Re: systemlösning
Paladiner tillsammans med Rangers är, i mina ögon, att se som något av superyrken i D&D 3.5.
Annars är väl den konventionella visdomen, vilken även mina egna erfarenheter med spelet (sedan det släpptes) understödjer, att Paladins och Rangers tvärtom är
svaga yrken. Om man ser till deras effektivitet på olika områden, då; om man bestämmer sig för att den är bäst som kan
flest olika saker kanske man får en annan uppfattning, men eftersom det inte är på det planet spelmakarna försökt balansera spelet har jag svårt att se hur man kan lasta dem för det.
Min egen erfarenhet är att de starkaste yrkena i (småskalig) strid är Fighters, Sorcerers och Rogues (Sneak Attack är extremt bra om man vet att utnyttja den; använd värja (eller två värjor), ampa Initiativ och flanka folk därefter); om det finns några »superklasser« är det nog snarast Clerics och Druids, som dels helt klart kan hålla sitt på det torra i strid, dels kan hela väl och dels har tillgång till övriga spells för flexibilitet.
Den springande punkten här är att Rangers och (framförallt) Paladins får sin flexibilitet på bekostnad av kraft i sina »huvudschticks«, och på ett sådant sätt att den sällan är relevant. Paladinens Turning och formelkapacitet är så svaga att om man har en Cleric i gruppen gör de i stort sett varken från eller till. Likaså motsvarar Paladinens handpåläggningsförmåga inte mer än någon enstaka Cure-formel, och detta även om Paladinen lägger stor tyngd på Charisma.
Detsamma gäller Rangerns formler; de är i princip helt onödiga om det finns en annan divine spellcaster i gruppen.
Alla dessa nästan menlösa förmågor kommer sedan på bekostnad av ganska mycket tryck i featdepartementet framförallt, som drar ned stridsförmågan betydligt mer än den begränsade flexibiliteten egentligen är värd. Det är en blek soppa, i min erfarenhet.
/Feliath — även utan några splatbooks eller prestigeklasser kan högleveldruider spöa mooks i större mängder än någon annan klass, vill jag minnas