I dagens spelomgång blev det mycket utforskande av Tistla Fäste. Några av spelarna hade passat på att köpa egna böcker och läst på inför spelmötet, så de var måna om att diskutera och utforska Tistla Fäste mer. Det var mycket roligt när de satt med kartan och åkte runt i hyrda vagnar.
Jag lät vädret utomhus sprida sig in i Tistla Fäste, så jag beskrev ett Novemberregningt Tistla Fäste där folk var rädda och osäkra inför framtiden. Jag beskrev rykten som de hörde när de rörde sig igenom Drottningtorget. De såg med egna ögon hur de rika flytt staden till säkerheten på sina sommarresidens, medan pöbeln lämnats kvar och fick klara sig själva.
Därefter begav de sig till Prios kyrka för att ta reda på mer om Anadea, mötet med Besega den gamle var roligt när svartkappan i spelagruppen blev starstruck när han fick möta en livs levande Ljusbringare!
Gruppen begav sig därefter till Sarvolas Mission, svartkappan i gruppen var dock rätt misstänksam mot Sarvola men efter att ha använt Häxsyn och sett en fulltständigt fläckfri aura kring Sarvola resignerade han och gick med på att försöka ta reda på vem som låg bakom alla osanna rykten om Sarvola.
Efter överfallet lyckades de ta reda på vart Solsoldenärerna höll till och bröt sig helt sonika in där. Väl därinne blir de överraskade av soldenärernas chef som använder en av spelarnas karaktärer som sköld (Fint) samtidigt som han försöker dubbelhugga densamme. Spelarkaraktären har dock Robust så alla skada sugs upp av rustningen, det är bara när han lyckas med att använda en av karaktärerna som sköld som han har någon chans mot spelargruppen.
De tar sedan liket till Stadsvakten som ber spelargruppen att sluta ta lagen i egna händer utan istället låta dem göra sitt jobb. De försäger sig och drar hela historien om Besegas den gamle och vad de upptäckte i slukhålet.
Jag är lite osäker på hur jag ska spela det vid nästa tillfälle. Jag tänker mig att nyheten om Besegas inblandning rör sig till Nattbäcka, men även tillbaka till Prior Emundi och Fader Elfeno. Elfeno och Emundi lär bli väldigt arga att Besega försökt hjälpa Sarvola, medan borgmästaren eventuellt kopplar ihop Svartkapporna med Solsoldenärerna och därmed Sarvolas fiender. För Prior Emundi kan det bli besvärligt att hans bröder är inblandade i mordbrandsförsök. Med stöd av borgmästaren kanske Besega kan stöda Sarvola öppet, nu när spelargruppen ändå råkat avslöja allt.
Jag har låtit de flesta ur högadeln överge staden tillsammans med fästets lager av livselixir, annars suger bara spelagruppen i sig så elixir innan varje strid så det blir bara tråkigt.
När spelargruppen får tid studerar de tillsammans med Besega det som de hittade i Solsoldenärernas tillhåll och hittar några namn som karaktärerna känner igen. Och där avslutade vi dagens spelomgång.
++++++++++++++++++++++
Vad händer när spelarna går över korruptionströskeln och drar på sig tillfälliga stigman? I reglerna står det bara att man kan försöka dölja stigmat, men inte hur stigmatana uppfattas av andra. Trots allt borde det vara allmänt känt att stigman kan uppstå när man använder magi.
Jag lät vädret utomhus sprida sig in i Tistla Fäste, så jag beskrev ett Novemberregningt Tistla Fäste där folk var rädda och osäkra inför framtiden. Jag beskrev rykten som de hörde när de rörde sig igenom Drottningtorget. De såg med egna ögon hur de rika flytt staden till säkerheten på sina sommarresidens, medan pöbeln lämnats kvar och fick klara sig själva.
Därefter begav de sig till Prios kyrka för att ta reda på mer om Anadea, mötet med Besega den gamle var roligt när svartkappan i spelagruppen blev starstruck när han fick möta en livs levande Ljusbringare!
Gruppen begav sig därefter till Sarvolas Mission, svartkappan i gruppen var dock rätt misstänksam mot Sarvola men efter att ha använt Häxsyn och sett en fulltständigt fläckfri aura kring Sarvola resignerade han och gick med på att försöka ta reda på vem som låg bakom alla osanna rykten om Sarvola.
Efter överfallet lyckades de ta reda på vart Solsoldenärerna höll till och bröt sig helt sonika in där. Väl därinne blir de överraskade av soldenärernas chef som använder en av spelarnas karaktärer som sköld (Fint) samtidigt som han försöker dubbelhugga densamme. Spelarkaraktären har dock Robust så alla skada sugs upp av rustningen, det är bara när han lyckas med att använda en av karaktärerna som sköld som han har någon chans mot spelargruppen.
De tar sedan liket till Stadsvakten som ber spelargruppen att sluta ta lagen i egna händer utan istället låta dem göra sitt jobb. De försäger sig och drar hela historien om Besegas den gamle och vad de upptäckte i slukhålet.
Jag är lite osäker på hur jag ska spela det vid nästa tillfälle. Jag tänker mig att nyheten om Besegas inblandning rör sig till Nattbäcka, men även tillbaka till Prior Emundi och Fader Elfeno. Elfeno och Emundi lär bli väldigt arga att Besega försökt hjälpa Sarvola, medan borgmästaren eventuellt kopplar ihop Svartkapporna med Solsoldenärerna och därmed Sarvolas fiender. För Prior Emundi kan det bli besvärligt att hans bröder är inblandade i mordbrandsförsök. Med stöd av borgmästaren kanske Besega kan stöda Sarvola öppet, nu när spelargruppen ändå råkat avslöja allt.
Jag har låtit de flesta ur högadeln överge staden tillsammans med fästets lager av livselixir, annars suger bara spelagruppen i sig så elixir innan varje strid så det blir bara tråkigt.
När spelargruppen får tid studerar de tillsammans med Besega det som de hittade i Solsoldenärernas tillhåll och hittar några namn som karaktärerna känner igen. Och där avslutade vi dagens spelomgång.
++++++++++++++++++++++
Vad händer när spelarna går över korruptionströskeln och drar på sig tillfälliga stigman? I reglerna står det bara att man kan försöka dölja stigmat, men inte hur stigmatana uppfattas av andra. Trots allt borde det vara allmänt känt att stigman kan uppstå när man använder magi.