Khan
Kondottiär
- Joined
- 23 Apr 2014
- Messages
- 4,532
En fundering. Tanken kom från magipoäng egentligen, men med dagens metatänk och flumspel är det inte alls omöjligt att tänka kring det åt alla möjliga håll.
I klassiska rollspel har du magipoäng / PSY-poäng / specifika spells som du spenderar steg för steg, och allt tickar sakta ner mot noll. Men i Hjältarnas Tid ådrar du dig istället XT6 Skuld för varje besvärjelse du kastar, och om den når över en viss nivå drabbas du av rejäla konsekvenser. Å ena sidan har du en spenderbar resurs, å andra sidan har du en negativ konsekvens som blir sannolikare och sannolikare ju mer du tar i. Se även V5 med sin Hunger-mekanik kontra gammaldags Vampire med en blodpöl man spenderar.
Vad är roligast? Att planera runt en ändlig resurs som sakta tickar ner, eller ta risker och öka på en resurs som potentiellt ger negativa konsekvenser?
I klassiska rollspel har du magipoäng / PSY-poäng / specifika spells som du spenderar steg för steg, och allt tickar sakta ner mot noll. Men i Hjältarnas Tid ådrar du dig istället XT6 Skuld för varje besvärjelse du kastar, och om den når över en viss nivå drabbas du av rejäla konsekvenser. Å ena sidan har du en spenderbar resurs, å andra sidan har du en negativ konsekvens som blir sannolikare och sannolikare ju mer du tar i. Se även V5 med sin Hunger-mekanik kontra gammaldags Vampire med en blodpöl man spenderar.
Vad är roligast? Att planera runt en ändlig resurs som sakta tickar ner, eller ta risker och öka på en resurs som potentiellt ger negativa konsekvenser?