Norra labbetDet är inga här förutom en man som ligger fastspänd på en bår som sitter fast i väggen. Mannen är klädd i en blå flanellskjorta och blåjeans, skjortan är uppknäppt och flera sår finns på mannens bröstkorg.
När Lollo kommer in börjar mannen frusta och kasta sitt huvud från sida till sida, han har någonting för ansiktet, det påminner om det som man brukar sätta på munnen på aggressiva hundar. Det krävs inget geni att förstå att den här mannen är en zombie.
I labbet finns det fullt med provrör och behållare fylld med alla möjliga olika vätskor i alla konstiga färger.
Flera labbrockar hänger i lika många krokar längs långsidan vid dörren.
Labbet har inget fönster men är väl upplyst av stora lysrör i taket.
Det luktar en oigenkännlig lukt här inne som sticker i näsborrarna på Lollo. Ett ställ med provrör vänds om och om igen i en vändningsapparat som hindrar vätskorna i provrören att separera och skikta sig.
I nordvästra hörnet på ett av borden är det en makaber syn, flera kroppsdelar finns här, händer fötter men även ett huvud av en asiatisk kvinna.
---
Södra labbet
Det här labbet har vissa likheter med det förra; mycket provrör och behållare, men härinne syns det inga kroppsdelar eller zombies.
Stället har flera mikroskåp som står på bänkarna, även många tablets och en bärbar dator som står igång och visar en nedräkning, nedräkningen står på 42minuter och 17 sekunder och tickar nedåt varje sekund.
Lukten som fanns i förra labbet är inte här, här är istället en fräsch lukt.
Det här rummet har inte heller några fönster.
När Lollo kommer in börjar mannen frusta och kasta sitt huvud från sida till sida, han har någonting för ansiktet, det påminner om det som man brukar sätta på munnen på aggressiva hundar. Det krävs inget geni att förstå att den här mannen är en zombie.
I labbet finns det fullt med provrör och behållare fylld med alla möjliga olika vätskor i alla konstiga färger.
Flera labbrockar hänger i lika många krokar längs långsidan vid dörren.
Labbet har inget fönster men är väl upplyst av stora lysrör i taket.
Det luktar en oigenkännlig lukt här inne som sticker i näsborrarna på Lollo. Ett ställ med provrör vänds om och om igen i en vändningsapparat som hindrar vätskorna i provrören att separera och skikta sig.
I nordvästra hörnet på ett av borden är det en makaber syn, flera kroppsdelar finns här, händer fötter men även ett huvud av en asiatisk kvinna.
---
Södra labbet
Det här labbet har vissa likheter med det förra; mycket provrör och behållare, men härinne syns det inga kroppsdelar eller zombies.
Stället har flera mikroskåp som står på bänkarna, även många tablets och en bärbar dator som står igång och visar en nedräkning, nedräkningen står på 42minuter och 17 sekunder och tickar nedåt varje sekund.
Lukten som fanns i förra labbet är inte här, här är istället en fräsch lukt.
Det här rummet har inte heller några fönster.
- Vänta lite Birgit, säger jag när han börjar prata om att ge sig iväg.
Har noterat att Lollo gick iväg, men det känns bra att Jesper är kvar här. Har även fått till bandaget runt Andreas fot och placerar hennes därefter med Jespers hjälp i en konstorsstol med hjul. Binder sedan ihop hennes handleder ordentligt bakom hennes rygg, och fast i stolen, med en rulle gasbinda från förbandslådan som nu börjar bli tom.
- Kom, säger jag och rullar iväg vår gisslan.
Kikar kort in i båda labbsalarna och konstaterar att jag inte vill spendera nån tid i det norra om jag kan slippa. Kör in Andrea i det södra istället. Jesper och Birgit följer strax bakom. Jesper har säkert märkt att jag helt släppt garden till Birgit, men han verkar inte ha gjort det. Inte så konstigt kanske. Han bör ha insett vilket labbråtta han skulle blivit om de fått tag på honom. Även om hon inte skulle gjort det frivilligt så skulle Birgit ändå ha experimenterat med honom. Fy fan. Fokuserar på Andrea istället.
- Okej. Nu vill jag ha ett par svar. Bergfors är alltså nåt slags provskott till en global epedemi där ni försöker slå ut alla människor med en viss gen. Men vem lyder ni order ifrån? För det här är helt klart inte ledningscentralen. Och hur kommunicerar ni med dem? Det måste finnas telefoner här, kontaktuppgifter och nummer. Sean måste ha pratat med de som håller Birgits familj gisslan.