Något som jag definitivt inte har ett problem med är att filmen är en set-up för de följande filmerna, har ett automatiskt "to be continued" på slutet.
Jag uppskattar verkligen att det kommer fler filmer, och att huvud storyn kommer fortsätta i dem. För på mänga sätt och vis kan jag tycka det är oerhört tråkigt när storyn i en film är slut när filmen är slut... specielt om det är en film/värld/story som jag verkligen tycker om. För när jag då sätt den så vill jag ju oftast ha mer, men i många fall kan jag inte få mer av diverse anledningar. Det är en av de stora anledningarna till att jag har alltid föredragit TV serier över film, just för att en tv-serier tenderar inte ta slut efter 1.5-2.5 timme. Oftast har du åtminstone en 8-10 timmars värt av tittande, om inte över 20, eller långt över det med vissa tv-serier. Och det är något som jag som sagt uppskattar, så när filmer har mer tittande att erbjuda, för att de kanske siktar på en triologi eller något, så uppskattar jag det mycket mer än om jag bara får en 2-timmars film och inget mer än det.
Det är ju det som är en av de stora anledningarna till varför jag har sätt mer film på bio under de senaste 5 åren, än vad jag har gjort under de tidigare 31 åren av mitt liv... och ville se mer film under de 5 åren innan de senaste 5 (hade inte råd under den tiden), och såg en del film på bio under de 5 åren innan dess. Först och främst så är det ju för att det faktiskt började komma ut filmer som jag faktiskt ville se på bio under de senaste 15 något åren (superhjälte filmer, fantasy, sci-fi, etc). Men utöver det så är det även för att jag då också generelt sätt får en kontinuitet i det hela, antingen i storyn, eller att många filmer utspelar sig i de världar som jag faktiskt gillar, etc.
Så jag har inga som helst problem med att SWVII har ett "To be continued" slut. Och inte heller har jag några som helst problem med att Disney kommer släppa en mängd andra filmer i SW universumet som inte är direkt, eller ens alls, kopplade till SW's grundstory med Skywalker familjen. Som jag ser det så behöver Skywalkers inte vara del av alla SW filmer, vi har sätt så mycket om dom redan att jag tycker att vi kan gott få se SW filmer som handlar om andra människor också.
Rent så, så är jag bara riktigt glad över att vi kommer få mer Star Wars, oavsätt vad de än må vara. Precis som hur glad jag är över att nu under 2016 så kommer vi få se fler Superhjälte filmer under ett år, än vad vi fått se något år tidigare! Under 2016 kommer vi få se en 7-8 stycken.
Jag är helt enkelt bara riktigt glad över hur filmvärlden ser ut i dagsläget, en förändring som startade för mig år 2000 när första X-Men filmen kom ut. Det är en bra tid att vara Nerd tycker jag.