Nekromanti Speltråd Zombies i Bergsfors

Iskaral

Swordsman
Cissi said:
"Samantha, Hej"

Jag backar ifrån Lollo utan att titta på honom, och viskar... nästan ohörbart, för rösten bär knappt.
"... Lunde... kalla mig Lunde..."
Deja vu! Det var ju precis så hon sa förra gången också, fast då mer bestämt. "Okej. Lunde" säger jag lite tafatt. "Öh hur är det med dig" Hon ser så sårbar ut. Jag tar ett prövande steg framåt och börjar omvärdera mitt tidigare beslut att behandla den här tjejen som ett frimärke.

Cissi

Up to no good.
Iskaral said:
Deja vu! Det var ju precis så hon sa förra gången också, fast då mer bestämt. "Okej. Lunde" säger jag lite tafatt. "Öh hur är det med dig" Hon ser så sårbar ut. Jag tar ett prövande steg framåt och börjar omvärdera mitt tidigare beslut att behandla den här tjejen som ett frimärke.
Jag slår armarna om kroppen som för att skydda mig och backar ifrån honom, tittar hastigt upp.
"Ehm... det är okej..."
Jag ler svagt och känner hur foten stöter till motorsågen. Jag fattar tag i den och hissar upp den på höften i enhandsfattning och känner mig genast bättre när jag kan gömma mig bakom drygt sex kilo Husqvarna.

Jag blir plötsligt väldigt medveten om att det är sex andra personer i rummet förutom mig och Lollo och känner hur kinderna hettar till. Vad håller jag på med nu!? Jag ger Lollo en generad blick och går bort till Jimmy.

Cassius

Hero
Jimmys blick är som knivar, den genomborrar Lolla som på något sett verkar göra Lunde ledsen och obekväm, han ser ut som en typisk brat. Han är säkert våldtäksman tänker Jimmy. Han blir rastlös, viljan av att få Lolla att svälja tänder och på så sätt förevigt se till att hans fruktansvärda leende försvinner.

Rastlösheten gör att han vänder sig mot Bengt.

- Du där, gubben, se till att bestämma nu. Vem ska upp?

Cissi

Up to no good.
Jag upprepar vad jag nyss sagt med blicken fäst på Bengt och ett svagt leende på läpparna.
"Lita på Jimmy och Jesper, de borde greja det här." Jag slänger en uppmuntrande blick på Jimmy.
"Och kanske Rutger och Axel också... så följer vi efter sen..." Jag gör en svepande gest mot Lollo och Lars.
"och om... om någon blir skadad så... så behöver vi dig i eftertruppen..."

Jag inser att jag precis palcerat mig själv i samma grupp som Lollo av någon outgrundlig anledning. Men egntligen så försöker jag se till att han och Jesper och Jimmy inte flyger på strupen på varndra... intalar jag mig. Just så är det, inga egoistiska tankar här inte!

Jag stryker bort en hårslinga ur ansiktet och ler ett stort leende mot Jimmy i det att jag armbågar till honom kärleksfullt i sidan.
"Du och Jeppe bereder väg för oss så fixar jag och Husqvarna alla dörrar i vår väg sen! Okej?"

mårten1

Swordsman
- Du där, gubben, se till att bestämma nu. Vem ska upp?
"Han heter Bengt" Säger Rutger i vardaglig ton vänd mot Jimmy, samtidigt som jag sträcker fram en hand för att hälsa på Jimmy.
"Antar att det är du som är Jimmy? Själv föredrar jag en vanlig hälsning än en shotgun-presentation" Säger Rutger med ett leende.

Rutger tittar upp över gruppen, han hade lite andra tankar men hon gör en vettig indelning. Han funderade först på att ha en shotgun på nedervåningen men det borde vara säkert här.
Han rör sig mot madrassen som ligger bredvid ett lik på golvet.
"Visst, jag kan åka upp först, vad säger ni andra?"
Han plockar upp madrassen och rör sig mot hissen.
"Lite provisoriskt kravallskydd, vill inte fösa undan dem med händerna om jag kan undvika det."

Cassius

Hero
Jimmy sträcker fram handen och skakar den snabbt.

- Det är en studsare säger han och tittar på geväret.

Jimmy ser otålig ut och säger efter en stund.

- Nu skiter jag i de här. Kom igen nu fan!

Anchorman

Swashbuckler
Nicola

Lina puttar upp dörren, det verkar inte vara några zombies på denna sidan av gallerdörren.
Ett lik ligger med huvudet sönderslaget på marken alldeles innanför dörren i ett litet rum alldeles till vänster sitter en man i vakt dräkt, på bordet ligger en batong, den är röd i ena änden.
Vakten är klädd i blåa vaktkläder, han har en stor nyckelknippa som hänger i bältet, även en walkie talkie och en ficklampa hänger här.
Vakten är ganska biffig, vilket antagligen krävs för hans jobb.
Vakten ser lite förbryllad ut när han ser Lina och Nicola kliva in genom dörren.
Va fan gör ni här? Ni ska väl inte in där?
Säger han med bestämd röst och nickar åt gallerdörren.
Ett par zombies har rört sig fram till gallren och sträcker ut sina armar genom gallren, dem kommer nog antagligen aldrig komma igenom dock, såvida ingen öppnar dörren.

Alla andra

Axel kliver fram till de andra som har samlats vid hissen. Han har plockat upp sitt svärd igen och halsar det sista på sin cola burk innan han slänger burken i hörnan.
Hörde va ni sa, visst jag kan vara första vågen. Ingen stoppar mig och mitt svärd. säger han och gör en klumpig svepande rörelse med svärdet vilket resulterar i att han tappar greppet om det och det hamnar på marken.
Ehm, ja, öhh är vi redo?

Recca

Femme Fatale
Nicola:

Jag ger vakten en uppskattande blick. Ser ut att hålla kroppen i trim. Och han lever ju än. Jag ser över honom ett par ögonblick; är han blodig som av strid eller har han suttit säker hela tiden?

(Finns det fler dörrar här inne?)

"Vi behöver upp till sjuttonde, snabbt. Det utbröt strid där uppe. Nåt testsubjekt som bröt sig ut." Rösten är sträv som vanligt, orkar inte försöka låta trevlig. Jag är inte trevlig. Jag sneglar på hans nycklar och säger. "Har du ett passerkort?"

"Vart hittar vi ett sånt?"

mårten1

Swordsman
Rutger

"Ja, vi är nog så redo som vi kan bli."
Säger Rutger och ler lite samtidigt som han skakar på huvudet och rör sig mot hissen. Apokalypser kan verkligen föra ihop vilka människor som helst tänker han.
"Ska ni två med gevären ställa er innerst så kan jag mota med madrassen om det behövs? På så sätt kan ni väl skjuta förbi mig om det är en massa där utan att behöva tänka på att de når er och vi borde kunna komma ut relativt fort."
Rutger står nu vid hissdörren och väntar på att de andra ska gå in så kan han ställa sig och använda madrassen för att mota bort eventuella dörrvakter på övre våningar.

Anchorman

Swashbuckler
Nicola

Vakten reser sig upp och går mot Nicola och Lina. Hans kläder är fina och han verkar inte ha varit i någon strid, i alla fall ingen där han blev skadad.
Jag hjälper er, jag kan varenda vrå på den här avdelningen. Bosse hade blitt arg på mig om jag inte hjälpte er.
Han kollar ner på liket med det mosade huvudet och får en kärleksfullt uttryck.
Det gick in en forskare här, strax efter allt bröt ut han behövde något prov eller något. Tredje dörren till höger tror han är där, hans mänskliga drag är väl inte så många nu dock...

Vakten börjar fibbla med nycklarna och får fram den som öppnar gallerdörren.
Vi kanske kan locka de närmaste zombierna in i...
Vakten slutar prata då han märker att Lina tar hand om problemet genom att sticka katanan in genom gallren och trycka in den i deras huvuden.
Vakten säger inte mer utan höjer på ögonbrynen och låser upp gallerdörren.

Direkt efter han har låst upp gallerdörren kommer fyra zombies springandes längst ner i korridoren.
Håll dem borta så låser jag upp dörren till forskaren!

Alla andra

Axel kliver in i hissen, han ställer sig långt in med sitt svärd redo att hoppa ut om det behövs.
Jesper, Jimmy kommer ni?

Feuflux

omjonasson.se
Axel kliver in i hissen, han ställer sig långt in med sitt svärd redo att hoppa ut om det behövs.
Jesper, Jimmy kommer ni?
Bengt

Jag drar loss min kniv från under hissdörren så att den kan stängas.
- Du åker med också, säger jag halvt som en fråga och halvt som ett tydliggörande till Rutger.

När alla fyra (och alla deras vapen) är i hissen, som därmed är full så säger jag:
- 16 våningen alltså. Forskarna är på 17e men sista våningen tar vi med trappor. Se till att hissdörren stängs så fort ni är uppe så att vi kan kalla ner den igen.
Jag håller upp passerkortet som för att illustrera att det behövs för att anropa hissen.
- Så ses vi snart igen.

---

Jag tänker sedan lite kort på Jimmy. Kallar mig gubbe (förvisso sant men inte så trevligt) och ser ut precis som nån ur högriskgruppen bland supportrarna när det spelas fotboll i stan. Samma grupp som är överrepresenterade bland ambulansbesökarna. Jesper ser inte ut som nån svärmorsdröm han heller, blodig och dan, men klart trevligare framtoning.

- Hur känner du de där typerna, frågar jag med riktning mot Lunde när hissdörren är stängd.
Och sen noterar jag förstås att Lollo och Lunde verkar bekanta.

Iskaral

Swordsman
Mikael/Lollo

Cissi said:
Jag blir plötsligt väldigt medveten om att det är sex andra personer i rummet förutom mig och Lollo och känner hur kinderna hettar till. Vad håller jag på med nu!? Jag ger Lollo en generad blick och går bort till Jimmy.
Jag kan bara inte fatta att hon föredrar det där kräkets sällskap framför mitt. Är det Stockholmssyndromet eller?

Det gläder mig verkligen när Jimmy går in i hissen som en del i förtruppen. Jag väntar tills dörren börjar stängas och då ser jag Jimmy rakt i ögonen över Rutgers madrass och ler. Det sista han ser av mig är hur jag vänder mig åt Lundes håll. Jag hoppas han gör något oöverlagt där uppe.

Det är först när hissen börjar röra sig som jag verkligen inser att de alla kan dö däruppe. Så jävla småaktigt av mig! Rutger fick inte ens ett lycka till. Jag vänder mig om och ser på displayen hur hissen fortsätter uppåt våning för våning. Samtidigt väntar jag på att få höra Lundes svar på Bengts fråga om hur hon känner Jimmy, axel och Jesper.

Cissi

Up to no good.
Feuflux said:
- Hur känner du de där typerna?
Jag rycker på axlarna.
"Jag försökte ta mig hem till Morgan över industriområdet och blev uppjagad på en container. Axel och Jesper jobbar på en verkstad där och lyckades fiska in mig genom ett fönster och strax efter det kom Jimmy också dit. Sigurd..."

Jag bleknar lite när jag kommer att tänka på Sigurd och tystnar, drar efter andan och tittar på Bengt med olycklig blick.

Laowai

Hero
Cissi said:
Feuflux said:
Jag rycker på axlarna.
"Jag försökte ta mig hem till Morgan över industriområdet och blev uppjagad på en container. Axel och Jesper jobbar på en verkstad där och lyckades fiska in mig genom ett fönster och strax efter det kom Jimmy också dit. Sigurd..."

Jag bleknar lite när jag kommer att tänka på Sigurd och tystnar, drar efter andan och tittar på Bengt med olycklig blick.
Jesper stiger in i hissen med Jimmy och de andra, och ger Lunde en blick innan dörrarna glider igen.

"Vi syns där uppe sen va?" Han ler lite åt henne, just som dörrarna börjar röra sig.

Cissi

Up to no good.
Laowai said:
Cissi said:
Feuflux said:
Jag rycker på axlarna.

Jesper stiger in i hissen med Jimmy och de andra, och ger Lunde en blick innan dörrarna glider igen.

"Vi syns där uppe sen va?" Han ler lite åt henne, just som dörrarna börjar röra sig.
Jag ler och rodnar lite, nickar.

Laowai

Hero
Cissi said:
Laowai said:
Cissi said:
Feuflux said:
Jag rycker på axlarna.

Jag ler och rodnar lite, nickar.
Jesper ler.

"Det är bäst för dig. Jag slår ihjäl dig om du blir zombie, ållrajt?" Han blinkar åt Lunde och ler just som dörrarna går igen.

Recca

Femme Fatale
Nicola

"Backa! Vi kör samma grej igen!" Grinden slår igen med ett slammer och zombierna möter den utan en chans. De sticker sina armar mellan gallrena men Lina kan utan problem peta svärdet genom deras ögonhålor, en efter en där de radar upp sig till slakt.

Cissi

Up to no good.
Laowai said:
"Det är bäst för dig. Jag slår ihjäl dig om du blir zombie, ållrajt?" Han blinkar åt Lunde och ler just som dörrarna går igen.
Jag ler och vänder mig mot Bengt igen, sneglar lite mot Lollo och försöker komma ur genansen över Jespers plötsliga uppmärksamhet.

"Jesper är kanon, han håller modet uppe trots allt som hänt. Jimmy är knepigare, men vi kan lita på honom. Han lämnade sin dotter för att följa med mig tillbaka till stan. Han är okej."

Cassius

Hero
Jimmy står lutad mot väggen och granskar sina framtida stridskamrater, de ser inte ut att vara så mycket till världen. Men de har något i ögonen som Jimmy saknar, det är fint på något sätt. Som om de vore mer hela, mer människor. Jimmy säger högt ut i luften utan att titta på någon av dom när hissen är när att nå sitt mål.

- Den fitta som backar, han tar jag, fattar ni?