Nekromanti Ståryflödesmekanism

Ymir

Liten kantbaron
Re: Lagom är bäst

Kort som anger att de träffades är en lagom generell sporre att bygga vidare på, kort som anger var och hur de träffades skulle inte bli inspiration, utan mest fungera som en hämmande och tillkrånglande faktor, eftersom hela kortsystemet som sådant kräver att man smidigt kan anpassa de nya bakgrundselement som helt plötsligt dyker upp till rådande förhållanden. Och att två kraggbarbarer skulle ha träffats under ett tornerspel bedömmer jag helt enkelt som mindre sannolikt. En stunds spontant broderskap på slagfältet låter mer passande då, och är inga problem att improvisera fram utan dylika 'hjälpmedel', imo.

Åtminstone jag förespråkar så stor trovärdighet som möjligt i sammanhanget, och ju mindre slumpmoment, desto mindre behöver jag riskera att kompromissa med trovärdigheten. Om en spelare använder ett 'de har träffats tidigare'-kort är det ganska lätt för mig att slänga fram en historia bakom det som fungerar till 100% i sammanhanget. Om en spelare använder kort som slutar med att 'de har träffats för sju år sedan på ett tornerspel i Blomsteräng' så blir mina möjligheter till anpassning efter karaktärerna och omständigheterna ganska mycket mindre, och trovärdigheten med.

- Ymir, tycker till.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Improvisation

Med risk för att låta negativ men är inte det här ungefär samma koncept som slumpmötestabeller, fyndtabeller och liknande?
Jo, det är det nog. Om man vill att tillbakablickarna ska vara signifikanta är det nog ingen bra idé. Om man däremot vill att de ska vara en händelse, vilken som helst, och sedan försöker skapa något signifikant av det, kan det fungera.

/tobias

Rising

Vila i frid

"När spelledaren råkar ut för situationen att de tre karaktärerna ska ha träffats något gång tidigare drar han ett kort och kollar: "Aha! De träffades på ett tornerspel!" "

Jag misstänker att man då får ha tusen olika kortlekar framför sig med olika teman. "Öhh, ni går omkring i en... -öken- där ni plötsligt möter en, öhhh... -kimera- som vaktar en skatt av något slag, öhh, en... -magisk ljusstake- okej, och när den ser er så blir den... -sexig-! ...Nej vänta, det där var brudbeteendehögen, var ligger monsterbeteendehögen? Ah, här, okej den vill... -ställa en gåta till er-! Ja, nu blev det spännande, alltså!"

---

Det blir nog inte så spelbart. Jag gillar de här korten som Krille pratar om eftersom de är väldigt löst hållna; en Nemesis eller ett Gemensamt Förflutet kan vara precis vad som helst och fungera i vilket äventyr som helst så länge som de följer Krilles dramatiska modell med de olika akterna. Det gör dem gångbara. Konkreta saker som "Tornerspel" fungerar ytterst sällan och enbart i vissa speciella sammanhang.

Därför tror jag inte riktigt på dina kort. Dock, jag lekte ett tag med kort åt spelledarpersoner, där det kunde stå saker som "förvirrad stofil", "temperamentsfull hetsporre" och "jordbunden pragmatiker" osv. När jag introducerade en ny SLP så tog jag upp två kort och lät kombinationen utgöra dennes personlighet. Det var himla kul och kunde ge massor med inspiration, för en del kombinationer var sådana som man aldrig skulle ha tänkt på själv.

/Rising

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Det blir nog inte så spelbart. Jag gillar de här korten som Krille pratar om eftersom de är väldigt löst hållna; en Nemesis eller ett Gemensamt Förflutet kan vara precis vad som helst och fungera i vilket äventyr som helst så länge som de följer Krilles dramatiska modell med de olika akterna. Det gör dem gångbara. Konkreta saker som "Tornerspel" fungerar ytterst sällan och enbart i vissa speciella sammanhang.
Nej, det är nog helt riktigt. Enkelhet är antagligen att eftersträva i det här fallet.

/tobias

TomasHVM

Swordsman
Re: Kvinnefobi! (OT)

"Rising" skrev:

Några vill inte spela kvinnor, och då borde ingen spela kvinnor. Nemligen!

Flott Rising! Endelig noen som tør å stå for noe!

:gremgrin:

TomasHVM

Swordsman
Re: Häftigt enighet!!!

Har jeg ikke sagt at gutter ikke kan spille jenter? Har jeg ikke forklart hvor pinlig det er, særlig for homofobe rollespillnerder i kvisealderen?

Krille:
Jupp, det har du. Och jag höll [klipp] med!

Bra!

:gremgrin:

Netfeed

Swashbuckler
jo men RP:n behöver ju inte lägga den på ärkeskurken, han/hon kan ju lägga den på vem som helst, i sådana fall måste man ju kunna ha en snabb story om alla... tsk tsk

//Netfeed, som vill få fram att det kan bli lite stort

Morgoth

Swashbuckler
Jaja, sluta ta upp det nu

Annars kommer rollspel.nu snart döpas om till manschavunism.nu eller kanske osocialnerd.nu. Huva. :gremcrazy:

(för att inte tala om att det ger rollspelshobbyn ett tämligen skrattretande ansikte utåt... mot Hufvustadsbladet, tillexempel :gremwink:)

/Mogge, forumspolis

Netfeed

Swashbuckler
Re: Don Krille och väderkvarnarna

Kortsystemet har dock helt klart sina finesser. Det är ett intressant system och det har många läckra användningsområden. Jag blir definitivt sugen på att utforska dess möjligheter.

jo det kna ju bli rätt intressant
el grande finale: stor skurken slåss mot Rp:na och helt plötsligt läggs kortet snubbel ut, han ramlar ut över kanten(de slåss uppe på ett torn utan mur) vilket inte är precis det som SL:n villa att han skulle göra, nu kommer aldrig RP:na få fram motgiftet till "den stora sjukan" :gremwink:

men jag håller med det vore intressant att utforska

Netfeed

Swashbuckler
Re: Jaja, sluta ta upp det nu

eller kanske osocialnerd.nu. Huva

jag trodde det var ett alias hit... eller möjligtvis en under domän :gremgrin:

//Netfeed, inte helt seriös

Krille

Super Moderator
"jo men RP:n behöver ju inte lägga den på ärkeskurken, han/hon kan ju lägga den på vem som helst"

Exakt.

"i sådana fall måste man ju kunna ha en snabb story om alla.."

Åtminstone de viktigare spelledarpersonerna bör du ha en ståry om i förväg. Det är mer osannolikt att de oviktigare spelledarpersonerna får kortet spelat på sig, men även om det skulle inträffa så är det inte särskilt stort problem. Det går att få ihop ett förflutet om dem också.

Rollspel handlar om att skapa stårysar i grupp under spelets gång. Det innebär att spelledaren och spelarna tvingas att improvisera. Spelarna har ingen aning om vad spelledaren har för planer åt dem. De improviserar sina handlingar utefter det som deras rollpersoner vet. Varför kan inte spelledaren också improvisera? Varför måste spelledaren vara bunden till sin plan som denne aldrig kan frångå?

Om inte annat, fråga spelaren som spelar kortet: "Hur känner du den här typen, egentligen? Varför är ni ärkefiender?"

Krille

Super Moderator
På väderkvarnens tak

"el grande finale: stor skurken slåss mot Rp:na och helt plötsligt läggs kortet snubbel ut, han ramlar ut över kanten(de slåss uppe på ett torn utan mur) vilket inte är precis det som SL:n villa att han skulle göra, nu kommer aldrig RP:na få fram motgiftet till "den stora sjukan""

...och skillnaden gentemot att en spelare slår perfekt slag och hugger huvudet av skurken är?

Jag vet inte om du har förstått hur systemet är tänkt att fungera, men jag misstänker att du har hängt upp dig på grejen med att spelarna är inne och påverkar ståryn på sätt som spelledaren inte har förberett sig på, och att ståryn därför sabbas. Jag skulle vilja att du tar ett kliv tillbaka och funderar på vad det är du försöker göra med rollspel.

Ett mer troligt exempel är något i den här stilen:

Tiufi har jagat riddar Mevan upp för trappan till torntaket. Regnet piskar mot ansiktet och blixtar lyser upp torntaket när de flyger på varandra.
Högst upp i insatshögen ligger "Håna motståndaren: Ett snäpp lättare varje runda i tre rundor om spelaren hånar motståndaren." "Ett snäpp lättare" översätts till +3-modifikation, eftersom det är Västmark som spelas.Spelledaren grabbar tag i kortet och spelar det. "Du kan inte besegra mig!" hånar han. "Om du dödar mig så får du aldrig reda på hur Pesten stoppas!"
Spelaren har ett kort på hand: "Respons! Negerar ett Hota, Håna eller Retas" är ståryeffekten. Spelaren dänger det i bordet. "Om jag inte dödar dig så får jag ändå aldrig reda på det. Eller så dödar du mig. Vad har jag att förlora?"
Andra änden av det kortet som spelaren just spelade är insatsänden. Där finns följande: "Adrenalin: Ett snäpp lättare i nästa handling." Spelledaren grabbar tag i det och spelar ut det. "Smart flicka!" väser Mevan och flyger på Tiufi. Med +3, eftersom det är Västmark som spelas) så har Tiufi problem med att försvara sig, men nästa kort är "Snubbla! En handling blir ett snäpp svårare". Spelaren grabbar tag i det och spelar det. Riddaren snubblar i sitt adrenalinfyllda anfall och tack vare det kan Tiufi undvika att bli skivad räv!

Det vill säga, även om det finns ett kort som heter Snubbla! så far inte spelledarpersonen ut över kanten och slår ihjäl sig. Det är inte så korten ska fungera.

Nightowl

Champion
Re: Häftigt og fel!!!

Har jeg ikke sagt at gutter ikke kan spille jenter? Har jeg ikke forklart hvor pinlig det er, særlig for homofobe rollespillnerder i kvisealderen?
Jodå. Och det är lika fel nu som den första gången du sade det.

Själv har jag löst "problemet" genom att inte spela med dem, och ge fan i hur de spelar.

Erik, trettiårig 'gaymer', anser att många förment politiskt korrekta människor är bra mycket mer homofoba än vanligt fölk.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Bort med homofoberna

"Hade man kunnat stänga ute nazister, chauvinister, antisionister och en massa andra dumskallar med hjälp av någon fiffig mekanik så hade det varit toppen."

Jag tror nog att de finns, även om de, 1, inte är de personer de flesta vill umgås med och, 2, antagligen inte är begåvade nog för att kunna skriva.

F.ö. är det en rätt stor skillnad på antisionister och antisemiter; en antisionist hyser motvilja mot staten Israel och den sionistiska rörelsen, en antisemit hyser motvilja mot judar. Jag kan t.ex. åtminstone delvis räknas in bland antisionisterna, däremot är en av mina äldsta vänner jude. Så det är en mycket betydelsefull skillnad.

Nightowl

Champion
Bort med homofoberna (OT)

Jag tycker inte homofober hör hemma i rollspelshobbyn. Ingen annan stans heller.
Instämmer, av själviska skäl. Men man får vara jävligt noga så man inte automatdefinierar folk som homofober och straffar ut dem utan skäl.

(Case in point: Min pojkvän är gamer. Han vägrar spela annat än heterosexuella män annat än under räligt speciella omständigheter. Han kan knappast betraktas som homofob.)

Erik

Rising

Vila i frid
Re: Bort med homofoberna

"F.ö. är det en rätt stor skillnad på antisionister och antisemiter; en antisionist hyser motvilja mot staten Israel och den sionistiska rörelsen, en antisemit hyser motvilja mot judar."

"För övrigt"? Fick någonting jag skrivit i mitt inlägg dig att misstänka att jag inte visste det?

Jag är själv antisionist och det är inte det minsta konstigt med det.Antisemiter (vilket var precis det jag skrev i mitt inlägg) är däremot rent dåliga, oanständiga människor i mina ögon, precis som homofober, nazister och chauvinister.

/Rising

Nightowl

Champion
Bort med homofoberna (OT)

Jag tror nog att de finns, även om de, 1, inte är de personer de flesta vill umgås med och, 2, antagligen inte är begåvade nog för att kunna skriva.
1, Hade man behövt vara begåvad för att uttala sig på internet eller spela rollspel hade spärren redan varit fixad. :gremwink:

2, Tyvärr är nog så många fördomsfulla människor ganska verbala. Hade fördomen (!) om att alla är neanderthalare stämt hade det varit ganska enkelt. Jag har hört en del folk förklara omständigt och med akademiska hänvisningar varför homosexuella är sjuka och skall botas eller avlivas (!).

Från det här kommer - och ursäkta Bobby, det är inte en direkt anklagelse mot dig - en sorts omvänd fördom om att folk som inte nödvändigtvis använder hjärnan i arbetet eller inte har gått på högskola eller gud bevars inte läser böcker är per automatik mer fördomsfulla och därmed ondare än, sig, den som har en fil kand.

Och då reser sig nackhåren på mig.

Erik, påminner om den mängd svenska läkare, lärare och annat löst folk som en gång stödde nazisterna.

Rising

Vila i frid
Re: Bort med homofoberna (OT)

"(Case in point: Min pojkvän är gamer. Han vägrar spela annat än heterosexuella män annat än under räligt speciella omständigheter. Han kan knappast betraktas som homofob.)"

Ah, men jag garderade mig faktiskt mot den sortens pikar. Jag skrev ju att folk ska få spela med vad de vill. Jag irriterar mig ju inte på de som inte vill spela som tjejer, utan på de som protesterar när någon vill spela som tjej. Själv vill jag inte spela med dvärgar eller höftskynkesbarbarer, men jag har förstås inget problem med dem som gör det.

/Rising
gillar spjuvrar, slynglar, arroganta satar och blida poetiska typer.

Man Mountainman

Storsvagåret
Nähä!

Du skrev antisionist, titta själv:

Hade man kunnat stänga ute nazister, chauvinister, antisionister och en massa andra dumskallar med hjälp av någon fiffig mekanik så hade det varit toppen.

Rätt ska vara rätt!