Nekromanti Star Wars Episode 7(och annat)

Kärlekscraft

Swordsman
anth;n54220 said:
Yikes!
Och nu förväntar jag mig att det kommer att komma en ny DnD-bok med nya svärd som har dolkar istället för parerstång.
Den fåniga dubbel-ljussablen som Dath Maul hade gav ju upphov till flera dubbelvapen i DnD, t.ex. Orc double-axe och Dwarven ugrosh
Ja, verkligen. Ganska kompliceriat att slåss med Darth Mauls dubbelbladiga ljusrör. Man måste åla sig runt staven, med mycket hopp och svepande där man ständigt rör på sig, mycket utmattande och man riskerar också att kapa sig själv på mitten.
Förrutom att den nye skurkens svärd ser fult ut, är det också ofunktionellt. Ser direkt att han riskerar att spetsa sig själv på ena piggen om han gör en försvarsmanöver som för ljusröret nära kroppen - magen, bröstkorgen eller mellangärdet blir punkterat. Dessutom kan man hugga av sidostången också om det blir strid där två ljusrörsbärare försöker bryta ner varandras garde(att ljussablarna korsar varandra).

Kommer vi att få se ännu större mångfald när det kommer till ljussablar i episod VII? Som ljuspiskan? http://starwars.wikia.com/wiki/Lightwhip Eller att någon bad guy har en fet rustning med 10 svärd i varje arm, som 2014 års magplask - Teenage Mutant Ninja Turtles? http://screencrave.com/wp-content/uploads/2014/06/shredder-teenage-mutant-ninja-turtles.png

Kärlekscraft

Swordsman
Björn Wärmedal;n54225 said:
Star Wars för mig är lite som Firefly, tror jag. En liten rag tag grupp av människor mot alla odds, en kamp och balans mellan laglydighet, heder, lojalitet och att göra det som måste göras.

Ljussabelfajterna för mig är symboliska mer än snyggt koreograferade. Det finns en mening i vilka som slåss och det handlar mer om känslor än om att få sin politiska vilja igenom.

För mig är nog en stor del av Star Wars det som George Lucas sa en gång i tiden (innan han blev jättekär i cgi), att specialeffekter ska användas för att lyfta fram storyn och förmedla den, inte för sin egen skull.

Tempot får vara lite högre än de gamla filmerna, men jag vill inte ha någon högoktanig action om jag får välja. Hellre lyfta fram personer och relationer mer.
Vilket kom då först? Firefly eller Star Wars? Har sett det konceptet tidigare. Episod VII kommer att bli mer som originalfilmerna och tydligen mer nedskalat i förhållande till klonkriget med sina massiva slagfält(episod II-III). Men kanske lite som slutstriden(erna) sker i Episod I som baserar sig på finalen i 'Return of the Jedi'. Ett exempel på hur kraften används föra att lyfta storyn är slutet på episod VI där Kejsaren bestämmer sig för att plåga ihjäl Luke med sina blixtar, han kunde ju teoretiskt ha stannat hans hjärta eller knäckt hans ryggrad, men valde blixtarna. Men det här med att lyfta fram personer, relationer och det känslomässiga är inte riktigt J.J Abrams starka kort....
Vad kommer det att bli av med episod VII? :eek:

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Star Wars kom ju före Firefly, uppenbarligen. Men Firefly var bättre Star Wars än episod I-III, i mitt tycke :)

TV-serien Felicity handlade ju BARA om känslor och personliga draman, så helt värdelös är inte Abrams på det.

Bezant

Veteran
Vimes;n54251 said:
Tycker det ser rätt nice ut alltså! Estetiskt dårå. Det enda jag stör mig på i nuläget är namnet, "The Force Awakens", det låter som något råtöntigt dataspel tyckerja!
Har det angetts några andra alternativ som de funderade på? Läste att George Lucas arbetstitlar på filmen var "Return of the Sith" och "Rise of the Jedi". En titel som det gick rykten omkring var "The Ancient Fear".

Titeln är onekligen datorspelsklingande och känns aningen felaktig; kraften är allständigt närvarande överallt och ligger då verkligen inte och vilar någonstans. Men titeln är inte felaktig om man betänker att jedi och sith känner kraften flamma upp, om en mäktig användare gör något häpnadsväckande som att slita ner en Star-Destroyer från skyn eller att en hel planet förintas som i "A New Hope.

Rhodryn

Hero
(The short answer...)

Jag personligen är inte särskilt oroad när det gäller SW7.

(The not so short answer...)

Wall of text... Engage!

Jag tyckte Episode 1-3 var ok filmer, tyckte inte jag slösade min tid när jag såg dom... visserligen kändes dom inte helt och hållet som "Star Wars"iga filmer, vilket ju var synd, men tillräckligt "Star Wars"iga för att jag inte har något emot att dom finns. De enda bitarna jag inte var särskilt förtjust med i de filmerna var Jar-Jar, den unge killen som spelada Anakin som barn (mycket av hur dom använde honom, och de situationer som han hamnade i, och delar av hans skådespelande), och delar av Hayden Christensens skådespelande mm (allt med honom var inte dåligt, och ibland tyckte jag han lät riktigt konstig när han pratade... som om han hadde en ovanlig rytm när han pratade). Så om SW7 lyckas vara bättre än dessa tre filmer så kommer jag vara nöjd.

När det gäller JJ Abrams så har jag inte heller några specifika problem. När jag tittar på listan av grejer han har gjort, och vilka av dessa jag har sätt... så kan jag inte säga att jag verkligen ogillade något av det. De filmer han har gjort som jag vet att jag har sätt är: Armageddon, Mission: Impossible 3, Cloverfield, Star Trek, Super 8, Mission: Impossible - Ghost Protocol, och Star Trek Into Darkness... och jag har tyckt om alla av dom... specielt Star Trek filmerna (trots sina lens flares, som jag igentligen inte har några problem med, bara att han kunde användt lite mindre av dem). Och bland hans Tv-serie grejer jag vet jag har sätt, som han skapade eller var kopplad till på ett eller annat sätt: Felicity, Alias, Lost, Fringe, Person of Interest, Alcatraz, Revolution, Almost Human, Believe... så har jag tyckt om alla av dem... och specielt Lost, Person of Interest, Revolution och Almost Humans gillade/gillar jag skarpt.

Så... om JJ skruvar ner mängden av lens flares lite, och generelat bara "does his thing"... så är jag övertygad om att vi kommer få en åtminstone acceptabel "Star War"s film (1-3 är ju acceptabla som filmer, men kanske inte helt som Star Wars filmer då ju, för referense till vad jag menar med en "acceptabel Star Wars film")... jag menar sist vi fick det, en "acceptabel Star Wars film", var ju för 31 (32 när VII'an släpps) år sedan när VI kom ut. Där har ju dock varit en del acceptabla Star Wars tv-serier, dock ej film än. Så igen, jag är inte allt för oroad när det gäller SW7.

Och sedan med Disneys track record under de senaste 6-7 åren med Marvel filmer, deras förmåga att bara låta de folk som ska få det hela att funka göra vad dom måste (Kevin Feige till exempel, spindeln i hela spindelnätet av MCU grejen), och låta allt folk runt som arbetar direkt med filmerna, få göra vad dom måste, utan allt för många fingrar i gröten från Disney... och en förmåga att välja rätt personer till de olika grejerna för den delen... och generelt respektera materialet som dom håller i sina händer med allt detta... Så igen har jag lite svårt att se dom totalt köra SW7 ner i diket, och skapa en travesti av en Star Wars film. Kan det hända? Kan dom misslyckas? Visst kan det/dom det... som Adam Savage alltid säger: "Failure is always an option."... Men med det sagt så har jag svårt att se att dom kommer misslyckas totalt.

Och där kommer alltid vara de som hatar filmerna oavsätt, och de som älskar filmerna oavsätt... med andra ord dom som inte igentligen har någon betydelse för filmernas framgång eller inte... eftersom det är "den stora massan" av folk som inte igentligen bryr sig om att grejer måste vara precis rätt för att dom ska gå och se filmerna, eller som igentligen inte bryr sig särskilt mycker om grundmaterialet till att börja med. För alla vi som har en större än vanlig passion för grejer som detta är en minoritet, oavsätt hur man ser på det... för vi kan bli blinda för det faktumet för att vi kanske hänger runt andra människor med samma/liknande passioner som oss, vilker gör att vi får en skev bild av exakt hur många av "oss" som faktiskt finns.

Sen har jag också en oerhört stor tolerans när det gäller sådant här... jag behöver inte tycka att en film ska vara perfekt, eller följa grundmaterialet till varje ord/bokstav/punk, eller att den måste vara på ett visst vis pga anledningar, för att jag ska kunna tycka om den. Oavsätt vilker grundmaterial det handlar om, eller genre det ska vara, den generella känslan av det, eller vad det nu än kan vara som är grund grejen med det hela. Generelt sätt tar jag filmer/tv-serier för vad de är, snarare än vad de "kunde ha varit, om X grej var så här istället... etc". För att inte tala om att jag har bättre saker att göra än att konstant oroa mig för att något jag gillar kommer inte bli bra gjort. Jag är snarare glad att vi kommer få en chans att få se mer Star Wars filmer (och alla andra filmer kopplad till grejer som jag tycker om), med dagens teknologi på det... oavsätt om folk kommer anse det vara en klar succe, eller ett totalt misslyckande. Jag är bara glad att vi kommer få se det.

/Wall of text

Rhodryn

Hero
Förresten. Rösten i bakgrunden i teasern... Andy Serkis.

Edit:

George Lucas "Special Edition" av Star Wars: Episode VII Teaser:

Kärlekscraft

Swordsman
Rhodryn;n54391 said:
Förresten. Rösten i bakgrunden i teasern... Andy Serkis.

Edit:

George Lucas "Special Edition" av Star Wars: Episode VII Teaser:

Parodi på George Lucas tendenser att slänga in så mkt saker som möjligt i senare versioner? :rolleyes:

Kärlekscraft

Swordsman
anth;n54220 said:
Yikes!
Och nu förväntar jag mig att det kommer att komma en ny DnD-bok med nya svärd som har dolkar istället för parerstång.
Den fåniga dubbel-ljussablen som Dath Maul hade gav ju upphov till flera dubbelvapen i DnD, t.ex. Orc double-axe och Dwarven ugrosh
Det här kan åtgärda problemet delvis:

Rhodryn

Hero
Det är en ide som jag kom fram till medan jag snackade med folk online som har varit negativa om vapnet och dess användbarhet... att vrida lite på crossbar bladen framåt sådär som bilden visar. Mer eller mindre exakt så som jag såg det i min hjärna. Roligt att se att andra tänker lika dant som jag. :)

Har också en annan variant, som inte förändrar utseendet på vapnet i teasern, där blade emittorerna helt enkelt börjar längre in i crossbaren, kanske till och med på andra sidan av hantaget, så den andra sidan av den centrala linjen av vapnet. Då skulle de tre bladen skapa ett litet kors av ljusblad. Men den varianten skulle vara lite svårare att göra för att man skulle behöva tweeka emittorerna så att bladet dom skickar ut inte träffar den andra amittoren. Men det skulle nog gå att fixa tror jag... specielt eftersom det faktiska "ljusbladet" är bara några molekyler eller atomer tjockt... ljuset vi ser är inte "bladet" i sig, det är bare en efter effekt från bladet... så man skulle bara behöva ha de två crossbar emitorerna ytterst lite ocentrerat med varandra för det. Dock så skulle ju möjligen emitorerna fortfarande vara lite utsatta i detta utförande, eftersom ljus bladen kanske inte skulle helt skydda emitorerna från anfall stoppade av crossbar bladen... vilket dom skulle vara i varianten där bladen krökts framåt.

Poseur

Swashbuckler
Rhodryn;n54546 said:
Det är en ide som jag kom fram till medan jag snackade med folk online som har varit negativa om vapnet och dess användbarhet... att vrida lite på crossbar bladen framåt sådär som bilden visar. Mer eller mindre exakt så som jag såg det i min hjärna. Roligt att se att andra tänker lika dant som jag. :)

Har också en annan variant, som inte förändrar utseendet på vapnet i teasern, där blade emittorerna helt enkelt börjar längre in i crossbaren, kanske till och med på andra sidan av hantaget, så den andra sidan av den centrala linjen av vapnet. Då skulle de tre bladen skapa ett litet kors av ljusblad. Men den varianten skulle vara lite svårare att göra för att man skulle behöva tweeka emittorerna så att bladet dom skickar ut inte träffar den andra amittoren. Men det skulle nog gå att fixa tror jag... specielt eftersom det faktiska "ljusbladet" är bara några molekyler eller atomer tjockt... ljuset vi ser är inte "bladet" i sig, det är bare en efter effekt från bladet... så man skulle bara behöva ha de två crossbar emitorerna ytterst lite ocentrerat med varandra för det. Dock så skulle ju möjligen emitorerna fortfarande vara lite utsatta i detta utförande, eftersom ljus bladen kanske inte skulle helt skydda emitorerna från anfall stoppade av crossbar bladen... vilket dom skulle vara i varianten där bladen krökts framåt.

http://starwars.wikia.com/wiki/Category:Lightsaber-resistant_materials

Kärlekscraft

Swordsman
Mr Plinkett från Red Letter Media, känd för sina recensioner av Episod I, II och III. Har nu släppt en ny video med kommentarer kring den släppta teaser-trailern. :)

Rhodryn

Hero
Poseur;n54553 said:
*är medveten om dom* Har själv använt den exakta länken när jag snackat med andra, för att peka på att det finns material som är resitent mot lighsaber "bladet".

Dock så måste man stryka under "resistent", för det är vad det är... inte helt immuna. Tillslut kommer en lightsaber ta sig igenom ett material som är resistent.

Poseur

Swashbuckler
För eller senare är oavsett bättre än inget skydd alls för händerna ^_^

Rhodryn

Hero
Poseur;n54642 said:
För eller senare är oavsett bättre än inget skydd alls för händerna ^_^
Absolut! :D

Jag skulle ju absolut försöka skapa en lightsabers hela yttre skall i ett resistent material... så att chansen att den höggs i sönder var mindre!

Och rent personligen skulle jag också vilja ha en crossbar som dom visade i teasern (möjligen lite lätt ommodifiered med den där krökningen som har föreslagits, tror jag skulle dock vilja ha kvar åtminstone några cm av metalhölja om crossbaren, både för lite extra skydds skull, och för att det ser bättre ut än bara ljusblad i ankarformatet), för att något som kan potentielt skydda mina händer från anfall är oerhört användbart! Och kan vara ytterligare en grej till min potentiala förmåga att anfalla motståndaren.

Och sen rent personligen har jag alltid föredragit den mer traditionella västerlänska stilen på svärd ju över alla andra typer... så jag är lite glad att vi vi kommer få se en lightsaber som ser ut som ett långsvärd/bastardsvärd eller något. :D

Kärlekscraft

Swordsman
Jaha. Då har det läckt ut en hel del info om filmen tydligen. Dock har jag läst att Disney avsiktligt släpper en del falsk information för att hålla betet intakt. Dock är det nog stor risk att infon här delvis stämmer. En konceptbild på skurken läckte ut tidigare i höstas - och den visade sig stämma mycket väl i teasern-trailer, jag kände igen honom direkt. + Lite småsmaker som ökenplaneten och annat.

/////////////////////////////////LÄS PÅ EGEN RISK, SPOILERRISK/////////////////////////////////
http://www.reddit.com/r/StarWars/comments/2nyd64/rumor_potential_4chan_episode_vii_leak_possible/
http://www.reddit.com/r/StarWars/comments/2o4hhp/rumor_potential_4chan_episode_vii_leak_part_2/
http://np.reddit.com/r/StarWars/comments/2o6rse/rumor_potential_4chan_episode_vii_leak_part_3/

Bezant

Veteran
Kärlekscraft;n55416 said:
Jaha. Då har det läckt ut en hel del info om filmen tydligen. Dock har jag läst att Disney avsiktligt släpper en del falsk information för att hålla betet intakt. Dock är det nog stor risk att infon här delvis stämmer. En konceptbild på skurken läckte ut tidigare i höstas - och den visade sig stämma mycket väl i teasern-trailer, jag kände igen honom direkt. + Lite småsmaker som ökenplaneten och annat.

/////////////////////////////////LÄS PÅ EGEN RISK, SPOILERRISK/////////////////////////////////
http://www.reddit.com/r/StarWars/comments/2nyd64/rumor_potential_4chan_episode_vii_leak_possible/
http://www.reddit.com/r/StarWars/comments/2o4hhp/rumor_potential_4chan_episode_vii_leak_part_2/
http://np.reddit.com/r/StarWars/comments/2o6rse/rumor_potential_4chan_episode_vii_leak_part_3/
UjUjUj! Här fanns det mycket plockgodis! :grin::p
Men vem ska Max von Sydows karaktär egentligen vara? Någon man känner till från episod 1-3 står det. Vem då? Inte Mace Windu. Han som beställde hela klonarmén till episod 2? Och vem är skurken/skurkarna?

Kärlekscraft

Swordsman
Bezant;n55436 said:
UjUjUj! Här fanns det mycket plockgodis! :grin::p
Men vem ska Max von Sydows karaktär egentligen vara? Någon man känner till från episod 1-3 står det. Vem då? Inte Mace Windu. Han som beställde hela klonarmén till episod 2? Och vem är skurken/skurkarna?
Möjligt att det är den överlevande Boba Fett från 'Return of the Jedi' som pga exponering för kraftig magsyra blivit cyborgifierad. Annars kanske det är Sfio-Dyas(?), jedin som indirekt beställde klonarmén för republikens räkning. Eller så är det någon typ av klon(kanske Anakin!) som Kejsar Palpatine hade som backup, läs gärna serietidningen 'Dark Empire' för vidare referenser.

Tror, som sagt, att vi kommer att få se fler Sither än bara Vader & Kejsaren i orginaltriologin. Imperiet verkar ha kvar sina "inkvisitörer" som inte formellt är sith, men som ändå hänger på the dark side. Vissa av dem omnämns också: som att vissa av dem inte kan använda 'the force', men likväl använder sig av ljusrör. Ett orginalkoncept från George Lucas där stormtrupperna hade lysrör förrutom sina blasters.

Adam Drivers karaktär verkar ju vara ett rötägg med ett starkt specialintresse för sitherna, en kille som vid första intrycket verkar vara en helt ok kille, men som hyser en grumlig värdegrund - en smygrasist! Vi kommer då kanske att få se den här hemlige lärjungen till antingen Palpatine eller Vader, men sedan kanske också någon annan onding som Darth Plagueis reborn, Luke behöver nog en rejäl motståndare om han nu är mäktigare än självaste Yoda. Och vem är inte det om han var den ende som kunde manipulera livet själv. Annars kan det vara Darth Bane kanske, eller Darth Ruin. Det omnämns att huvudskurken är en icke-mänsklig person som är riktigt gammal, en av ursprungssitherna som nu tänker göra come-back. Ett nytt supervapen håller också på att byggas, för antingen imperiet eller den nya republiken. Och detta är huvudskurken intresserad utav. Korrumpera och ta över den nya republiken likt Palpatine gjorde?

Dock nämns det att denne huvudskurk inte är helt hundra med utvecklingen under Palpatine och att denne verkligen hatar "Rule of Two", Sithorden måste återuppbyggas med massor av nya rekryter!