...Vilket typ av språk föredrar ni i ett rollspel? Då menar jag om ni vill ha ett torrt akademiskt språk, eller kanske ett mer målande "skönlitterärt" tonläge? Eller ett effektivt, kortfattat språk?
Jag har senaste tiden plöjt igenom några amerikanska indiependentspel, som The Shadow of Yesterday, Sorcerer, Universalis och Spirit of the Century, samt några mer "kommersiella" spel, som Serenity och Feng Shui. En sak slog mig: amerikanska speförfattare skriver ofta (man kan säkert hitta undantag om man letar, men "thats beside the point") på ett rappt sätt, lite som journalister eller copywriters, medan många svenska rollspelsmakare (mig inräknad) oftare går ner sig i det akademiska språkträsket. Med långa meningar och gärna "fina" ord. Jänkarna är bättre på att inte krångla till det. Det kanske beror på att de har det i blodet eller nåt, vad vet jag.
Har jag fel, och om jag inte har det; är det bra eller anus med det svenska sättet att skriva?
Själv skulle jag vilja bättra mig och lära mig skriva mer effektivt.
Det är möjligt att det här avhandlats i tidigare trådar, men jag tyckte det var dags att ta upp det igen.
(Sen är det ju en annan sak att amerikanska icke-indie-spel ofta är lååånga, men det är en annan sak.)
Jag har senaste tiden plöjt igenom några amerikanska indiependentspel, som The Shadow of Yesterday, Sorcerer, Universalis och Spirit of the Century, samt några mer "kommersiella" spel, som Serenity och Feng Shui. En sak slog mig: amerikanska speförfattare skriver ofta (man kan säkert hitta undantag om man letar, men "thats beside the point") på ett rappt sätt, lite som journalister eller copywriters, medan många svenska rollspelsmakare (mig inräknad) oftare går ner sig i det akademiska språkträsket. Med långa meningar och gärna "fina" ord. Jänkarna är bättre på att inte krångla till det. Det kanske beror på att de har det i blodet eller nåt, vad vet jag.
Har jag fel, och om jag inte har det; är det bra eller anus med det svenska sättet att skriva?
Själv skulle jag vilja bättra mig och lära mig skriva mer effektivt.
Det är möjligt att det här avhandlats i tidigare trådar, men jag tyckte det var dags att ta upp det igen.
(Sen är det ju en annan sak att amerikanska icke-indie-spel ofta är lååånga, men det är en annan sak.)