Och den har bara två sittplatser."
Jesper dricker lite av kaffet.
"Tömd skulle den nog rymma oss allihop, och vi skulle dessutom ha plats att ta med lite grejjer. Det svåra blir då istället att tömma den utan att föra något oväsen så vi lockar hit fler."
Axel nickar.
"Jo, craftern skulle allt klara oss. Men om vi ska ta den härifrån skulle jag nog vilja ta in den på Karlssons först och åtminstone svetsa fast en regel på insidan så att de därbak sitter säkert. Eller vad tror du Sigurd?"
Sigurd går och tar en kopp ur skåpet, häller upp en kopp och sätter sig runt det stora rektangulära bordet.
"Kanske skulle man ta och dra fast några enkla bänkar på sidorna av lastutrymmet. Jag tror inte att det är säkert att stå och åka om vi måste ramma något."
Jesper dricker ur det sista.
"Vad tror ni andra? Jimmy och Anders och, förlåt, jag uppfattade inte ditt namn? Jag heter Jesper för övrigt. Trevligt att ni alla kunde komma hit, även om jag önskar att omständigheterna vore bättre."
Hen ler snett, och höjer sin tomma kopp i en låtsas-skål.