(The short answer...)
Jag personligen är inte särskilt oroad när det gäller SW7.
(The not so short answer...)
Wall of text... Engage!
Jag tyckte Episode 1-3 var ok filmer, tyckte inte jag slösade min tid när jag såg dom... visserligen kändes dom inte helt och hållet som "Star Wars"iga filmer, vilket ju var synd, men tillräckligt "Star Wars"iga för att jag inte har något emot att dom finns. De enda bitarna jag inte var särskilt förtjust med i de filmerna var Jar-Jar, den unge killen som spelada Anakin som barn (mycket av hur dom använde honom, och de situationer som han hamnade i, och delar av hans skådespelande), och delar av Hayden Christensens skådespelande mm (allt med honom var inte dåligt, och ibland tyckte jag han lät riktigt konstig när han pratade... som om han hadde en ovanlig rytm när han pratade). Så om SW7 lyckas vara bättre än dessa tre filmer så kommer jag vara nöjd.
När det gäller JJ Abrams så har jag inte heller några specifika problem. När jag tittar på listan av grejer han har gjort, och vilka av dessa jag har sätt... så kan jag inte säga att jag verkligen ogillade något av det. De filmer han har gjort som jag vet att jag har sätt är: Armageddon, Mission: Impossible 3, Cloverfield, Star Trek, Super 8, Mission: Impossible - Ghost Protocol, och Star Trek Into Darkness... och jag har tyckt om alla av dom... specielt Star Trek filmerna (trots sina lens flares, som jag igentligen inte har några problem med, bara att han kunde användt lite mindre av dem). Och bland hans Tv-serie grejer jag vet jag har sätt, som han skapade eller var kopplad till på ett eller annat sätt: Felicity, Alias, Lost, Fringe, Person of Interest, Alcatraz, Revolution, Almost Human, Believe... så har jag tyckt om alla av dem... och specielt Lost, Person of Interest, Revolution och Almost Humans gillade/gillar jag skarpt.
Så... om JJ skruvar ner mängden av lens flares lite, och generelat bara "does his thing"... så är jag övertygad om att vi kommer få en åtminstone acceptabel "Star War"s film (1-3 är ju acceptabla som filmer, men kanske inte helt som Star Wars filmer då ju, för referense till vad jag menar med en "acceptabel Star Wars film")... jag menar sist vi fick det, en "acceptabel Star Wars film", var ju för 31 (32 när VII'an släpps) år sedan när VI kom ut. Där har ju dock varit en del acceptabla Star Wars tv-serier, dock ej film än. Så igen, jag är inte allt för oroad när det gäller SW7.
Och sedan med Disneys track record under de senaste 6-7 åren med Marvel filmer, deras förmåga att bara låta de folk som ska få det hela att funka göra vad dom måste (Kevin Feige till exempel, spindeln i hela spindelnätet av MCU grejen), och låta allt folk runt som arbetar direkt med filmerna, få göra vad dom måste, utan allt för många fingrar i gröten från Disney... och en förmåga att välja rätt personer till de olika grejerna för den delen... och generelt respektera materialet som dom håller i sina händer med allt detta... Så igen har jag lite svårt att se dom totalt köra SW7 ner i diket, och skapa en travesti av en Star Wars film. Kan det hända? Kan dom misslyckas? Visst kan det/dom det... som Adam Savage alltid säger: "Failure is always an option."... Men med det sagt så har jag svårt att se att dom kommer misslyckas totalt.
Och där kommer alltid vara de som hatar filmerna oavsätt, och de som älskar filmerna oavsätt... med andra ord dom som inte igentligen har någon betydelse för filmernas framgång eller inte... eftersom det är "den stora massan" av folk som inte igentligen bryr sig om att grejer måste vara precis rätt för att dom ska gå och se filmerna, eller som igentligen inte bryr sig särskilt mycker om grundmaterialet till att börja med. För alla vi som har en större än vanlig passion för grejer som detta är en minoritet, oavsätt hur man ser på det... för vi kan bli blinda för det faktumet för att vi kanske hänger runt andra människor med samma/liknande passioner som oss, vilker gör att vi får en skev bild av exakt hur många av "oss" som faktiskt finns.
Sen har jag också en oerhört stor tolerans när det gäller sådant här... jag behöver inte tycka att en film ska vara perfekt, eller följa grundmaterialet till varje ord/bokstav/punk, eller att den måste vara på ett visst vis pga anledningar, för att jag ska kunna tycka om den. Oavsätt vilker grundmaterial det handlar om, eller genre det ska vara, den generella känslan av det, eller vad det nu än kan vara som är grund grejen med det hela. Generelt sätt tar jag filmer/tv-serier för vad de är, snarare än vad de "kunde ha varit, om X grej var så här istället... etc". För att inte tala om att jag har bättre saker att göra än att konstant oroa mig för att något jag gillar kommer inte bli bra gjort. Jag är snarare glad att vi kommer få en chans att få se mer Star Wars filmer (och alla andra filmer kopplad till grejer som jag tycker om), med dagens teknologi på det... oavsätt om folk kommer anse det vara en klar succe, eller ett totalt misslyckande. Jag är bara glad att vi kommer få se det.
/Wall of text