Nekromanti Speltråd Zombies i Bergsfors

Cissi

Up to no good.
Lunde/Sam

Jag är omedveten om zombieanstormingen och är redan på väg ner för trappan men hjärtat i halsgropen. Världen försvinner och jag försöker fokusera blicken i mörkret när jag tar trappan i alldeles för snabba steg och nästan faller handlöst ner i mörkret. Men jag lyckas hålla mig på fötter genom att ta tag i ledstången.

"Morgan!" Ropar jag försiktigt. "Morgan?!"

Iskaral

Swordsman
Mikael/Lollo

Nu går allting alldeles för fort igen. Jag drar med mig Daniel in genom dörren och stänger den. Jag förbereder mig på att hålla emot, men hoppas att zombisarna inte ska fatta vart vi tog vägen. Jag hoppas också att de ska strunta i bilen nu när den inte rör sig och att Felicia ska ha vett att sitta still därinne. Hoppet är ju det sista som överger människan sägs det. Och så länge det finns liv finns det hopp. Hoppas, hoppas, hoppas!

Jag säger till Daniel att hjälpa Lunde att hitta Morgan och kanske en annan väg ut. Sedan väntar jag. Jag kommer på mig själv med att tyst nynna/sjunga på min mammas favoritpsalm:

Ängsliga hjärta, upp ur din dvala!
Glömmer du alldeles bort vad du har?
Frälsarens vänskap,
nåd och gemenskap,
ännu han lever, densamme han var!

Upp då ur dvalan, ängsliga hjärta!
Glöm icke alldeles bort vad du har.
Även den timma
tjockaste dimma
solen fördöljer, är solen dock kvar.

Hon brukade kalla mig sin lille Simson, men det var på grund av mitt vackra hår. Stark var jag inte. Inte då, men numera lyfter jag med lätthet min egen vikt i bänkpress och gör pull-ups med en 20-kilos vikt hängande i bältet, så kom igen! Bring it!

Anchorman

Swashbuckler
Lollo, Sam och Daniel

När Lollo stänger dörren, stänger han också ute det lilla ljus som fanns, stället är totalt kolsvart.

Lollo och Daniel kan höra på utsidan hur zombies närmar sig.

När Sam ropar får hon inget svar, Sam har ständigt svårt att hålla sig på fötter när hon tar sig ner för trappan.

Mormor Ganja

Felicia som står på utsidan av bilen ser hur zombies snabbt närmar sig.
En av de yngre och snabbare zombierna är framme först och tar tag runt Felicias axlar och gör sitt bästa för att försöka bita henne.
En andra zombie har kommit i en slags flankposition och rör sig mot Felicia även den.

Feuflux

omjonasson.se
De tre går mot första byggnaden, den är mörk precis som resten av zoot och resten av Bergsfors.

Axel går fram till dörren och känner på den, helt låst.
Han vandrar bort till en av fönstren och låter ljuskäglan vandra längs marken, han stannar upp när den träffar ett stort fotspår på marken, ser ut som en stor tass.
Han säger inget, men går vidare i tystnad när han lyser in i huset.
Verkar inte vara nån här vad jag kan se, lite verktyg och städprylar, antagligen nåt ställe för nån djurskötare eller vaktmästare, vi får nog leta vidare.
Bengt

- Det är väl bara att gå vidare antar jag.
Jag rycker på axlarna.
- Vi tar väl vänster mot barnens zoo. Där kommer det byggnader nästan direkt.
Inga protester så jag börjar gå.

Jag försöker studera Axel lite. Han verkar sammanbiten. Det har varit väligt lite fokus på vad han vill.
- Hur mår du? frågar jag kort när jag tror att Birgit inte hör.
Hur hon mår behöver jag inte fråga. Där kommer tårarna snart att komma. Det tar alldeles för lång tid det här.

Björn den gode

Swashbuckler
Mormor Ganja
"Dörren går upp med ett brak, antagligen mer ljudligt än vad någon hade hoppats på."
Samtidigt så ser Felicia hur ett antal zombies har hört det och börjar röra sig mot oss. Fortfarande lite nyvaken hinner inte riktigt uppfatta situationen innan det låter som att, ja en snabb blick över axeln bekräftar det, dom jävlarna har stängt dörren. Något tar tag runt axlarna försöker bita mig. Stirrar ett ögonblick på den unga varelsen, det går inte ens att se längre om det var en kvinna eller man, och vad hade det spelat för roll förresten.

Men nej, jag tänker fan inte dö så här, jag tänker dö som jag alltid har tänkt, och barnen kommer inte ens behöva skämmas. Dom kommer inte behöva tala tyst om hur mamma dog, om hur hon var en knarkarkärring som aldrig lyckades bli ren och som inte brydde sig. Dom kommer inte behöva stå där på begravningen och titta på mina försvunna pupiller. Dom kommer inte vara något annorlunda än alla andra som förlorat någon i den här episka katastrofen i Berghem. Fuck dom kommer ha stödgruppe om dom så önskar. Men nej jag tänker inte bli en zombie, jag tänker inte förnedra mig så, och jag tänker inte känna på hur det är att bli uppäten.

Mormor Ganja sticker ner handen i väskan, alltjämt med en zombie som försöker äta upp henne, men hon bryr sig inte längre. Upp kommer flaskan, den flaskan som hon alltid haft med sig, den flaskan som betyder slutet, den är liten, mycket liten men ack så dödlig. Höjer den mot himlen som i en skål. "Vi ses igen." Tömmer innheållet och sinnet förvandlas, försvinner, redan innan hon brutalt slår huvudet i asfalten så har själen lämnat kroppen.

Cissi

Up to no good.
Lunde/Sam

Lollo, Sam och Daniel

När Lollo stänger dörren, stänger han också ute det lilla ljus som fanns, stället är totalt kolsvart.

Lollo och Daniel kan höra på utsidan hur zombies närmar sig.

När Sam ropar får hon inget svar, Sam har ständigt svårt att hålla sig på fötter när hon tar sig ner för trappan

Jag snubblar vidare ner för trappan med hjärtat i halsgropen, stannar till och vänder tillbaka uppför trappan med händerna utsträckta. Först känner jag det lite grövre tyget i Dannes jacka under händerna och fumlar vidare genom mörkret.

"Lollo?" Visst hade han en ficklampa.

Mina händer hittar tillslut vad som är antingen Lollos bröstkorg eller rygg och jag känner över honom tills jag hittar ficklampan i hans ficka. Tar den och tänder den. Sen nerför trappan igen.

Anchorman

Swashbuckler
Bengt, Birgit och Axel

Trion fortsätter sin genomsökning av djurparken.
Axel rycker på axlarna åt Bengts fråga och svarar.
Jag vet inte riktigt, jag menar hur ska man må? Känns som vi alla hanterar det här olika. Jag har liksom bara drivit med, jag har kompisar och släktingar här ute, men jag vet liksom inte hur jag ska göra med det.
Så fort vi fick reda på att Jesper var immun så kändes det givet att försöka hitta botemedel, nu vet jag liksom inte vad man ska prioritera.
Hur tänker du? Låt säga att vi lyckas rädda Birgits familj, vad sen liksom?

Gruppen har nu kommit fram till avdelningen som kallas "Barnens zoo", inte direkt några elefanter eller tigrar här utan men klappvänliga djur.
En gris ligger halvt uppätten i en av inhägnaderna, en annan gris haltar sig fram.
Runt ett område där det borde vara hönor ligger det fullt med fjädrar, inga hönor syns till.

Sam, Lollo och Daniel

Sam fortsätter sin genomsökning, med en lampa lyses källaren upp och det verkar vara till stor del lager här nere.

Sam söker sig fram metodiskt och när hon precis ska ge upp hoppet hörs en bekant röst vilket får Sam att snabbt byta riktning på sin ficklampa.
Ljuskäglan lyser upp ansiktet på Morgan.
Lunde, är det verkligen du?

Cissi

Up to no good.
Lunde/Sam

Jag sjunker ned på knä, ficklampan släpper jag på golvet och den blir liggande och rullar fram och tillbaka. Ljuskäglan vandrar över golvet.

Jag slår armarna om Morgan och begraver ansiktet mot hans hals. Han lägger en arm om mig och stryker mig över ryggen.

"Lunde..." Viskar han mot min kind. "Min lilla Sammi, är du oskadd?"

Det är nått som inte stämmer med hans röst. Jag har aldrig hört honom så... svag förut.

"Jag är okej, helt okej." Shit vad jag ljuger. Men sanningen är den att jag mår lite bättre nu.
"Men du... vad... hur är det med dig?"

mårten1

Swordsman
Rutger

Väl framme vid zoot testar jag igen komradion för att se om den kan nå de andras.
"Bengt, hör ni mig?"
Vi rör oss samtidigt mot informationstavlan och försöker hitta närmaste byggnad. Det är ju ett lika bra ställe att börja leta efter dem som någon annan stans om de inte ser oss.
Byter magasin på geväret och har det framme, vet inte om det hjälper om det skulle komma en zombi elefant men lite skydd ger det i alla fall.

Iskaral

Swordsman
Mikael/Lollo

Jag står där jag står och väntar på ett ryck i dörren. Det vi kan hoppas på är att zombisarna inte hittar något och går vidare. Då kan vi bara gå ut till bilen sedan och fortsätta till...Ja vart ska vi egentligen. De andra är i djurparken nu eller på väg dit, men ska vi verkligen följa efter dem. För en några timmar yngre Lollo skulle det vara självklart. Han skulle ha stannat vid det brinnande huset också. Det är den Lollo som fortfarande i lugna stunder för sig själv repeterade sina repliker inför kommande TV-intervjuer med CNN med flera internationella nyhetskanaler

Och skulle jag inte göra mig bra framför kamerorna; filmstjärnesnygg men med något härjat över mig och ögon som sett mer än en människa borde behöva. Men varför gjorde jag det? Varför utsatte jag mig för alla dessa faror för att rädda alla dessa människor och stoppa spridningen när jag bara kunde ha stängt in mig någonstans och bara väntat ut det hela? *tänker en stund och ser sedan den ursnygga CNN-reporten Dana O'Shea rakt i ögonen* "Någon var tvungen att göra något! Hur är det ni säger i Amerika? Om inte nu, när? Om inte jag, vem?"

Så löjligt det känns nu, men det är en trevlig dagdröm ändå och det krävs en viljeansträngning för att bryta mig loss ur den. Jag hör en röst där nere som jag inte känner igen. Morgan?

Cissi

Up to no good.
Lunde/Sam

Morgan svarar inte först. Jag sätter mig på hälarna och börjar försiktigt känna över honom.

"Jag har brutit något... Sammie, hjärtat. Jag kan inte, ni måste härifrån."

"Vi ska härifrån." Mumlar jag och säger över axeln. "Lollo, kan du komma hit?"

Vicotnik

Den onde
Staff member
Daniel Olander

Jag hinner inte riktigt reagera då jag rycks in.

Men gumman då?

Är allt jag hinner få ur mig innan dörren stängs efter mig.
I jag börjar treva mig fram efter ena väggen i mörkret och hittar tillslut ett propskåp och ovan på det en ficklampa. Jag tänder ficklampan och börjar se mig omkring efter något att barrikera dörren med.

Anchorman

Swashbuckler
Hemkärt: Daniel, Lollo, Sam och Morgan

Morgn svara till slut på tilltal.
Benet, det är benet som är åt helvete, höger skenben. Tror det är brytet, i alla fall gör det ont som satan, inte lätt att stå upp än mindre att gå.
Först nu märker Sam att Morgan halvsitter på en stor låda och har ena armen mot en hylla för att hålla upp sig.
Självklart är jag glad att se dig, visste att du inte skulle göra som jag sa och hålla dig borta.
Lunde...

Morgan stryker en hand längs kinden på Sam och öppnar munnen för att säga något när flera dunkningar på en dörr nere i källaren avbryter honom.
Dem kommer ta sig in när som helst. säger Morgan ganska oroligt.

[Det är alltså inte dörren ni gick in i, utan en annan.]

Djurparken: Rutger och Sasha

Rutger och Sasha tar sig utan problem till informartionstavlan, flera kartor finns här och Rutger tar en av dem.

Karta

Bengt

Bengt hör på sin walkie hur någon försöker kontakta honom.
"Bengt, hör ni mig?"

Feuflux

omjonasson.se
Trion fortsätter sin genomsökning av djurparken.
Axel rycker på axlarna åt Bengts fråga och svarar.
Jag vet inte riktigt, jag menar hur ska man må? Känns som vi alla hanterar det här olika. Jag har liksom bara drivit med, jag har kompisar och släktingar här ute, men jag vet liksom inte hur jag ska göra med det.
Så fort vi fick reda på att Jesper var immun så kändes det givet att försöka hitta botemedel, nu vet jag liksom inte vad man ska prioritera.
Hur tänker du? Låt säga att vi lyckas rädda Birgits familj, vad sen liksom?

Gruppen har nu kommit fram till avdelningen som kallas "Barnens zoo", inte direkt några elefanter eller tigrar här utan men klappvänliga djur.
En gris ligger halvt uppätten i en av inhägnaderna, en annan gris haltar sig fram.
Runt ett område där det borde vara hönor ligger det fullt med fjädrar, inga hönor syns till.

---

Bengt hör på sin walkie hur någon försöker kontakta honom.
"Bengt, hör ni mig?"
Bengt

Ja hur fan tänker jag börjar jag grubbla över när Axel ställer frågan. Jag har ju också varit helt inne på botemedelsgrejen, men det spåret känns som det håller på att dö ut. Visst att vi kan rädda Birgits familj och fånga in nån skurk här, men han som verkade vara hjärnan ligger ihjälskjuten på sjukhuset. Eller så var han inte högst i kedjen, vem vet.
- Jag vet inte, svarar jag till sist när det känns som att jag måste säga någonting. Just nu är det det här spåret som gäller och sedan får vi grubbla över om det går att ta sig ut ur staden förbi alla avspärrningar. Det känns inte som att det kommer gå att överleva här på sikt.

Ser mig omkring och börjar upptäcka alla döda och skadade djur. Inget tvivel om att rovdjur på zoot springer lösa. Skygga för människor lär de inte vara heller. Inte bra.
- Frågan är vem som släppt ut rovdjur egentligen. Någon måste ju gjort det med flit, men med vilket syfte? Zombies klarar väl knappast av att lösa upp grindar vad vi vet.

Ingen hinner svara mig innan walkie talken rasslar till: "Bengt, hör ni mig?"
- Rutger är det du? Var är du? Är du okej?

Iskaral

Swordsman
Mikael/Lollo

Jag hör hur Lunde ropar på mig. Det har gått en stund nu och av erfarenhet vet jag att zombisarna inte gör mycket utan 'yttre stimulans' Troligen vandrar de omkring planlöst därutanför vid det här laget. Jag viskar till Daniel att han ska vara så tyst som möjligt och tar mig långsamt ner för trappan. Jag går fram till Lunde som pratar med en man som sitter på en låda. Jag hinner uppfatta att han har brutit skenbenet innan någon bakar på en dörr alldeles nära.

"Sådär envisa brukar de inte vara" säger jag och kastar en nervös blick upp mot den dörr jag lämnade obevakad. "Morgan?" Han nickar. Underbart! Vi ska få en invalid att släpa på också som det inte var svårt nog innan.

Jag skakar på huvudet, men jag har inget val och det kommer inte att bli bättre av att vi står här. Jag rycker till när dörren närmast oss ger ifrån sig ett plågat läte. Sedan lyfter jag upp Morgan på hans friska ben. "Vi måste upp till bilen. Nu!"

Cissi

Up to no good.
Lunde/Sam

"Nej, nej!" Jag skjuter milt undan Lollo och lägger en arm om Morgans midja, hans arm över mina axlar. Det är med ganska stor ansträngning som jag lyckas hålla oss båda uppe då det hugger till i mina revben där Rutgers kula tog. Jag drar häftigt efter andan och tittar på Lollo.

"Ta ficklampan och led oss. Du är den enda som kan slåss nu."

Vicotnik

Den onde
Staff member
Daniel Olander

Jag tänker inte stå still i väntan på vad de andra ska hitta på utan jag letar runt i lokalen jag befinner mig med min ficklampa i högsta hugg och hittar ganska så snart en stol som jag plaserar under handtaget för dörren som vi kom igen genom. Inte fan tänker jag få några Zombies på oväntat besök, en snygg kvinna som i reklamen kanske men inte någon halvdöd tjockis.
Efter att stolen står för dörren så sätter jag mig ner på den och låter ficklampan söka av rummet i jakt på andra utgångar så som fönster, stegar eller andra dörrar.

mårten1

Swordsman
Rutger

- Rutger är det du? Var är du? Är du okej?

"Jupp, jag kom just till zoot. Jag och en pojke står vid informationskartan vid ingången. Kan vi möta upp er någonstans."

Samtidigt som jag pratar med Bengt studerar jag kartan, kan vara bra att veta vart ställena heter om nu de andra är i någon byggnad någonstans. Kollar om det finns en flyer i närheten som gästerna brukar få, kan vara bra om man kan få med sig en karta i fickformat.

Iskaral

Swordsman
Mikael/Lollo

Cissi said:
Lunde/Sam
"Ta ficklampan och led oss. Du är den enda som kan slåss nu."
Okej! Enmansarmén tar ficklampan i ena handen och kofoten i den andra och skyndar upp till dörren "Lys inte mot dörren nu Danne! Lys för Lunde och Morgan. Och flytta dig från dörren!"

Cissi

Up to no good.
Lunde/Sam

Sakta går vi över golvet och jag sveper med blicken över det mörka utrymmet vi är i. Var är Felicia? Va inte hon precis bakom mig och Danne?

Morgan stönar till och väcker mig ur mina tankar precis innan jag hinner formulera mina farhågor i en hög tanke. Åh, herre gud! Panikslaget söker min blick av rummet men när Lollo tilltalar Danne så lugnar jag mig igen. Danne är här. Han är säker.

"Loll..." Min röst bryts till ett pipande. Han måste vara den starka nu. Han måste ta hand om oss.

"Hur ska vi ta oss till bilen?" viskar jag.